Zijn de grooveboxen aan het einde van hun evolutie gekomen?

olafmol

[EXPANSIONS]
Ik las laatst een stelling van iemand dat de laatste grooveboxen zoals de Rs7000 en de MC909 het einde van de groovebox-evolutie inluiden.....omdat laptops en audio-software nu zo goed zijn geworden dat ze alle voordelen van een groovebox hebben maar ook veel verder kunnen gaan... toen ik daar eens over na ging denken vond ik er idd wel een kern van waarheid in.... een groovebox kenmerkt zich door een portable/compacte combinatie van sequencer, synth-engine, sampler plus effecten en realtime control.... met een krachtige laptop, de huidige stabiele OS'en zoals windows XP en software als Reason en Ableton Live plus wat VST/DirectX plugins en softsynths, een goede USB of PCMCIA soundcard en een kleine controller heb je een setup die idd alles kan wat een groovebox kan maar ook nog een stuk uitbreidbaarder is.... de kosten liggen wel wat hoger, maar daar staat tegenover dat je bv weer een groot scherm hebt en je op de interne HD een heleboel data kan opslaan.

Dus volgt de vraag: heeft het nog wel zin om in een RS7000 of MC909 te investeren, of is het niet beter om in een laptop-based setup te investeren?

Olaf

Ik vind dat een groovebox een hele goede investering is. Ok met een goede laptop heb je meer dan een enkelde groovebox. Maar toch heb ik het idee dat een hardware sequencer stabieler is dan een software. Een groovebox is namelijk alleen afhankelijk van zijn eigen software. Op een laptop heb je te maken met een OS drivers sequencer software en je soft synths. Tuurlijk als je een goed systeem hebt moet dit geen probleem zijn maar ja...... Een groovebox kan natuurlijk ook op zijn bek gaan maar die kans is vaak kleiner dan met een Pc/laptop.

Daarnaast is een laptop ook gevoeliger voor trillingen & vallen etc. Een harddisk van een laptop kan natuurlijk wel een stootje hebben. Maar het is toch weer een factor waardoor je meer kans heb op uitval/crashes/etc.

Ben het volkomen met blinx eens.... + ik denk dat het niet een einde is....en er dat nog niet komt....ik denk zelfs dat de combi van laptop en groovebox...een mooi toekomst perspectief zal hebben....in de zin van het aansluiten van een muis en een monitor op een groovebox bijvoorbeeld....en een modulaire groovebox....noem maar op....wat je maar kan verzinnen.....nee het einde is van de groovebox is nog niet in zicht lijkt me......

Origineel geplaatst door speady
ik denk zelfs dat de combi van laptop en groovebox...een mooi toekomst perspectief zal hebben

Ik vind de MC909 (maar ook speeltjes als een Korg Triton) met zo een groot display al aardig in de buurt komen van een laptop achtig iets....

beiden zijn gewoon kut,
wil je met je latop een stabiel systeem hebben,hier een paar tips:

-Instaleer niks op je c schijf,behalve windows en aanverwante programma's. Zo weinig mogelijk. Andere programma's op andere schijven (zoals photoshop ofzo) en je softsynths op een aparte schijf. Je opgenomen stuff kan wel bij je "photoshop" drive. Maar eigenlijk is zoeizo alles behalve muziek op je systeem uit den boze. Anders gaat je computer live gegarandeerd craschen. Bovendien computers kunnen zeer slecht tegen temperaturverschillen. en in een zaal met mensen en stage belichting wordt het al gauw heel warm. Computers kunnen niet tegen gesleep (ook laptops niet).

-GEEN internet, cookies fucken je systeem, P2P's laten je comp vast lopen (zie slsk)

-Instaleer 1 (!) van alles op je computer, met andere woorden: Heb je cubase, knal nuendo en logic eraf, heb je cool edit pro, knal soundforge eraf, heb je Reaktor, knal Tass Man eraf,etc,etc..Al deze progrmma's gebruiken veel dezelfde instellingen in je broncode en zorgen voor problemen.

-Minimaal 256MB ram en 10000MHZ snelheid.

-WIndows 2000 is het stabielste systeem voor je gear.

-Zoveel mogelijk een externe mixer gebuiken voor je mixing. Dus koop een USB MIDI kaart/interface en doe er een mixer bij (geen Berhinger!)...

er zijn nog veel meer tips,maar die weet ik zo effe niet uit mijn hoofd.

Het is toch niet half zo leuk om knopjes met je muis te tweaken, volgens mij hebt je gewoon een physiek systeem onder je handen nodig. De lol gaat er snel vanaf, vooral bij het samplen. Grooveboxes geven meestal beperkte proffesionele capaciteiten. Omdat bijvoorbeeld de sounds beperkt tweakable zijn (dus je hebt een effektenbak nodig), of de synth engine is een grap (zie MC505)...Meestal zijn de g-boxes ook zeer gebruiksonvriendelijk en heb je veel stappen nodig om de basis functies uit te voeren.
Een ander zeer onproffesioneel iets is dat je de presets niet uit kan halen (bleeeeh!)..Je moet je hele leven lluisteren naar Psytrance 1. Of de stomme d-beam controller in de 505, en in plaats van het eruit gehaald te hebben, heeft roland er nu 2(!!) en dan maar over de V- link te zwijgen. Ga naar deze site, kijk het demo filmpje en zeik in je broek van het lachen. http://www.mc-909.com/

MPC beat machine en Machinedrum van electron zijn de beste hardware van dit moment naar mijn mening.

Ik vind je erg bijdehand, en weinig genuanceerd als ik eerlijk moet zijn meneer Mensch-Maschine !

Ook al vind jij grooveboxen niets dan kun je dat ook anders zeggen. Verder weet je zo te lezen alles over pc's enzo. Gebruik eerst eens de zoekfunctie voordat je zulk soort verhalen gaat houden. Die zijn er in het verleden nl. al veel te veel geweest.

Ik hou ook niet van grooveboxen. 8)

Wat Mensch-Maschine zegt over pc's heeft ie gedeeltelijk gelijk. Wat hij zegt dat grooveboxen/laptops/behringer kut zijn is zijn persoonlijke mening.

Ik vind zelf groovebox goede apparaten alleen is bij een aantal deze apparaten de synthengine niet zo goed. Voor de rest moet je met deze dingen leren omgaan, net zo als met ieder ander muziekaal apparaat/instument

Wat betreft de 10000000mhz die je nodig heb, ben ik het wel en niet mee eens. Je hebt voor moderne softsynths daadwerkelijk een stevige PC nodig. Voor softsynth/sequencers als buzz is dit niet het geval op een 233 kan je dan al flink uit de voeten. Maar dan wel minder Proffesioneel, op het gebied van hardware aansturing (denk aan individuele outs op geluidskaart/midi etc) kwa geluid is het weer een kwestie van smaak...

Over de behringer discussie tja.... Ik heb een behringer mixer en ben er zeer tevreden over. Als ik er iets mee maak word er niet direct gezegt sjesus dat klinkt slecht zeker op een behringer gemixed.

duidelijke meningen allemaal idd..... al moet ik zeggen dat het proberen om je mening/argumentatie te funderen met allerlei PC tweaker tips (die idd al menig maal op dit forum voorbij zijn gekomen) niet geheel overtuigend is ;)

over dat muis vs hardware gebeuren: midi-controller..... dus dat is ook niet echt meer een argument.....

ikzelf ben verder van mening dat een goed nummer niet door de apparatuur wordt gemaakt maar door de muzikant...

ok bedankt voor alle feedback....interessant topic hoor..

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol

ikzelf ben verder van mening dat een goed nummer niet door de apparatuur wordt gemaakt maar door de muzikant...

Olaf

Daarmee is de beginvraag (heeft het nog wel zin om in een RS7000 of MC909 te investeren, of is het niet beter om in een laptop-based setup te investeren?) ook gelijk niet meer relevant. :biertje:

Nou ik heb dan ook een RS7000 (groovebox grrrrr, k*twoord) en ik heb laatst ook nog een pc gekocht speciaal voor CubaseSX + VSTi's.. Nu was ik al gewend aan de aanpak van de RS, en wat betreft grooves in elkaar zetten is dat toch de ultieme machine. In SX lukt me het ook wel om een groove neer te zetten maar dat kost me echt veel meer tijd! Aan de andere kant kan je op een pc perfect arrangeren en zijn de VSTi's natuurlijk top. Als je het hebt over betrouwbaarheid en stabiliteit dan komt denk ik toch de hardware variant er het best van af.. De MPC's en de RS etc, lopen gewoon zelden vast. Een pc zonder crash? hahaha..
Dus ik denk niet dat de groovebox cq hw-sequencer snel zal uitsterven.. Uitsterven, ja, maar op korte termijn? Nee..

Arv

Origineel geplaatst door Hazes
Daarmee is de beginvraag (heeft het nog wel zin om in een RS7000 of MC909 te investeren, of is het niet beter om in een laptop-based setup te investeren?) ook gelijk niet meer relevant. :biertje:

proost ;) zo kan je het idd zien..was ook niet zozeer een hele concrete vraag, maar een gedachte om eens over te discusieren....

Olaf

Ach, de x0x'en worden ook nog steeds gebruikt. Misschien om hun geluid maar ook om hun praktische toepassing.

Zo'n groovebox is in een livesetup makkelijker, je zit met knoppen en pads enzo. Wil je dat met een laptop dan moet er er weer randapparatuur aan gaan knopen en dan zit je weer met meer zooi voor je bakkus.

En tweedehands zijn de grooveboxen ook veel goedkoper dan laptops. (oudere laptops zijn meestal sloom enzo)

Origineel geplaatst door olafmol
proost ;) zo kan je het idd zien..was ook niet zozeer een hele concrete vraag, maar een gedachte om eens over te discusieren....

Olaf

In dat geval: Ik zweer bij een MPC (toch ook een soort van groovebox) als (live) sequencer. Maar...dan heb je het natuurlijk over midi. Zodra je met audio aan de slag wil op 't podium kun je eigenlijk niet om een laptop (met bijvoorbeeld LIVE) heen denk ik. Het ligt dus aan de manier waarop je muziek maken wil benaderen. Werk je voornamelijk met midi dan lijkt me een groovebox (wat een quasi hip k*t woord is/blijft dat toch) Nog steeds de beste meest en meest stabiele oplossing. Is midi niet het belangrijktste dan komt de laptop toch een stuk dichterbij als serieuze optie. Heb al veel optredens gezien waarbij laptops (ic powerbooks) het belangrijkste instrument waren. Heb daarbij nog nooit een falende laptop meegemaakt (en reken maar dat ik dat gemerkt zou hebben).

Groet!

die MC-606 en MC-707 schijnen toch wel toppers te worden hoor !..... om nog maar te zwijgen over dat beest van een MC-808.

!

laten we zien wat de toekomst brengt....

Attachments

• mc-303.jpg
    mc-303.jpg
    37 KB · Bekeken: 130
Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
beiden zijn gewoon kut,

...Meestal zijn de g-boxes ook zeer gebruiksonvriendelijk en heb je veel stappen nodig om de basis functies uit te voeren.

pardon ? Ongebruiksvriendelijk?....

Een van de sterke punten van een groovebox vind ik de snelle totale controle die je over het geheel hebt,
snel on the fly filtertjes tweaken, groove' instellingen, en het programmeren van (mn mc303) in dit geval vind ik heerlijk simpel, vooral de drums.

Wat je verder verteld over die pc tips klopt wel aardig, maar wat er mischien handig is bij te vermelden:

maak gewoon verschillende boot-partities aan met ieder daarop een losse windows versie geinstalleerd, of koop een hd voor live (hoeft niet eens groot te zijn) en een hd voor je andere zooi, internet/photoshop/enz. Als je het kan veroorloven.. maarja, als je vette laptop kan kopen kan een klein hdtje d'r ook nog wel vanaf toch?

wat is er trouwens 'mis' met behringer mixers ? :confused:

Bij een groovebox moet je het doen met de machine die voor je staat en dat is het. Bij een laptop / computer ben ik bang dat je te snel geneigd bent extra functionaliteit, door middel van andere softsynths, extre geheugen, enzovoort erbij toe te voegen, ipv van echt werken. Ik ben bang dat ik er snel een 3000-delig zakmes: ( http://www.kicken.com/funnyfiles/3000delig.zakmes-kicken.com.mp3 ) van zou maken.

Maar goed, dit zegt iemand met bijna alleen maar monofone, monotimbrale synths.

Als ik me bedenk hoe het zou zijn als je op een live optreden ineens je laptop op non-actief ziet slaan, komt het kippevel me in de nek te staan... brrr..
Wie o wie heeft er nou niet zijn pc (terwijl je net lekker bezig bent) volledig in de soep zijn draaien waarna alleen een reset nog de oplossing biedt? Dit is voor mij de reden om (ooit) nooit live met sofsynths en audio multitracks te werken, maar een hw sequencer+ gear!

En nou niet aankomen met dat de pc's tegenwoordig zoveel stabieler zijn (of macs)... Je kunt er gewoon nog steeds niet op vertrouwen..

geen zin in pc vs hardware flameware maar mijn computers knaller er niet zomaar uit, niet als je fatsoenlijke hardware en configuratie toepast.... ik zelf heb ook behoorlijk wat live optredens met laptop gezien en dat heb ik nog nooit zien/horen crashen....

wat johhny zegt is heel erg waar.....daar zit denk ik wel weer de USP van een "groefbox" in.... thanx!

Olaf

Back