Samplen

Mensen die samplen van vinyl krijgen wel een eigen klank,
als je alles gebruikt van synth modules wordt het wat steriel.
Daarbij zelfs als men lange loops sampled en gebruikt en daarbij iets tof maakt is dat geen probleem hé,je moet het maar doen.
Maar inderdaad dan moet je ook niet klagen dat je geld moet betalen aan wie het origineel heeft gemaakt en dat is toch eigenlijk vrij normaal ook.
Maar met sampling is alles toegelaten,dat is het toffe,
op zoek gaan naar een bepaalde sound,timbre,hit,drum
en liefst met al een extra sfeer in de achtergrond.
Creatief verknippen,dat hoort er allemaal bij,daarom zou ik geen samplecd's aanraden,al gebruik ik er ook hoor ;-)
heb zelf de Soundcube omdat ik zelf niet met een recorder buiten wil gaan opnemen,ondanks dit ook weer een zeer tof process kan zijn,maar tja,je moet het wiel niet terug willen uitvinden hé.
Een geluid van een bus,tram of vliegtuig is hetzelfde :-)
Dus met sampling do je maar op en als je nummer af is,moet je effe kijken wat je moet clearen en dan eventueel ervoor betalen.
Anders wordt alles bekrompen als men zegt dat samplen
jatten is(groot of klein stukje) en dat zal de grote "kunst" niet echt voort helpen

Maar waarpm mag een kick wel en een snaaar ook maar iest anders dan wer niet? hou toch op, doe waar je zin in hebt

chroewtjes,
haajnz ketchap

ik had het over simpele kicks en snares .. als je complexe kicks gaat jatten die duidelijk niet van jezelf zijn wordt dat ook echt niet gewaardeerd ..

maar goed, doe inderdaad gewoon waar je zin in heb, zoals ik al zei, ieder zn ding ..
goed om te zien dat er ook nog mensen zijn die wel eerlijk hun bron zouden vermelden en ook bereidt zouden zijn om te betalen :)

en met samplen = jatten bedoelde ik natuurlijk niet samplen opzich, als je buiten vogeltjes gaat samplen of verkeer of whatever, of beter nog je eigen materiaal dat is natuurlijk geen jatten..

maar goed, als de topic starter ook nog eens gaat vragen welke effecten hij op zn materiaal moet gebruiken vraag ik me toch niet af of hij niet gewoon beter het een en ander moet bij leren zodat hij gewoon van scratch of van eigen gekochte samples het geen kan maken wat hij juist zo vet vindt.. dat draagt iig een stuk meer bij aan de originaliteit, als origineel zijn tenminste je ding is.
Heb nu toch meer t idee dat hij samples jat omdat hij niet weet hoe hij zelf vette beats kan maken en bepaalde ''processed'' percussie .. neem aan dat het voor hem zelf ook bevredigender is als hij gewoon naar zn ''eigen'' sound kan luisteren en achteraf trots zijn op t resultaat :)

maar goed, nogmaals ieder zn ding! als hij gewoon zonder enige kennis van toepassing van effecten maar t liefst dom wil blijven doorknippen zodat hij makkelijk als de rest kan klinken en voor t gemak ook nog eens de geluiden gebruikt van de rest moet hij vooral zo doorgaan :okdan:

Laatst gewijzigd:
Check in de platenzaak ook eens DJ tools maw de hiphop dj platen (bijv Qbert).
das makkelijk samplen omdat de platen voor scratches enz zijn bedoeld (dus weinig bijgeluiden).
Kun je meteen ook leren scratchen voor je hiphop producties.

Leeren scratchen ben ik al 2 jaar me bezig, en ik kan het heel goed...

En vrouwen die kosten je ook een rip uit je lijf, dus een sample van jezelf.
Dus als er hier nog gasten zijn met een lekker wijf, dan kom ik je wijf ff sampelen....

Gr Jake

jippyyyyyy.

2 resonance
Je hebt zeker gelijk als het gaat om de eigen bewerking van samples, tot ie goed is voor de eigen bedoeling,
Werktijd er in steken, in plaats van gemakzuchtig copy / pasten.

En dat geldt trouwens niet alleen voor enkele instrument-samples, maar ook voor bv een complete maat met div. instrumenten.
Want een loop-file moet vaak ook 'ge-finetuned' worden, voordat ie zonder een korte 'stotter' soepel loopt.
Dan heb je dus ook een argument tegen gereutel over plagiaat.

Iemand kan misschien met iets op korte termijn indruk maken, maar de gemakzucht die gebruikt is, zonder kennis van zaken,
zal altijd ervoor zorgen, dat 't niets zal achterlaten, omdat het volstrekt onpersoonlijk is, dus inhoudsloos.

Yep inderdaad,

Ik zelf maak met vrienden hip hop (rap, scratch, en beatbox enz...)
De bedoeling is dus dat ik lekkere harde beuk beats wil gaan maken, met misschien ook nog wel loopjes uit bestaande tracks... effecten er op vet rappen en scratchen, optreden en gaan....

Je kan dan wel praten over plagiaat, maar das maar net hoe je er over na denkt.
Ik zelf vind als je netjes sampletjes knipt en er vette beats me kan maken, lekker kan rappen en scratchen en het publiek kan laten beuken, en veel lol hebt, dan ben je ook gewoon muziekaal bezig...

Ik bedoel als je goed piano of gitaar kan speelen maar je brengt het niet goed, dan is het ook niks aan.
Neem nou Bv een Dj die draait ook niet altijd zijn eigen produties, maar laat wel het publiek beuken.

Gr Jake

Van een dj weet je dat die niet altijd/vaak niet zn eigen producties draait. Die doet niet alsof hij alles zelf gemaakt heeft (alhoewel, sommigen...)

Als jij harde beuk beats wil maken, dan kan je het woord maken beter weglaten als je gaat knippen van vinyl: je jat (zonder toestemming van artiest) of je gebruikt (met toestemming/samenwerking) van ze. Als je 'jat' en zegt dat je ze zelf gemaakt hebt, ben je in mijn ogen niet helemaal lekker bezig.
En als jij daarna nog vind dat als je netjes zelf je sampletjes hebt geknipt en daarna ook je bordje nog leeg hebt gegeten je genoeg werk hebt verricht om egogestreeld het publiek te laten beuken, dan stop ik zodra ik iets van je hoor mijn oren dicht en ga ik zelf wel liedjes zingen ofzo. EN DAT WIL JE NIET

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen gebruik van stukjes maar (Jake, waar blijf je trouwens in deze discussie?) het is meer dat pronken met andermans veren waar ik een hekel aan heb.

Als je ziet wat een werk het is om geluid op te nemen in hoge kwaliteit.... Probeer het zelf maar, geluid opnemen met juiste plaatsing van een microfoon, goeie omgeving zonder/met weinig ruis, soft-hardware om het te verwerken, etc.

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat je dingen beter zelf kunt leren. En daarmee waarschijnlijk veel mooiere (in ieder geval interessanter denk ik?) muziek gaat maken omdat je steeds meer kennis krijgt over geluid en alles daar omheen... Scheelt ook weer irritaties over die oersaaie slappe aftreksels die dagelijks te horen zijn op de grotere radiostations bijv. ;)

En ik snap dat het resultaat heel belangrijk is, dus dat mensen de muziek begrijpen (muziek = taal?) en ervan kunnen genieten en dat het dan niet meer uit zou moeten maken hoe het tot stand is gekomen.... Pas gewoon op met hoever je gaat met jatten van vinyl etc, zorg dat je ook wat terug kan geven aan de mensen van wie je neemt...

Anders krijg je alleen maar van die scenarios waarbij er een paar zitten te buffelen om vette geluiden te maken en de rest er zonder bedankje of wat dan ook vandoor gaat met samples. Ga lekker zelf kloten met geluiden, met opnemen, met FX, met de hele materie eigenlijk.

Dat vind ik dan. En uiteindelijk is al het geluid geluid, al komt het van een instrument, al is dat gitaar, je stem of de omgeving, electronisch of analoog of realtime, maar verdorie (!) laat je hersens eens kraken man!!

(edit, wat rare klemtonen veranderd)

Laatst gewijzigd:
Back