Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wordt de tr-909 nog steeds gebruikt door de meeste house/technoproducers of gaat men meer gebruik maken van modernere apparatuur zoals bvb de machinedrum?

Is de machinedrum sps-1 of de jomox Xbase 09 een volwaardig alternatief voor de tr-909?

Ok, in het kader van lekker belangrijk en terug ontopic enzo danwelalsniettemin :

1- Meeste producers gebruiken samples mede omdat er nu eenmaal veel meer producers zijn dan 909's of machinedrums..

2- Nee.

Wie zegt dat jij veel geld over moet hebben voor iets wat totaal niet doet wat jij wil ? :confused:

Dat zeggen mensen die beweren dat mensen die geen geld hebben voor een 909 het apparaat by default zitten te dissen, ik dis niks.. maar ik heb er geen geld voor over, terwijl ik het het wel heb voor iets anders.

Tis vooral de attack (TIK) die opvallend net wat anders klinkt, maar goed wat iig duidelijk is is dat je probeert the real thing na te doen ..
als je t geld heb waarom zou je dan aan blijven prutsen?

volgens mij zijn t vooral mensen die geen 909 kunnen betalen die m afkraken (of de forum trollen onder ons :P ) :bekdicht:

een 909 is kut! :D

Laatst gewijzigd:
Wie zegt dat jij veel geld over moet hebben voor iets wat totaal niet doet wat jij wil ? :confused:

een 909 is kut!

Nou ja, een 909 is niet kut natuurlijk, maar hij zou niet meer dan 150 euro moeten kosten eigenlijk..

Maar goed, ik vind het niet erg verder, die hype, ik heb een originele 909 hihat staan nog steeds, biedingen die ik daarop krijg zijn op zijn minst 'onverwacht' te noemen.. :)

Dat zeggen mensen die beweren dat mensen die geen geld hebben voor een 909 het apparaat by default zitten te dissen, ik dis niks.. maar ik heb er geen geld voor over, terwijl ik het het wel heb voor iets anders.

Jij viel onder de categorie trollen :P (geintje)

Anyways.. ik ben pitten, trusten :biertje:

Natuurlijk is een 909 niet onvervangbaar. Het merendeel van de techno, house, whatever producties komt tot stand zonder die bak.

Tweaken aan sounds is het grote voordeel maar er is genoeg hardware en software beschikbaar waarmee je zelf hele lekkere kicks van de grond op kan bouwen. Tweakbaarder (en origineler) dan dat wordt 't niet. Een van de lekkerste kicks die ik heb gemaakt, komt uit een waldorf Q.

Ik vind hem zeker wel vervanbaar alleen zul je het wel moeten doen met een midi-contoller en wat software.Ik weet wel dat dit niet echt de bedoeling is maar als vervanger van een TR-909 ben ik zeker wel over te spreken over de drumazon van D16.....een extra voordeel van deze vervangings optie is natuurlijk dat je er meerdere tegelijk in kan zetten en dan word het echt fun:)

geloof er nieks van (die vervangbaarheid)

een 909 klinkt als een 909 (en dan nog: onderlinge verschillen)..

maybe dat het makkelijk is om 2 identieke loopjes te maken (1 met samples/kloon, 1 echte)
maar dat maakt het hele instrument nog niet na.

Hey leuk een 909 discussie , mijns inziens is een 909 uniek en vervangbaar. Uniek omdat hij al jaren niet meer gemaakt wordt en er steeds moeilijker aan te komen is. En als hij kapot gaat ? altijd lastig.

Vervangbaar, jazeker, een zooi goede samples en een handige sampler (soft of hard) en je komt een aardig eind. In een productie is het altijd heel lastig om een orginele 909 te 'herkennen'.

Bovendien, 9 vd 10 909 geluiden werden ook al gesampeld en bewerkt. Weg "orginele" vibe.

Of hoe dat dan ook heten mag. Laten we eerlijk zijn zoals bij elke 909 vs samples analoog vs digitaal discussie, je komt er nooit uit. Zolang het eindproduct maar een goedklinkende song is who cares :-)

hangt er imo vanaf welk soort muziek het is

je hebt echt wel nummers waar het gehalte "echte 909" vanaf druipt.

hoe goed losse samples ook klinken, een pattern uit een sample player of uit het ding zelf klinkt gewoon anders. ik heb zelf een 909 gehad, en die klonk heel dik en vies - dat haal je echt niet uit samples !

het zelfde geldt voor de 808, samples uit een 808 klinken echt 808-
maar maak er eens een pattern mee en vergelijk dit met de originele machine: groot verschil !

wat beter is, is voor ieder verschillend. feit is wel, dat de verschillen er zeker zijn.

Dat hoeft ook niet, maar er is ook nog een andere optie : Gewoon niks zeggen

ik reageerde slechts op jouw'n aannames:

volgens mij zijn t vooral mensen die geen 909 kunnen betalen die m afkraken (of de forum trollen onder ons :P ) :bekdicht:

neen... er niet voor over hebben... maar dat wil niet zeggen dat 'we' de 909 dan maar helemaal moeten aanbidden omdat iemand er wel het volle pond voor heeft willen betalen... :doei:

En ik vraag me steeds opnieuw af waarom Roland deze machines niet gewoon opnieuw in productie neemt.

In ieder geval omdat er een hoop dingen in zitten die of niet meer leverbaar zijn of volgens huidige wetgevingen niet meer mogen. Dus dan moeten ze toch een ander apparaat ontwerpen en produceren. De vraag is of er genoeg vraag naar deze machines is om dat te rechtvaardigen. 808's en 909's komen regelmatig voorbij, dus iedereen die er eentje wil kopen kan er op redelijke termijn eentje kopen. Hoeveel nieuwe modellen zou Roland kunnen verkopen? Goedkoper zullen ze niet worden, met alle nieuwe research en productie die erin gaat zitten.

En bovendien gaat toch iedereen roepen dat het niet lijkt op het origineel ;)

Ik ga die van mij iig verkopen.

Ik maak dance muziek en hardcore en dan juist zou je denken waarom doe je hem weg.
Als je goed naar de dance muziek van tegenwoordig luisterd hoor je bijna geen 909 HH, snare of clap meer. En als je een (open) HH hoord word ie meestal afgesneden op het punt waar de kick er weer inkomt, iets wat onmogelijk is op dat ding behalve als je een closed HH op de kick wil horen. Zoiezo al raar dat ze geen aparte uitgan hebben wat je ook weer beperkt.

Craches uit dat ding revursen (iets wat je ook wel regelmatig gebruikt in het genre) kan niet. Dit geld ook met de kick`s, die kan ik ook niet revursen, iets wat in de HC ook wel lekker klinkt.

Als je drums door een compressor wilt gooien dan mag ik hopen dat je genoeg aux. hebt die niet al gebruikt worden door andere FX. Hier voor is software makkelijker.

Voor de rest is dat beesie ook al bijna 25 jaar uit, hoe lang houd ie het vol en hoe lang zal het nog duren dat mensen door hebben dat er meer is dan een 909 en de waarde er van zal daalen.

Ik gebruik alleen nog maar de kick uit dat ding en daar vind ik hem te duur voor. Ik heb gehoord dat de drumazone een goed vervanging is en denk dat ik daar voor ga in samen werking met sampels

Kan de TR-909 vervangen worden ?

Ik denk dat dit afhankelijk is van wat je definieert met "de TR-909".

Als je bedoelt : is er een bak die dezelfde geluidjes 1 op 1 kan afspelen ? dan is het antwoord : nee. Ik heb een Drumstation (Open HiHat komt in de buurt vd 909, rest niet) en een Machinedum (I love it, maar daar krijg je echt geen enkele van 909 klanken uit tenzij je ze erin samplet !)

Als je bedoelt : is er een bak waarvan de combinatie van geluiden en sequencer gelijkt op de TR-909 (zonder dat de geluiden dezelfde zijn) ? Dan heb je mogelijkheden zat.

Maar een "modernere" bak met dezelfde feeling, sequencer, dezelfde klank is er volgens mij niet.

Het enige wat ik twijfelaars zeer kan aanraden is de Machinedrum UW (waarin je zelf samples kan steken). Ik heb deze ook en dan kan je een TR-909 setje samples erin stoppen en sequencen (en alle mogelijkheden van Machinedrum erbovenop).
Eigenlijk qua klankmogelijkeden zonder extra outboard, heb je dan echt wel véél meer mogelijkheden dan de 909 alleen.

Maar ik heb nog beide, dus stellen dat de UW de TR-909 overbodig maakt, kan ik toch niet stellen. Mij lijkt de 909 onvervangbaar, maar dit wil niet zeggen dat hij een MUST is om dance te kunnen produceren...kan met een Machinedrum even goed.

En bovendien gaat toch iedereen roepen dat het niet lijkt op het origineel ;)
pcies, daar zou hem dan ook de fout zitten...

zolang zaken zich blijven meten aan zaken van weleer dan zullen ze altijd minderwaardig aan zijn...
zelfde geld voor mensen en hun geloof in...

Om de discussie wat aan te scherpen...

Wat voor drumcomputer zou bvb Royksop, Justice, gebruiken?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back