als er echt geen bestaansreden voor TR-909 zou zijn omdat je via soft toch ongeveer hetzelfde kan bereiken en dit in de eindmix niet te merken zou zijn, dan snap ik niet waarom dit enkel voor de TR-909 geld en niet voor ander analoog materiaal...zeg maar analoge synths ...
Ervan uitgaande dat je dus alle analoge rommel evengoed met software kan emuleren, stel ik het bestaansrecht van dit hardware-synthforum dan wel in vraag.
Als we het over een 'eindmix' hebben waarin 10 geluiden gestapeld staan lijkt het me sowieso sterk dat iemand kan zeggen of daar één geluid wél of niét door een analoge bak werd gegenereerd.
Waarom de topicstarter perse wil bewijzen dat de TR-909 vervangbaar is mij een raadsel. En waarom een TR909 wél vervangbaar, maar een Moog synth niét.
Hardware bijhouden omdat het in de eindmix te merken zou zijn, lijkt mij redelijk onzinnig.
Moeten we nu voor elke analoge synth/drumcomputer ons gaan afvragen of er geen 'softwarevervanger die het in de eindmix even goed doet als het origineel' ? If yes : dan moeten we hier een SOFTsynthforum van maken wellicht. Misschien zijn er voor veel TR-909 freaks andere redenen om hem te houden dan énkel en alleen de klank tout court ?
BTW ik vind de TR-909 dus NIET vervangbaar.