Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Tja, ik heb de 909 eens van mijn buurman geleend en die liet (de interne drums van ) m'n RS7000 echt als een natte krant klinken. Zelfs met compressie pompte de RS lang niet zo hard als de 909. Ook viel mij op dat er behoorlijk wat verschil was t.o.v. de Drumazon.

De RS is sowieso niet zo heeeel sterk met z'n drums vind ik, maar goed..

ik denk dat een 909 gewoon "instant gratification" is. of het nu samples zijn of de echte bak.
gewoon wat patterns inrammen en klaar. persoonlijk kvind een 909 vrij lullig klinken.
vooral dat tommetje.

om het in the woorden van 6 te zeggen:

"rakketaketakrakketaketakrakketaketakrakketaketakrakketaketakrakketaketak"

Attachments

• nineonine.mp3
    619,7 KB · Bekeken: 95
Ik heb wel wat verschillende 909's gehoord. De ene is de ander niet.

als er echt geen bestaansreden voor TR-909 zou zijn omdat je via soft toch ongeveer hetzelfde kan bereiken en dit in de eindmix niet te merken zou zijn, dan snap ik niet waarom dit enkel voor de TR-909 geld en niet voor ander analoog materiaal...zeg maar analoge synths ...
Ervan uitgaande dat je dus alle analoge rommel evengoed met software kan emuleren, stel ik het bestaansrecht van dit hardware-synthforum dan wel in vraag.

Als we het over een 'eindmix' hebben waarin 10 geluiden gestapeld staan lijkt het me sowieso sterk dat iemand kan zeggen of daar één geluid wél of niét door een analoge bak werd gegenereerd.
Waarom de topicstarter perse wil bewijzen dat de TR-909 vervangbaar is mij een raadsel. En waarom een TR909 wél vervangbaar, maar een Moog synth niét.
Hardware bijhouden omdat het in de eindmix te merken zou zijn, lijkt mij redelijk onzinnig.
Moeten we nu voor elke analoge synth/drumcomputer ons gaan afvragen of er geen 'softwarevervanger die het in de eindmix even goed doet als het origineel' ? If yes : dan moeten we hier een SOFTsynthforum van maken wellicht. Misschien zijn er voor veel TR-909 freaks andere redenen om hem te houden dan énkel en alleen de klank tout court ?
BTW ik vind de TR-909 dus NIET vervangbaar.

deze discussie ontstaat natuurlijk alleen omdat deze drumdoos zoveel moet kosten, als een tr-909 200 pleuro's was, dan was deze discusie er zeker niet. niemand heeft het over de tr-707 of de onvervangbaarheid van de tr-606. waarom heeft iemand een drum tracks of tom. deze discussie is dus nuteloos, maar wel erg leuk om te volgen. ik vraag me dan wel af. in welke prijs klasse een item moet zitten wil een discussie ontstaan.

net zoals vcovca zegt de ene tr-909 is wel te vervangen en de ander niet, de ene klinkt beter, en waar dat aan ligt geen idee "dat is weer een andere discussie"

deze discussie ontstaat natuurlijk alleen omdat deze drumdoos zoveel moet kosten, als een tr-909 200 pleuro's was, dan was deze discusie er zeker niet. niemand heeft het over de tr-707 of de onvervangbaarheid van de tr-606. waarom heeft iemand een drum tracks of tom. deze discussie is dus nuteloos, maar wel erg leuk om te volgen. ik vraag me dan wel af. in welke prijs klasse een item moet zitten wil een discussie ontstaan.

"

inderdaad, moest een TR-909 200 euro kosten en er waren er nog meer dan genoeg in omloop zodat iedereen die maar wil er een kan kopen, dan was deze discussie er niet.
Volgens mij heeft ook 95% van degenen die vinden dat hij vervangbaar is, er ook nooit één gehad.
Of hebben we hier op het synthforum 100 (ex)TR-909 bezitters ? (dus al wie op de poll antwoord ?)

ik denk zeker dat het grootste deel nooit een tr 909 heeft gehad.
Je kunt je sowieso moeilijk in deze discussie mengen als je de ervaring niet hebt of niet echt te hebben gewerkt met deze machine. Je oren moeten dit wel kunnen horen natuurlijk.
Uiteindelijk is het heel persoonlijk natuurlijk. Als je tevreden bent met het resultaat van een kloon of VST dan is dat ok natuurlijk. Als alles uiteindelijk gemasterd is en je hebt een pompende track dan vraag ik me af of je dat dan nog hoort.
Met software mix en master je anders dan met hardware. Het hangt dus ook heel erg af van de producer en masteraar hoe het eindresultaat klinkt. Het gros van de software tracks die ik op soundcloud hoor klinken mij te flets en te netjesen inderdaad allemaal hetzelfde randje ofso. Nou heeft dat per definitie niet zoveel te maken met 909 maar dit is meer even algemeen.

zullen we anders even een test doen?

iemand even een simpel 909 patroontje opnemen? op de stereo out met standaard settings? doe ik even hetzelfde in Drumazon en dan mogen de mensen raden in een poll wat wat is?

lijkt je dat wat? dan weten we binnenkort of die echt onmisbaar is...

zullen we anders even een test doen?

iemand even een simpel 909 patroontje opnemen? op de stereo out met standaard settings? doe ik even hetzelfde in Drumazon en dan mogen de mensen raden in een poll wat wat is?

lijkt je dat wat? dan weten we binnenkort of die echt onmisbaar is...

Lijkt me een goed plan. Ik zal je een pm sturen als het klaar is.

leuk stuur me dan maar ff wavje in 44/24 dan zorg ik dat mijne ongv net zo klinkt

Waarom ben je er zo op gefixeerd om de 909 vervangbaar te verklaren? Lijkt bijna alsof je voor jezelf de bevestiging zoekt voor al je plugin meuk.

nee hoor, puur even om het vergelijk aan te geven. Document1, wanneer post je nou eens wat constructiefs, is toch leuk om te vergelijken? of ben je bang dat je hem niet meer wil als ze hetzelfde blijken te klinken? is toch geen cultstatus die "beschermd" moet worden?

lijkt me wel leuk als juist jij Dramazon verkiest :D alleen daarom al :D

Ik heb hier nog een 9090....de hardware kloon variant....ik vraag me af of mensen het verschil horen tussen deze kloon en de real deal....ik heb aardig wat 909's gehoord en bespeeld en ik moet toch echt zeggen dat de 9090 praktisch hetzelfde klinkt als een 909......
Moet trouwens bekennen dat ik in E'hoven met kerst voor het eerst een Spectralis heb gehoord (van D Sinister) maar man man wat een punch heeft die bak zeg...

Ik heb hier nog een 9090....de hardware kloon variant....ik vraag me af of mensen het verschil horen tussen deze kloon en de real deal....ik heb aardig wat 909 gehoord en bespeeld en ik moet toch echt zeggen dat de 9090 praktisch hetzelfde klinkt als een 909......
Moet trouwens bekennen dat ik in E'hoven met kerst voor het eerst een Spectralis heb gehoord (van D Sinister) maar man man wat een punch heeft die bak zeg...

Dan kan nog spannend worden... wie van de 3??? :okdan:

ook de sound van een 9090 ???

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back