Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Die patterns rocken gewoon. Iemand die het ding eindelijk eens fatsoenlijk programmeert.

reclamen tekst tr-909

reclamen tekst tr-909

We don't call the TR-909 a drum machine for some very good reasons. thrue, its a machine that makes drum sounds. but thats the end of the similarities between run-the-mill drum machines and the TR-909 rythm composer in fact. playing with the tR-909 is more like playing with a real drummer than anything else. here's the best sounds we start with digital recordings of real drums, then through a 3-D wavevorm analysis, re-create the sounds throug a hybrird digital/analog process. not only does this provide the beat drum sounds, but also the most flexible. change the snap of the snare, the decay of the bass, you call it. the sounds you get are the sounds you realy want. even better-in addition to 16 internal drum sounds add up to 16 more drum sounds (digital or analog) through external sounds modules. thats means 32 drum sounds with no major surgery. the best programming. program a roll on most drummachine and you,ll see why they are called machine. Thats why the TR-909 gives you the choice of step programming (highly visual and accurate) plus the additial spontancity of real time programming. the TR-909 also gives the most expressive and easily programming dynamics, the best flexiblity think of any way to interface and you'will find it on the TR-909 MIDI Sync-24, tape memory save/laod, rom pak program storage, they're all here, so what does this mean? It means that years from now , when other drum machines are sitting in the closet gathering dust your TR-909 will still be on the job. Hook up the TR-909 through MIDI to a presonal computer (like the apple II or IBM PC). only Roland has the hartware and the software to make it posible. The most Expression Compare the results you get from the TR-909 Rhythm composer with any drum machine because why would you want a machine, when you can have a rhythm composer? Rolandcorp US, 7200 Dominion circle, LA ca 90040

Laatst gewijzigd:
als je een 909 sound zoekt bespaar je de moeite door jarenlang allerlei slechte of matige klonen te kopen.
dit is mijn verhaal en na het kopen van een echte 909 werd mij meteen duidelijk waarom ik altijd zo'n gezeik had met mijn kloon 909 sound. door tig eq's en outboard was het vaak nog om te huilen, nu staat het als een huis.
de 909 kick op midi volume 127 en je hebt de dikke stompende dreun met een bult laag waar je instant blij van wordt.
maar de 909 is niet de enige drumcomputer. linndrum, dmx, 808, allemaal even uniek.
en nou niet over softwaar 909 beginnen!

15 jaar geleden (toen was die zinloze discussie ook al an de gang) deed ik een blind test met een R8 MKII en een 909 waarop dezelfde patterns waren geprogrammeerd.
Geen hond die het verschil hoorde. Ik doe de test graag opnieuw in volle publiek als u mij beide toestellen bezorgt.

Een voor de fans van het leeghoofdige gebeuk (Circuit Breaker) van hierboven post ik graag het volgende :

Geen sampler, synthesizer of software die dat imiteert.
Nog een fijne dag.

Dacht dat dit het SYNTHforum was

Klopt als een bus. Ook in digitale synths vinden we strijkers, kopers, piano,...

de heren hier boven spelen ook liever op een stradivari dan een imitatie viooltje....

Er zijn uiteraard goedkope violen waar nauwelijks op te spelen valt, maar het is zeker niet zo dat een stradivarius de enige optie is voor een violist op niveau.

Ik wil maar duidelijk maken dat het enige wat zéér moeilijk na te bootsen is, acoustische instrumenten zijn. Dat een TR909 (maar ook 808, 303 en alle andere analoge toestanden) 'onvervangbaar' is, is een stelling die vooral wordt verdedigt door de bezitters ervan.

Vergeet niet dat uiteindelijk de weergave meestal 44.1Khz is, ook van je 'orginele' 909.
Waar zit dan nog het verschil met een gesampelde versie ?
Echt, heel die stelling staat op losse schroeven. Het is niet meer dan nostalgie, bijgeloof, myhthe.
Alsof de 'echte kenner' kan horen of bij het uiteindelijke resultaat (plaat of CD) een echte of imitatie 909 werd gebruikt...kom nou. Wakker worden mensen.

He, 909 op 44.1Khz, waar heb je het over?

Idd op een plaat/CD hoor je het minder snel, alhoewel je het ook vaak juist wel hoort, maar als je had gelezen wat ik typte had je ook gelezen dat ik minder hoef te klooien om een goede drumsound te krijgen, met een 909 ben je sneller klaar, je heb niet eerst nog 3 compr. en 5 EQ's nodig om er wat van te maken.

Mja, een 909 heeft natuurlijk wel 'hands on' op een manier die geen enkele kloon heeft, ik denk dat dat het belangrijkste is wat de 909 uniek maakt in het huidige tijdperk.

Ach, ik zeg Drumazon :D (mits je met een DAW werkt) zijn voldoende grafieken die dat keurig laten zien, maar pride of ownership is niks mis mee ntuulk....

He, 909 op 44.1Khz, waar heb je het over?

Het eindresultaat op CD. (= net zo digitaal als eender welke imitatie 909)

had je ook gelezen dat ik minder hoef te klooien om een goede drumsound te krijgen, met een 909 ben je sneller klaar, je heb niet eerst nog 3 compr. en 5 EQ's nodig om er wat van te maken.

Dat is jou erg subjectieve bevinding. Maar om dat als uitgangspunt te gebruiken om een hele stelling te onderbouwen die dan als absolut gegeven moet worden aanvaard, nee sorry.
Voor jouw werkwijze zijn er 10 anderen die net zo snel klaar zijn met samples en zonder eq of compressie net zo dik klinken als jouw orginele 909.

"Niet wat je hebt, maar wat je er mee doet bepaald het uiteindelijke resultaat."

De echte instrumenten zijn altijd het gaafst (808, 909, 303, Linn, DMX, Simmons, etc) in verhouding met clones en samples. Zowel qua bediening en sound, maar ook het "gevoel". Echter, deze apparaten zijn nu stervensduur en de meeste mensen die mijn muziek luisteren horen 9 van de 10 keer het verschil toch niet. Alleen de echte synth fanaten zullen het wellicht merken.

Voorlopig hou ik het maar bij samples maar als ik het geld er ooit voor heb, zou ik het wel weten :D

even better-in addition to 16 internal drum sounds add up to 16 more drum sounds (digital or analog) through external sounds modules.

Ik dacht dat de 909 maar 9 instrumenten had.

Is de 909 onvervangbaar?
Dat zal wel een kwestie van smaak zijn zeker?

Ik gebruik soms een Jomox 999 en daar ben ik heel tevreden mee.
Die heeft ook een zeer goede bassdrum.
Ook aan mijn MFB 522 heb ik veel plezier en gisteren was ik me nog goed aan het amuseren met een Roland groovebox (MC 307).

Ik heb zelf geen 909, maar ik kan wel begrijpen dat wanneer je een hebt,
je die niet meer kwijt wil.
Het is een super drumcomputer met superklank.

Vergeet niet dat uiteindelijk de weergave meestal 44.1Khz is, ook van je 'orginele' 909.
Waar zit dan nog het verschil met een gesampelde versie ?
Echt, heel die stelling staat op losse schroeven. Het is niet meer dan nostalgie, bijgeloof, myhthe.
Alsof de 'echte kenner' kan horen of bij het uiteindelijke resultaat (plaat of CD) een echte of imitatie 909 werd gebruikt...kom nou. Wakker worden mensen.

Ik ben klaarwakker en hoor echt wel het verschil.
Of je moet een 24 bit multisampled 909 kit gaan gebruiken, dan hoor je het niet meer nee.

En als je een 909 jam in de studio of podium doet heb je niks te schaften met bitjes en khz'n, met uitzondering van de 6 bit cymbal samples.

Ik ben klaarwakker en hoor echt wel het verschil.
Of je moet een 24 bit multisampled 909 kit gaan gebruiken, dan hoor je het niet meer nee.

En als je een 909 jam in de studio of podium doet heb je niks te schaften met bitjes en khz'n, met uitzondering van de 6 bit cymbal samples.
Hier ben ik het wel mee eens. Natuurlijk zal je als luisteraar van een CD of MP3 het verschil niet meer horen tussen samples of the real thing. Alleen het maakt wel degelijk uit voor het eindresultaat of de muzikant die het gemaakt heeft helemaal los ging op de workflow en de live sound van een 909, of dat hij onderuit gezakt wat samples bij elkaar heeft geklikt!

Met andere woorden, een blindtest puur op het geluid zegt niet zoveel, het gaat ook om de creativiteit en ideeen die opborrelen als je op een vet muziekinstrument speelt.

Als je van Mai Tai naar Suburban Knight kan gaan ben je geen one trick pony meer, tenzij je bedoelt dat ie enkel drums doet...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back