Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Goed gezien :okdan:
Maar hoe kom je dan toch elke dag aan je dosis kanker waar je aan verslaafd bent? 8)

:eureka:

Je gaat gewoon met de fiets naar je werk, de dosissen fijn stof op onze wegen zijn toch 30x de normale dosis..

Heb je je gelijk je dosis kanker en nog eens 2 TR-909's !

Het leven is fantastisch
:biertje:

Goed gezien :okdan:
Maar hoe kom je dan toch elke dag aan je dosis kanker waar je aan verslaafd bent? 8)

:eureka:

Je gaat gewoon met de fiets naar je werk, de dosissen fijn stof op onze wegen zijn toch 30x de normale dosis..

Heb je je gelijk je dosis kanker en nog eens 2 TR-909's !

Het leven is fantastisch
:biertje:

Roken is niet nodig. Heel makkelijk te zeggen dat je verslaafd ben..

zullen we anders even een test doen?
lijkt je dat wat? dan weten we binnenkort of die echt onmisbaar is...

Terug ontopic : Is de 909 vervangbaar ? JA.
Het wordt tijd dat de mythe nu eens ophoud en voorgoed ontkracht word.
Raphie heeft gelijk en ik snap hem helemaal.

1/ Ik heb jaren geleden - toen de myhe ontstond - tig 909's geimporteerd uit de USA waar ze toen ongeveer 150$ per stuk gingen en verkocht ze hier voor 900€.
Tonnen geld verdiend aan goedgelovige Thomassen die dachten een wonderdoos te kopen.
Je hebt geen idee hoeveel van die Thomassen hem intussen terug hebben verkocht omdat ze nog meer geld kregen omwille van de prijs die alsmaar bleef stijgen.
Ik heb dus meer 909's onder handen gehad dan wie ook hier op SF.
(btw - ik deed hetzelfde met 303, 808, Minimoogs, Prophet 5, ARP2600 ea aparaten die in de USA toen nog spotgoedkoop te vinden waren)

2/ Omdat ik het gedoe toen al beu was en vooral de Roland R8 (die toen nieuw op de markt was) wilde promoten heb ikzelf jaren geleden effectief een blind test georganiseerd met een 909 en R8 met de 909 sounds.
Op beide aparaten dezelfde simpele patroontjes geprogrammeerd.
GEEN van de aanwezige luisteraars / potentiele kopers kon een onderscheid horen tussen de 909 en R8.
Met als resultaat dat ik na de import van de 909's en de Amerikanse exporteur intussen ook de mythe had begrepen en geld had geroken het doel van de test was vooral de R8 te promoten wat heel aardig
lukte omdat het verschil met de 909 simpelweg niet hoorbaar was !!
Zullen we de test opnieuw doen ? Raphie, zullen we een feestje organiseren ? Graag !

3/ Er van uitgaande dat de 909 niet vervangbaar is kan je eenvoudig weg concluderen dat geen enkel aparaat, ook een Fender Stratocater of Novation SuperNova II onvervangbaar is.
Want de redenering van alle 909 adepten indachtig kan je er van uitgaan dat elk muziekinstrument wel 'iets' heeft dat niet te vervangen is.

3/Wat ook een teken aan de wand is : te pas en te onpas worden nog steeds 909's te koop aangeboden.
Dat gebeurd ongetwijfeld ook door mensen die erachter komen dat het aparaat in kwestie WEL vervangbaar is.

4/ Doe de volgende test : Maak een track waar je alle mogelijke Vintage gear - 303, 808, 909, Minimoogs en weet ik wat nog allemaal gebruikt. Stuur hem op naar de platenfirma en
doe er een brief bij waar je hen verteld dat alles met ECHTE vintage gear werd gemaakt. Wat die mensen interesseert is niet welke gear je hebt gebruikt, maar vooral het resultaat.
Mensen die dus in de mythe geloven dat je enkel met een echte 909 de gewenste resultaten haalt slaan de bal helemaal mis.

Maar ik maak me niet ongerust.
909 bezitters zullen altijd moord en brand blijven schreeuwen.
Da's niet onlogisch als je veel te veel geld aan een doos hebt gegeven die wel vervangbaar blijkt...
En nu mag de thread dicht. :slotje:

Laatst gewijzigd:
Ok, misschien ff vreemd, maar ik zie de 909 niet meer als benchmark.
de 2 zaken die het verschil maken met samples: de variatie in de kick en de quantize zijn perfect op te lossen ITB
een setje multisamples voor puristen is dus afdoende. Maar waarom zou je nog met de 909 willen werken?

zijn zo veel nieuwe generatie goodies (ITB of outboard) die ook een karakteristieke sound hebben.
voor de sound hoef je het niet meer te doen. maar zo'n vergeelde teerbak met vesleten oranje lining, is natuurlijk wel het pronkstuk van je studio :D

Ik zou m'n 2K euro wel aan iets anders besteden, mooie summing mixer bijv.

uitleg aan de ongevoelige:

de Tr-303 is 98 % vervangbaar door een XOXboX
de Tr-808 is 98 % vervangbaar door een miami
de Tr-909 is 98 % vervangbaar door drumazone

maar is cocacola voor 98% vervangbaar door starcola van C1000 Ja... waarom kopen mensen dat dan nog steeds, is redbull vervangbaar , Ja waarom kopen mensen dat dan nog steeds als een cloon 85% of minder te vinden valt. Het gaat om, om er mee gezien willen worden. Ik zeg altijd "image is everything"

"it isn't the taste, its the mind"

leer er mee leven. hoe meer klonen er zijn/komen des te meer het origineel in prijs stijgt.

Ik zie geen feiten hoor, alleen maar kromme zwelpraat. Ach, als jij maar gelukkig bent met jezelf, daar gaat het om.

Ik heb ook een paar maanden een 909 gehad. Was er niet van onder de indruk, klonk als een verzameling kartonnen dozen. 808 is wel fantastisch. Het verschil met een Drumstation kan ik wel horen, maar dat zal wel aan mij liggen. In een (volle) mix kan ik het verschil niet of nauwelijks horen.

Ik zie geen feiten hoor, alleen maar kromme zwelpraat. Ach, als jij maar gelukkig bent met jezelf, daar gaat het om.

Oh, dus een echte blind test met 2 aparaten is geen feit ?
Kom nou.
Ik heb verder helemaal niets tegen een 909, wel iets tegen de mythe dat het een onvervangbaar aparaat zou zijn.

dus eigenlijk is een 909 alleen goed voor de verkoop :D

E X A C T L Y !

Toegegeven, wat niet te vervangen is, is de behuizing.
Ik heb in een andere thread al eens aangegeven dat ik niet begrijp dat er nog geen chinese namaak 909's / 808's en 303's op de markt te vinden zijn.
Een gat in de markt !

Enneuh, nog een fijne zondag verder. :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back