Ouwe Roland E-14

Bren Gun

Ingeburgerd
Het is een lange tijd geleden dat ik met MIDI-apparaten aan de gang was sinds ik meer audio en zo doe maar ik heb gezien hoe nodig het eigenlijk is bepaalde dingen sneller klaar te krijgen. Ik heb dan wel die stickydraad gecheckt om m'n geheugen te verfrissen maar er is nog een probleem.

Nou heb ik hier zo'n ouwe keyboard, een Roland E-14, staan hier en voor MIDI heeft het alleen een MIDI OUT. Ik heb geen echte MIDI-interface, wel een audio-interface zónder MIDI, dus okee.... En ook de onboard-kaart (SoundMAX) die wel MIDI schijnt te ondersteunen?

Ik zal dan wel waarschijnlijk een MIDI-interface kopen, misschien één ingebouwd bij een nieuw audio-interface of zo, maar als dat keyboard alleen MIDI OUT heeft....

Zoals ik het nou begrijp moet ik dus óf een MIDI-apparaat erbij doen waarbij m'n Roland dan daarin gaat bij de MIDI THRU, en dat nieuwe apparaat gaat dan via MIDI IN en OUT naar de MIDI-interface...

...óf ik koop gewoon een nieuw keyboard met wat ik nodig heb en vergeet dat ouwe ding. In dit laatste geval, wat voor een keyboard zouden jullie aanraden? Ik hoef geen patches of zo, ik wil alleen MIDI-informatie zenden naar m'n samples op de computer en voor gebruik in Finale en SONAR.

Als je alleen midi wilt verzenden voor gebruik met samples of software instrumenten op je computer dan zal de E-14 ook voldoen, aangezien die dat via de Midi-out gewoon doet.

Pas als je de met de computer opgenomen Midi-data weer op de E-14 wilt afspelen zal je ook een Midi-In nodig hebben. Dit gaat dan dus niet lukken met de E-14.

Je hoeft dus de Midi-In en Out niet beide aan te sluiten, alleen degene die je nodig hebt. Zo te horen heb je in dit geval alleen een keyboard met Midi-Out nodig, dus volgens mij moet dat goed gaan komen met die E-14 :)

Bedankt, Vliegende Panter. Ik zal dan maar binnenkort een simpele MIDI-interface kopen, tenzij.....

Denk je dat het mogelijk zou zijn om dat ouwe ding op m'n huidige moederbord aan te sluiten? Ik heb gekeken in de handleiding van dat bord en naar de fysieke ingangen en uitgangen: ik was onder de indruk dat ze vroeger ook wel van die joystick-poorten gebruikten maar m'n bord heeft dat niet. Ik heb wel gelezen dat er een bepaalde poort is (waarvan ik even de naam niet meer weet) dat "bepaalde apparaten accepteert". Er stond niet duidelijk bij of ik MIDI kon aansluiten, maar het bord is een ASUS P5PE-VM.

Als ik een aparte MIDI-interface zou nemen, wat zou dan kunnen worden aangeraden?

Volgens mij bedoel jij de seriële of paralelle poort. Die zijn niet geschikt als midi-interface zoals de gamepoort dat kan. Zover ik kon zien zit er geen gamepoort op jouw moederbord, dus zal je inderdaad naar een losse interface moeten kijken.

Je zou kunnen kijken naar kleine midi-interfaces met een midi in en out van bijvoorbeeld M-Audio, EMU, Edirol of ESI.

Waar je verder misschien toch nog aan zou kunnen denken:
Als je ook van plan bent een nieuwe audio-interface aan te schaffen dan zou je dat zoals je zelf aal aangaf natuurlijk kunnen combineren. Een nieuwe audio-interface heeft meestal wel een Midi in- en uitgang.

Verder kan het wel een voordeel zijn als je veel met software instrumenten gaat werken om wat draaiknoppen op je keyboard te hebben, waarmee je bepaalde instellingen direct kan wijzigen. De vraag is natuurlijk in hoeverre je dat nodig hebt, maar als je daar veel waarde aan hecht is het misschien toch een idee om te kijken naar een simpele midi-controller (midi klavier met wat extra (draai)knoppen). Deze zijn over het algemeen voorzien van USB, en dan zou je dus geen midi-interface nodig hebben. Zo'n midi-controller kost natuurlijk wel een stuk meer dan een simpele midi-interface.

Gaat inderdaad allemaal. Ik heb ook nog zo'n oude Roland staan (lekker geluid, kompleet cheesy ;-) en gebruik die als MIDI controller voor Cubase, voor de EMU en als direct audio out naar de geluidskaart. Wegens de vele MIDI in/outs wordt hij bij mij wel gepatched in een EMU 4in/4out, maar je hebt voor een paar euro al een simpele USB naar Midi kabel zodat je de E14 als controller (aanslaggevoelig want dat is hij wel) kan gebruiken, je kan dan in Cubase een VSTi opzetten om de input in MIDI af te spelen (want er gaan idd geen MIDI meer terug naar de E14). Niet weg doen dus, het is nog wel geen vintage maar de GM sounds die erin zitten zijn nog best te gebruiken... Als je een nieuwe soundcard of interface overweegt, kijk inderdaad even of er MIDI op zit dan bespaar je dubbele aankopen (tenzij je net als ik meer MIDI hebt dan er op de interface binnen/buiten gaat).

Bedankt voor de verlichting hier, jongens. Maar ik raak even in de war. Begrijp ik het goed dat wat er wordt bedoeld met MIDI-controller een keyboard is met extra knoppen om ingebouwde parameters van een software-instrument te manipuleren (zoals ADSR, reverb, etc.) of gewoon die "echte MIDI-dingen" als pitch bend en volume?

Wat ik wel misschien interessant en bruikbaar zou vinden is als m'n keyboard een paar van die draaiknoppen had en zo'n pedaal of zo die pitch bend en volume controleerden voor bij het inspelen en opnemen (is dat wat je bedoelt, Panter?). Ik denk dat die E-14 met z'n aanslaggevoeligheid wel ermee door kan voorlopig, want dat moet ik op z'n minst hebben. Begrijp ik het goed dat een simpele MIDI-interface gewoon simpelweg de aanslaggevoeligheid (of wat dan ook) interpreteert en opneemt en dat het soort connectie (USB of gewone MIDI-kabels) helemaal niet uitmaakt?

Ik ben opeens wel geïnteresseerd in een nieuw keyboardje gewoon om even te kijken. Niet te groot, zonder patches, en erg effectief voor MIDI alleen. Enige adviezen?

De E14 heeft een pedaal ingang, je kan dus de aanslaggevoelige toetsen (note, velocity) , de pedaal (een paar eur bij je Roland dealer) en de bank switching en andere MIDI commands (kijk even op de site van Roland voor de sysex informatie wat door de E14 kan doorgestuurd worden) naar Cubase of een softsynth doorgeven. Dat en het feit dat je via de audio out nog altijd deftig geluid in Cubase kan krijgen maakt dat je nog veel plezier hebt van dit ding ... We gebruiken het zelfs als simpele "rhythm box" met de ingebouwde drumsetjes en patronen. Een echte controller met knoppen en zo kan je of erbij nemen (zoals de Behringer BCR) ofwel ineens voor een nieuw keyboard met knoppen,faders en zelfs pads zoals de M-Audio Axioms, EMU X-Boards of de Edirol PCR ... Kijk even rond op dit forum want die zijn vast al wel ergens besproken.

Met pedaalingang bedoel je dat ik zo'n foot controller-ding kan gebruiken? Ik heb geen pedaalingang gezien op het apparaat. Alleen MIDI OUT, STEREO audio OUT, en PHONES OUT.

Heeft de E-14 geen aansluiting voor een sustainpedaal en geen midi in? De E-12 en E-15 hebben dat wel.

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de verlichting hier, jongens. Maar ik raak even in de war. Begrijp ik het goed dat wat er wordt bedoeld met MIDI-controller een keyboard is met extra knoppen om ingebouwde parameters van een software-instrument te manipuleren (zoals ADSR, reverb, etc.) of gewoon die "echte MIDI-dingen" als pitch bend en volume?

Wat ik wel misschien interessant en bruikbaar zou vinden is als m'n keyboard een paar van die draaiknoppen had en zo'n pedaal of zo die pitch bend en volume controleerden voor bij het inspelen en opnemen (is dat wat je bedoelt, Panter?). Ik denk dat die E-14 met z'n aanslaggevoeligheid wel ermee door kan voorlopig, want dat moet ik op z'n minst hebben. Begrijp ik het goed dat een simpele MIDI-interface gewoon simpelweg de aanslaggevoeligheid (of wat dan ook) interpreteert en opneemt en dat het soort connectie (USB of gewone MIDI-kabels) helemaal niet uitmaakt?

Ik ben opeens wel geïnteresseerd in een nieuw keyboardje gewoon om even te kijken. Niet te groot, zonder patches, en erg effectief voor MIDI alleen. Enige adviezen?

Je kan zelf aangeven wat je met de extra (draai)knoppen op een midi-controller (bedoelde idd een keyboard zonder geluiden met extra knoppen erop) wilt veranderen. Je kan dus bv. de Attack, Decay, Cut-off, Resonance etc kiezen, maar ook pitch, modulation, volume en andere parameters.

Een midi-interface is eigenlijk gewoon de koppeling tussen je computer en je keyboard. Je keyboard verstuurd via midi welke noten jij speelt en hoe hard je ze aangeslagen hebt (velocity). Verder verstuurt je keyboard via midi ook informatie over het gebruik van de pitch-bend, bank en program changes (welk geluid je selecteert dus) en waarschijnlijk nog wel een paar dingen. Dit komt allemaal aan in de midi-interface en deze stuurt het via USB naar de computer. In de computer kan je dit dan met een sequencerprogramma weer opnemen en/of er bv. een software synthesizer mee aansturen.

Een los midikeyboard met extra controllers loopt al snel richting de 100 tot 150 euro. Als het je puur om de extra knoppen gaat zou je ook een kleine midi-controller zonder toetsen kunnen kopen, met een paar knoppen. (van edirol, behringer of doepfer ofzo).

Nee, Donna, het heeft geen MIDI IN en geen pedaalaansluiting.

*

Bedankt , Panter. Je uitleg maakt het helemaal duidelijk.

Back