Midi van ableton sturen naar reason... (rewire)

Lav

Nieuwkomer
Ik gebruik ableton 6 en Reason 4. Ik start mijn ableton op en dan mijn reason, deze laatste start dus in rewire mode. Ik zou graag mijn midi van ableton sturen naar instrumenten in reason maar dit blijkt me niet te lukken. Ik laat ook alle audio binnenkomen in ableton maar als ik een insturment van reason aanstuur krijg ik enkel ongecontroleerde sounds terug. Echt vreemd, iemand die kan helpen?

Wat het kan zijn is dat reason zowel direct, als via ableton midi aangestuurd krijgt. probeer de midi van reason eens uit te zetten.

voor zover ik weet staat deze uit, denk ik :erm:, ik ben niet zeker...

Ma tis dus zo dat elke eerste noot ik aanstuur via midi wel speelt, maar die toon blijft dan gewoon doorgaan...

Als ik een instrument bespeel met mijn keyboard dan lukt het weer perfect, het is enkel als ik een midi-pattern maak in ableton dat hij dit niet volgt...

Vanwege dit soort dingetjes ontwijk ik Rewire zoveel mogelijk. Het is altijd hel geweest voor me om het aan de praat te krijgen. Ik zou gewoon proberen om zoveel mogelijk in één programma te doen of een paar maar in ieder geval zonder Rewire. Kun je niet gewoon de MIDI die je al hebt gemaakt in Reason gooien?

Vanwege dit soort dingetjes ontwijk ik Rewire zoveel mogelijk. Het is altijd hel geweest voor me om het aan de praat te krijgen. Ik zou gewoon proberen om zoveel mogelijk in één programma te doen of een paar maar in ieder geval zonder Rewire. Kun je niet gewoon de MIDI die je al hebt gemaakt in Reason gooien?
ja gaat dit, je midi opslaan en dan in reason openen

en de gewone manier van rewire werkt niet, bij mij wel en ik heb reason 3 en ableton 6, zal effe snel uitleggen hoe ik het doe, maar denk dat iedereen het zo doet en jij waarschijnlijk ook:
nieuwe midi track
midi in selecteren (toetsenbord, keyboard of inteken)
midi out => reason en je instrument ook kiezen!
en dan ook de audio van reason naar ableton rewiren, vind ik vreem dat dit niet lukt of ik heb iets fout begrepen.

Gagarin

Ja het is zoals ge het zegt, ik heb me al suf zitten zoeken waarom da nie tegoei werkt ik snap er echt nix van. Het probleem is als ik die twee programma's apart zou gebruiken dat ik die niet tesamen kan aansturen das echt lastig....

Ja het is zoals ge het zegt, ik heb me al suf zitten zoeken waarom da nie tegoei werkt ik snap er echt nix van. Het probleem is als ik die twee programma's apart zou gebruiken dat ik die niet tesamen kan aansturen das echt lastig....
Misschien heb ik het mis, maar ik dacht dat in Rewire er maar een de baas is en dat is de Master. De Slave moet volgen.
De Master beslist welke MIDI data te zenden naar de Slave. Wat wel ingesteld moet worden welke data de Slave leest, dus filtering is best mogelijk in de Slave.
Volgens dit schema ondersteunt Rewire in Live zowel mixer als synth applicatie. Dit betekent waarschijnlijk dat als je ergens dubbele noten krijgt of iets dergelijks, je in de Slave(Reason) ook de noten van de Master(Live) ontvangt. Want de Master(Live) fungeert ook als synth master naast Reason.

Het is een kwestie van kiezen denk ik: of je doet alle MIDI vanuit de Live en Reason fungeert zuiver als synths, of je doet alle MIDI in Reason en stuurt alleen audio naar Live. ANders zie je de bomen door het bos niet meer.

Ableton is mijn master en reason mijn slave. Dat in reason alles door de master gaat is niet altijd waar, ik verander mijn kabels van mijn instrumenten nl naar de daarvoor voorziene rewire module met audio-uitgangen zodat ik ze dan ook in ableton kan ontvangen. Ik ben zeker dat je niet hoeft te kiezen want samen met mijn fl werkt alles perfect op die manier. Ik heb trouwens al filmpjes gezien waarin het perfect gaat met live 6 en reason 4. Ik begin stillaan te denken dat het aan mijn pc ligt, maar ik zou echt niet weten waar of hoe...

De Master beslist welke MIDI data te zenden naar de Slave. Wat wel ingesteld moet worden welke data de Slave leest, dus filtering is best mogelijk in de Slave.

Daar heb je gelijk in en daar kan misschien ook het probleem zitten. Als ik mij niet vergis wordt dit automatisch aangepast in Reason als hij in rewire mode opstart. Dus dan ligt het aan mijn instellingen van Ableton, dat heb ik wel al meerdere malen gechecked maar dat zal ik dan nog maar eens doen...

Was het maar zo simpel... Deze setup ken ik uiteraard en het is dus deze dat voor de problemen zorgt en ik weet totaal niet waar het fout gaat...

De simpele snelle conclusie is dat Rewire shit is. De andere conclusie is dat Rewire shit is :P

Okee, misschien dat het werkt maar het blijft toch vervelend dat het niet simpeler te gebruiken is. De MIDI-editing in Reason lijkt me capabel genoeg (ik heb het al een lange tijd niet meer gebruikt maar het leek me goed toen).

Dus ik zou zeggen, als je echt Reason wilt gebruiken dan zou ik gewoon de MIDI erin laden, bewerken zoals het nodig is, en daarna audio bounces maken van je tracks die je dan importeert in Ableton Live.

Ja ik leg me er bij neer, maar u voorstel is wel heel wat omslachtiger...

Weet niet of je de rewire gaat gebruiken voor hoofdzakelijk rex samples maar in dat geval zou ik gaan voor versie 7. Ietsjes bijbetalen en upgraden. Rex ondersteunig is geweldig!!! Simpel slepen en omzetten naar slice midi spoor.

Dacht, even ter info!

Back