'k Heb eens een
Duende op proef gehad. Ik kan het niet vergelijken met een echte SSL, wel met bv. de Waves SSL 4000 variant.
De Duende klinkt meer 'punchy', smeert niet zo als de Waves, maar lijmt wel duidelijk. Vooral over de Master Bus Compressor was ik erg te spreken (bij de Duende). Overal staat me de sound meer aan dan de Waves variant. Merk op dat de twee plugins (Waves vs. Duende) afgeleid zijn van verschillende tafels (en d.m.v. verschillende technieken).
Duende heeft ook een hele hoop uitbreidingen: bv. X-Eq (basis parametrische eq, jammer dat er een slope-functie ontbreekt voor het analyzergedeelte), de X-Comp (in mijn ogen een niet zo bijzondere compressor..) en de DrumStrip (weinig tijd gehad om deze geheel uit te pluizen, maar wel erg goeie en makkelijk te bedienen gate..)
Hij kost wat, maar je hebt dan ook max. 32 kanalen mono (16 stereo) of iets minder als je ook de buscompressor gebruikt.
Integratie in Cubase Studio 4 ging goed in't begin, alleen had ik na een week last van tikjes in de audio. Geen tijd meer gehad om uit te zoeken hoe dat precies kwam.
Ohja, audiobuffer mag maximum op 1024 samples staan wil je hem gebruiken zonder synchronisatiefouten (die zorgen voor al dan niet permanente audio-dropouts). Niet onbelangrijk als je het mij vraagt
Ik twijfel nog of ik hem zou aanschaffen.. tegenwoordig is ook al de Duende Mini uit, maar dan zit je op half zoveel kanalen + geen buscompressor d'rbij..