Warme sounds als in Selected Ambient Works 85-92?

quibuz

Nieuwkomer
Dag leute,

al jaren is mijn ultiem favoriete album Selected Ambient Works 85-92 van Aphex Twin. Op de voet gevolgd door de albums van Bochum Welt.

Op de een of andere manier ben ik een sucker voor de warmte die die platen uitstralen, met name de pads/strings die gebruikt worden. Maar ook de meer staccato-geluiden zijn toch ook 'warm' / 'rond'.

Wordt dit nou vooral door de effecten bereikt? veel galm volgens mij... Of toch ook op andere manieren?

Oftewel, ik zou deze warmte graag benaderen... wie o wie heeft er tips?
Qua productie of misschien toch synths ?
En please niet gelijk zeggen.. koop maar een jupiter 8 van 2500 :engel:

veel galm

effecten oversturen

mooi analoge synth met uitgebreide envelope sectie

met een alpha juno kom je al aardig ver

ensoniq esq maybe ook.

volgens mij is het vnl een SY99, iig SAW2

intern geprogrammeerd ook...

ik kan me moeilijk inbeelden dat 80% met die ene synth gemaakt is over 7 jaar tijd..

ik zou zeggen, vanalles en nog wat.

Op ouwe tapjes opnemen in een kast zetten voor een paar jaar en daarna opnieuw masteren.

Oftewel, ik zou deze warmte graag benaderen... wie o wie heeft er tips?
Qua productie of misschien toch synths ?
En please niet gelijk zeggen.. koop maar een jupiter 8 van 2500

Das wel het laatste wat zo klinkt, een Jupiter 8 klinkt sprankhelder en duur dus die hoef je niet te kopen ;)...die SAW dingen das echt meer Poly 800, Korg MS20, veel Amiga volgens mij en waarschijnlijk ook vroege samplers en romplers.

Voor mij is het ook een van de allerbeste albums qua produktie, een toonbeeld van hoe het zou moeten zijn.

ik kan me moeilijk inbeelden dat 80% met die ene synth gemaakt is over 7 jaar tijd..

ik zou zeggen, vanalles en nog wat.

SAW2 is zo herkenbaar FM, ritme en melodie...

ik zou met een analoog niet dat soort percussieve bel-achtige soundscapes kunnen maken, daar is FM veel beter in. Zeker als er in die bak ook nog (digitale) filters zitten zoals bij de SY's. Mooi voorbeeld is ook bv The Shutov assembly van Eno, ik meen dat die vnl met een TG77 is gemaakt(module van de SY's).

Beetje met effects gaan rommelen , bijv met Pre delay,
galm achter de Delay plaatsen en de delay met een ruime
Feedback gebruiken.

mooie synths voor Ambient

Kurzweil K2XXX
Korg ,wavestation, Trinity, en Triton
Yamaha TG 77/ Sy99

Softsynth: , VirSyn Cube , ATMOSPHERE

CD_roms : Distorted Reality 1/2

SAW 85-92 is nog altijd mijn favoriete electronische plaat allertijden. Misschien zelfs wel favoriet van alles wat ik (tot nu toe) ken.

....Richard D. James heeft natuurlijk al zn synths lopen modificeren- net zolang er dat uikwam wat ie de moeite waard vond...:D daarom is SAW zo grote klasse... en omdat de opnamen van tape getrokken zijn...:D

Hij heeft altijd leuke verhaaltjes die Richard James, alleen geloof ik er nooit geen woord van. Maakt niet uit verder, want het is vermakelijk leesvoer meestal :)

Met SAW II heb ik niet zo veel... Dat vind ik dan weer teveel geneuzel...
Hoewel SAW II in de bios nog veel slechter was :frons:

het eerste, ' ongedwongen' werk blijft toch altijd het beste he, dat vind ik van zo ongeveer iedere artiest..
maar goed... da's een andere discussie

SAW I is voor mij echt DE ultieme plaat die ik never nooit niet weg doe... hij klinkt al warm en op vinyl is ie nog fijner!! Je kan daar echt iedere dag naar luisteren en dan nog verveelt ie niet.

Ik ben echt op zoek naar die warme sounds, dat je maar 2 toetsen hoeft aan te slaan en je er een half uur naar kunt luisteren zonder ook maar iets te doen...
SAW I is boordevol met van die warme / ronde geluiden, ook de drums zijn in dat zelfde 'ronde' laagje gedoopt... Dat hoor ik ook een beetje terug in de oude albums van Bochum Welt...go ahead and listen

Dan mn cassettedeck maar uit de kast halen :P

Iemand wat geluidsfragmenten van die Matrix? Ben toch wel benieuwd hoe die klinkt dan..

Trouwens... ik heb ook gewoon een duikboot en parkeer mijn tank standaard voor mijn kluis waar ik in woon! Alsof dat zo bijzonder is

Attachments

• 3 - Feelings On A Screen.mp3
    2,7 MB · Bekeken: 144
Laatst gewijzigd:
Volgens mij is het gewoon een Roland MT-32

Zeker die drums ofzo en echt gewoon Amiga sampling...opgenomen op duffe cassettebandjes dat maakt dat geluid echt!

Een Roland MKS100/S10 geeft dat geluid ook wel zeker van die hats enzo

de vinyl klinkt trouwens baggerslecht (qua kwaliteit)
er is een nieuwe remaster op de markt op zwaarder vinyl die al pakken beter klinkt. is te herkennen aan geinverteerde kleur op hoes.

verder snap ik niet wat zo speciaal is aan de sound, als ik ambient-gewijs met een synth ga spelen moet ik meestal mijn best doen om NIET zo te klinken.

FM, analoog, digitaal.. een mix van alles, ben ik bijna zeker. en een 303 ook :)
kan best zijn ook veel ouwe en goedkope rommel
Hij heeft niet 7 jaar aan een stuk met dezelfde setup en synths gewerkt.. onmogelijk

Back