Warme sounds als in Selected Ambient Works 85-92?

Ik denk ik bump deze thread weer even, want ik ben ook een grote fan van de genoemde albums en artiesten. Bochum Welt draai ik de laatste tijd heel vaak, geweldige muziek, ook die oude nummers die je praktisch alleen op slsk kunt vinden :P

Ik heb gisteren ook een track gemaakt, waarmee ik deze sound een beetje probeerde te bemachtigen.

http://soundcloud.com/berkberkberk/hopelijk

Bochum Welt

Bochum Welt

Klinkt wel ok (beetje a la "Asteroids over Berlin" sfeer... ;) maar mist imo nog een melodielijn er overheen. Zo'n simpele mooie zoals alleen Bochum Welt / Aphex / Drexciya dat kunnen. :D

Deze is ook weer vrij BW inspired, wil er later verder aan gaan werken

http://soundcloud.com/sint/vannacht

Bedankt man, betekent veel om te horen van iemand die de hele vette remix van Feelings on a Screen heeft gemaakt.

Ja, de meeste interviews van meneer Richard kan je niet echt van zeggen of het nou onzin is of niet,
ik heb ook aardig geexperimenteerd met het benaderen van deze sound, ik had toen de tijd alleen een alpha juno staan en heb daar veel mee gedaan, vaak flinke release settings op de pad sounds, cheapo cassette decks zijn goed, vooral als ze verengalm hebben ingebouwt (dat word weer duurder)
Wat bij mij ook goed werkte was om veel dingen via een cheapo tube ampje uit te sturen naar 2 oude britste makelarij speakers dat op te nemen met een jaren 50 stereo mic die ik van marktplaats heb opgepikt voor 2 tientjes, en dit signaal met de originele track mengen. Moet je wel een kamer uitkiezen waarvan de natuurlijke acoustiek je mooi lijkt toe te voegen aan de track. probeer ook eens opnemen met DBX uit op je tapedeck, en vervolgens met DBX aan weer terug opnemen, en dan flink oversturen op de opnames. Dit werkte voor mij heel goed, helaas is die hele computer gecrasht en heb ik geen backup, mijn werk van 3 jaar was weg. Toen ben ik me meer op acid/house achtige dingen gaan focussen.
Als je dit veel doet gaan je bandjes wel helemaal verslijten, daar kan je overigens ook weer interesante dingen mee doen, met versleten bandjes.

mooie track, vind alleen de drumsounds K. veel te lelijk in contrast met de mooie melodien.\voor mij de kick te plokkerig (teveel envelope op de pitch) en de Q/Snare te lang, een kort ruisje zou mooier zijn, of een stoffige (ja, van tape) snare sample....maar misschien heb ik teveel Tussenwereld geluisterd ; )

mooie track, vind alleen de drumsounds K. veel te lelijk in contrast met de mooie melodien.\voor mij de kick te plokkerig (teveel envelope op de pitch) en de Q/Snare te lang, een kort ruisje zou mooier zijn, of een stoffige (ja, van tape) snare sample....maar misschien heb ik teveel Tussenwereld geluisterd ; )
K.? Sorry?

Ach ja, ik vond de drums zelf wel lekker klinken dus ik houd ze zo, toch bedankt voor de feedback, en nogmaals dank synthiaks!

Ik vind trouwens persoonlijk niet zo veel aan Zwischenwelt, geef mij maar die ruige 808 beats uit Drexciya, of die funkyness van Dopplereffekt

Het klinkt paradoxaal, maar dat je tegenwoordig met de computer makkelijker dit soort sounds kunt krijgen dan met tape (denk uad studer en veel anderen). Maargoed, het gaat niet ALLEEN om de sound, het gaat ook om het experimenteren zelf.

Dag leute,

al jaren is mijn ultiem favoriete album Selected Ambient Works 85-92 van Aphex Twin. Op de voet gevolgd door de albums van Bochum Welt.
Wordt dit nou vooral door de effecten bereikt? veel galm volgens mij... Of toch ook op andere manieren?

Het valt me op dat in dit soort threads vaak de vraag wordt gesteld "met" welke synths wordt dit zus of zo gemaakt...
Wat SAW en AT zo bijzonder maakt zijn niet zozeer de synths die werden gebruikt, dan wel de composities die hij maakt.
Die 2 zaken worden vaak verward. Op SF lees ik vaak over 'slechte' synths of sounds. Die bestaan niet. Dat is een misvatting.
Een klank wordt als "slecht" ervaren omdat er niet het juiste arrangement of leuke melodie mee wordt gespeeld.

Op Wiki vind je een opsomming van de toestellen die AT gebruikt. And last but not least : Richard James' vader is een jazz muzikant van behoorlijk niveau. De appel is dus niet ver van de boom gevallen.

Het valt me op dat in dit soort threads vaak de vraag wordt gesteld "met" welke synths wordt dit zus of zo gemaakt...
Wat SAW en AT zo bijzonder maakt zijn niet zozeer de synths die werden gebruikt, dan wel de composities die hij maakt.
Die 2 zaken worden vaak verward. Op SF lees ik vaak over 'slechte' synths of sounds. Die bestaan niet. Dat is een misvatting.
Een klank wordt als "slecht" ervaren omdat er niet het juiste arrangement of leuke melodie mee wordt gespeeld.
:okdan: zo is't maar net want de grootste modulatie word bewerkstelligt met het toetsenbord...

zou je deze reverbs en delays niet krijgen als je via modulaire mixer systemen een reverb of delay plugged. Ik denk niet dat het door akkoorden of schemas temaken heeft dat het zo klinkt. iedereen kan wel een schema opzoeken van een willekeurig of weet ik veel en dat samplen. je hoeft het maar een keer te spelen samplen en walla. Nee er zijn zoveel goede muzikanten das te makkelijk.ben og vergeten sidechain en compressie geef ook flink wat saus

Laatst gewijzigd:

+1
Ook b.v. bij "Feelings on a screen", ik zit de hele track te wachten totdat die gepitchte vocal sample blijft "hangen".... zo precies goed, dat stukje, en de weg ernaar toe. De composities van Bochum Welt vind ik misschien nog wel beter dan die van RDJ. Ze zijn zo lekker stiekem.

-1
Nee dat ben ik niet met je eens. Dit is de traditionele ingredienten/kok discussie. Ik heb persoonlijk een duidelijke voorkeur voor bepaalde geluiden, en afkeer van andere... maakt niet uit waar/wanneer ze voorkomen. Zo zijn er gewoon synths die door hun gebruikte audiopaden en componenten (en tweakrange) al snel lekker in het gehoor liggen, en andere bepaald niet.
De mooiste muziek is voor mij een combinatie van goeie compositie van mooie geluiden. Als er in een compositie een lelijk geluid op z'n plek is is de compositie niet goed :)
Hetzelfde geldt toch voor eten... ik houd nooit van geitenkaas, vind ik echt smerig, waar het ook doorheen zit. En ik proef het meteen.

Op Wiki vind je een opsomming van de toestellen die AT gebruikt. And last but not least : Richard James' vader is een jazz muzikant van behoorlijk niveau. De appel is dus niet ver van de boom gevallen.

Grappig, dat wist ik niet.

Van alle synths die ik gehad heb vond ik de Alpha Juno nog het best voor dit soort pads en leads. En ik heb ook altijd wel een MKS willen hebben hiervoor, maar nooit gehad

Trouwens vergis je bij dit filmpje ook niet in de compositie. Het is ongelofelijk dat dit niet gereleased is.

Weet niet hoor maar ik heb de jx3p/mks30 altijd al een vette bak gevonden. volgens mij praten jullie nu jezelf tegen ivm. akkoorden en synthesizers. 1. het komt door de akkoorden en de wijze waarop gespeeld wordt en daaronder zet je klakkeloos 2. neem die aan de kant geschrove synths want die hebben " het" karakter of iets dergelijks.

of bedoel je allebij maar dat wisten we natuurlijk al dat ze talent hadden.

Als er in een compositie een lelijk geluid op z'n plek is is de compositie niet goed :) Hetzelfde geldt toch voor eten... ik houd nooit van geitenkaas, vind ik echt smerig, waar het ook doorheen zit. En ik proef het meteen.
maar heb je nooit zoiets van 'perfect gerecht, alleen ipv x hadden ze y moeten gebruiken'? (= goede compositie, maar verkeerde geluiden of verkeerd effect of....)

Back