Synths triggeren

Krek

Jungle of Wires
Ik maak een nieuwe draad aan omdat ik anders in een andere draad (over de Micro Modular) van Snathan veel te veel afwijk van het oorspronkelijke onderwerp.

Ik ben ook zo'n drummer, die perse wil drummen en Synth bespelen tegelijk. Ik weet dat het kan, maar hoe... Inmiddels ben ik iets te weten gekomen over MIDI, wel ben ik een beginner daarin.

Ik heb 2 drumtriggers (bass en tom) en wil daarmee iedere keer als ik de bass speel de volgende stap in een sequence laten afspelen (ik denk dat ik zo moet beginnen, anders zie ik door de bomen het bos niet meer) dus dat hij gewoon een vast volgorde afwerkt. Ik heb een Trigger, MPC500, JP8080 en een Mbass. Ik heb alle manuals zo'n beetje doorgespit (kost me mn halve vrije dag 8~ ) maar ik kom er niet uit. Oh ja, ik wil geen computers gebruiken...

Edit: Of moet ik de MPC als sampler gebruiken (dat ik de performance er dan in zet) en de pads in een sequence na elkaar aansturen. kan dat eigenlijk?

Help

Laatst gewijzigd:
Je wilt dus gewoon op je triggerpad slaan en dan een geluidje horen uit bijv. de Mbass.
Ik zie dat de Mbase een Trigger-in heeft dus een jackkabeltje van je triggerpad naar de triggerin op je Mbase zou genoeg moeten zijn. Daarna gewoon de audio-out naar evt. je MPC500
Ook kan je op je MPC500 het zelfde midikanaal instellen als op de Mbase en dan via de midiout van de mpc500 naar de midiin van de mbase. Nu kan je waarschijnelijk gewoon de Mbase triggeren via de MPC500. Ik denk niet dat op de MPC500 een analoge Triggerin zit dus als je de triggerpad met midi wilt gebruiken zou je een trigger>midi-converter moeten aanschaffen.
Ik heb overigens geen van de bovengenoemde app. dus neem me niks kwalijk als ik iets mis heb.

:doei:

Thanx, maar tot zover heb ik m ook nog, maar het gaat mij eigenlijk om de instellingen van de JP of MPC, of het uberhaupt mogelijk is. Ik krijg wel geluid uit de JP8080 of de MPC als ik m trigger via de Mbase, dus zover was ik al. Maar nu het Sequencen...

Ik krijg wel geluid uit de JP8080 of de MPC als ik m trigger via de Mbase, dus zover was ik al.

Moet je het niet andersom doen. Je Mbase triggeren vanuit je MPC.
of je JP8080 laten triggeren vanuit je MPC.
Je kan toch niet je MPC laten triggeren door de Mbase.
Misschien dat die LFO uitstuurd die Mbase maar dat is denk ik niet wat je bedoel

Ik heb een trigger op mijn bassdrum van mijn drumstel die gaat naar de trigger-in van de Mbase, daarop heb ik een midi-out die naar de JP8080 Midi-in gaat en dan krijg ik geluid iedere keer als ik de trigger raak met mijn bassdrum, dat geluid is van de JP8080. Nu moet ik dus nog leuke patches maken en die in een sequence zetten zodat de trigger de sequence afloopt elke keer als ik het basspedaal intrap en dus de trigger aanraak. Maar kan dat in een JP8080 of moet ik de MPC ertussen gebruiken als sequencer, das eigenlijk een beetje mijn vraag.

Ik leg het nogal lastig uit, ik weet het, maar ben dan ook een beginner en wil misschien iets wat niet kan zonder een computer :stupid

Wat jij zoekt is Patch-shift of iets in die richting. Maar patch-shift werkt meestal zo dat je elke keer de volgende patch pakt. dus 1-2-3-4-etc en niet bijv. 12-4-42-16-17-etc.

Nou, ja zoiets bedoel ik eigenlijk. Gewoon heel simpel 1e patch triggeren met de bassdrum, dan trigger je een paar tellen later weer en pakt hij de 2de patch in dezelfde sequence. Eigenlijk heel simpel, maar dan nog vertalen naar het electronische

Dus wat is daar de beste methode voor...

Nou, ja zoiets bedoel ik eigenlijk. Gewoon heel simpel 1e patch triggeren met de bassdrum, dan trigger je een paar tellen later weer en pakt hij de 2de patch in dezelfde sequence. Eigenlijk heel simpel, maar dan nog vertalen naar het electronische

Dus wat is daar de beste methode voor...
alle even patches vullen met geluid 1, alle oneven vullen met geluid 2... op die manier heb je dus abstract gezien altijd 2 geluiden die je om en om kan shiften... maar kost je wel 8 geheugen plaatsen dan maar goed, t'iz een work-around he...

Dit klinkt voor jullie allemaal vrij eenvoudig... Maar hoe stel ik in de JP8080 of in de MPC in dat hij het volgende geluidje moet pakken, ik neem aan dat het dan in een sequence moet zitten of een pattern ofzoiets. ja, ik heb de manuals doorgelezen, maar ik weet niet waar ik het moet zoeken. Erg he zo'n leek in jullie midden :engel:

waarom patchshift? is er geen noteshift? of stepshift?
er zit toch een sequencer op de JP? de mbase kan toch de klok van de JP zijn?
en de trigger stuurt de mbase aan, dus...

(dit zijn vragen hoor, ik weet niet wat de JP kan)

waarom patchshift? is er geen noteshift? of stepshift?
er zit toch een sequencer op de JP? de mbase kan toch de klok van de JP zijn?
en de trigger stuurt de mbase aan, dus...

Ja, ik hoop dat het zo simpel ligt, ik ga vanavond nog even wat uitproberen, maar dat soort woorden als patchshift of noteshift of zoiets dergelijks ben ik nog niet in de manual tegengekomen. Ik ga er nog een x in duiken...

Back