das leuk om horen.
@quifster: toen je die kawai kocht was dat voor het tijdperk van het internet. En leerden jullie al die begrippen zoals osc, vco, lfo, envelopes door oa wikipedia en magazines af te speuren.
in feite wel, alleen wikipedia was dan een synthese boek uit de winkel en magazines waren 'eenvoudige' blaadjes die je bijna nergens kon vinden.
Nu is er veel meer informatie voor handen en vaak ook veel beter geschreven op het internet te vinden. Wikipedia is een goeie bron van informatie maar ook sites als
www.musicradar.com (bijvoorbeeld deze tutorial:
http://www.musicradar.com/tuition/tech/old-school-synth-tips-34089 ) of magazines als 'computer music' geven gestructureerd in woord en beeld (video tutorials) beginners en gevorderden hulp bij het begrijpen van synthese en andere productie techieken.
Ook zijn er wel boekjes zoals die van howard scarr die je bij een Virus krijgt die synthese simpel en aan de hand van praktijkvoorbeelden uitleggen.
Deze laatste vraag stel ik omdat ik nog nieuw ben en persoonlijk heb ik toch al wat geleerd van gewoon te prutsen in reason, en gelukkig sla ik alles gemakkelijk op in mijn hoofd. Maar weet nog altijd de helft van de termen niet hoor. Maar ben benieuwd naar juliie ervaringen.
Gagarin
Prutsen met synths is een top manier om te ontdekken wat zo'n synth kan, je leert geen synths programmeren of begrijpen uit een boekje. Door veel te doen krijg je begrip voor wat de verschillende dingen in een synth voor invloed hebben op je sound. Wat wel helpt is met behulp van een boek de algemene termen zoals een adsr of lfo te lezen, en dit dan proberen met je eigen synth.
En je kunt altijd je eigen sounds maken met wat draaien aan knoppen, je hoeft niet perse te weten hoe iets werkt om leuke patches te kunnen krijgen. Uiteraard wordt het uiteindelijk wel leuker als je synthese daadwerkelijk snapt, maar dan kom je weer in de fase van de verschillende synthese vormen zoals Substractieve, additative, fm en wavetable synthese (en nog veel meer varianten). Substractieve is het meest eenvoudig om mee te beginnen.
Het is normaal als je het in het begin boven je hoofd groeit en dat het intimiderend overkomt, maar zo is echt iedereen begonnen. Dus niet bang zijn om te experimenteren en accepteren dat het gewoon een tijd kost om dingen te leren en toe te kunnen passen in de praktijk. En let maar op, over een jaar of 2 denk je vast, was dit nou zo moeilijk? Dan weet je dat je het goed onder controle hebt