Hoe snel ken je je synth?

ligt er aan, als je een realtime tweakfreak bent is het misschien wel wat...
maar voor iemand die een geluid in zijn hoofd heeft zitten en dat nagenoeg in een instant kan vertalen naar parameter standen is het ook een koud kunstje op een bak zonder knoppen...

ik heb liever een bak zonder knoppen en veel mogelijkheden dan een bak met veel en weinig mogelijkheden...
Roland D-serie is goed te doen... ook zonder PG

Ieder zijn meug. En ik ben het er zeker ook over eens met mensen die liever digitaal te werk gaan(gingen). Iedereen heeft hier eigenlijk gelijk. Het is gewoon een kwestie van: smaak, voorkeur,.... En iedereen heeft gelijk (analoog of digitaal). Eigenlijk kan je daar moeilijk een punt van maken. Maar wel interessant om andere meningen of ervaringen te horen. Ik geloof ook wel in het digitale tijdperk. Maar face-it: het is niet voor niets dat het analoge tijdperk wordt ge-emuleerd, door het makkelijke systeem. En dat er verschrikkelijke bedragen worden neergeteld voor één of ander analoog synthje, die het uiteindelijk niet waard is, heeft natuurlijk ook te maken met het geluid wat het weergeeft. En binnen 15 jaar is een Roland D-20 of zo, THE sound. En dan zal men 2000 euro gaan betalen voor deze synth. Muziek is iets relatief. Morgen kan het zijn dat een D20 het van het is. En probeer dan maar eens een Roland D-20 aan minder dan 500 euro te vinden. Alles is vergankelijk. Ook geluiden.

Laat u niet vangen aan het commerciele gebeuren en wees geen wannabe monkey. Probeer eens iets origineels te maken IPV te doen wat al 10000000000000000 is gedaan.

Laatst gewijzigd:
Maar face-it: het is niet voor niets dat het analoge tijdperk wordt ge-emuleerd, door het makkelijke systeem.
maar dan heb je het voornamelijk toch wel over de interface... want onder de motorkap hoeft ie niet makkelijk te zijn...

Laat u niet vangen aan het commerciele gebeuren en wees geen wannabe monkey. Probeer eens iets origineels te maken IPV te doen wat al 10000000000000000 is gedaan.
kijkt aan, dat is 1 van de meer aangenamere uitspraken die ik van u hoor op sf...

Laatst gewijzigd:
tsja... ik ben niet zo negatief of sommige van mij denken. Ik zeg gewoon mijn mening (en of ervaringen). En soms wordt een "mening" niet altijd geapprecieerd. Niemand hoeft het met mij eens te zijn (ik verwacht dit ook niet). En als ik mijn mening dan zeg dan word ik onmiddellijk aangevallen. En ja, natuurlijk ga ik daar op in(misschien niet altijd zo slim) maar voor mij gaat het uiteindelijk nog altijd over het onderwerp in kwestie. Zo zou een forum eigenlijk moeten zijn, ieder zijn mening en uitwisselingen van info. En zeker geen ja-knikkers gedoe. Want daar heeft niemand iets aan.

PS. Door verschillende meningen ontstaan ook de meeste creatieve ideeën.

En binnen 15 jaar is een Roland D-20 of zo, THE sound. En dan zal men 2000 euro gaan betalen voor deze synth.

Kan me moeilijk voorstellen dat een rompler als de D-20 DE sound zou worden over 15 jaar .. volgens mij heeft die D-20 echt zn beste jaartjes wel gehad ..

2000 euro lijkt me ook erg overdreven trouwens 8o)

daarnaast is de D-20 ook nog eens geen echte synth, dus wat dat betreft is dat hele D-20 geneuzel een beetje offtopic ..
wat dat betreft had je beter een fb1r of een dx7 als voorbeeld kunnen pakken dat zijn heel wat diepere bakken (fb1r nog dieper als de dx7)
en komen uit dezelfde tijd .. als ik me niet vergis kwam de fb1r nog voor de dx7 en ik las dat de dx7 concurreerde met de d-20 :)

anyways, genoeg over die D-20.. back ontopic :)

Laatst gewijzigd:
Kan me moeilijk voorstellen dat een rompler als de D-20 DE sound zou worden over 15 jaar .. volgens mij heeft die D-20 echt zn beste jaartjes wel gehad ..

2000 euro lijkt me ook erg overdreven trouwens 8o)

daarnaast is de D-20 ook nog eens geen echte synth, dus wat dat betreft is dat hele D-20 geneuzel een beetje offtopic ..
wat dat betreft had je beter een fb1r of een dx7 als voorbeeld kunnen pakken ..

Ja kan wel zijn, het was eigenlijk maar een voorbeeld. Trouwens, als pakweg (voorbeeld) binnen een x aantal jaar het geluid van een rompler a la D-20 (terug) zal overheersen in de muziek industrie, maakt het eigenlijk weinig uit of het een "echte" synth is of niet. Uiteindelijk kan het geen kat schelen welke synth's,... er zijn gebruikt.

Laatst gewijzigd:
Ja kan wel zijn, het was eigenlijk maar een voorbeeld. Trouwens, als pakweg (voorbeeld) binnen een x aantal jaar het geluid van een rompler a la D-20 (terug) zal overheersen in de muziek industrie, maakt het eigenlijk weinig uit of het een "echte" synth is of niet. Uiteindelijk kan het geen kat schelen welke synth's,... er zijn gebruikt.

geluid van romplers (of te wel samples) (over)heersd vandaag de dag al en velen jaren daarvoor..

snap trouwens ook niet echt meer waar je heen wil .. nu zeg je dat het uiteindelijk niemand meer zal schelen over een paar jaar en daarvoor roep je nog dat een rompler of d-20 achtig iets de sound zou worden en mensen er 2000 euro voor uit zouden geven ..

geluid van romplers (of te wel samples) (over)heersd vandaag de dag al en velen jaren daarvoor..

snap trouwens ook niet echt meer waar je heen wil .. nu zeg je dat het uiteindelijk niemand meer zal schelen over een paar jaar en daarvoor roep je nog dat een rompler of d-20 achtig iets de sound zou worden en mensen er 2000 euro voor uit zouden geven ..

Het was trouwens eind jaren 80 ook moeilijk voor te stellen dat men 20 jaar later meer dan 1000 euro ging spenderen aan tweedhands analoge synth's, terwijl men destijds alles deed om van die "analoge rommel" voor bijna niks af te geraken. Het geluid van analoge synth's was toen zo "out". Iedereen wou toen een PCM synth hebben omdat het geluid van PCM synth's toen echt "cool" was. Vergeet niet dat alles 30 jaar terug komt. Dus binnen 10 jaar zijn we terug in de "commerciële jaren '80" sfeer. Dus mensen met één of ander PCM-synth, bewaren die handel. Binnen pakweg een jaar of 10 zal er om gesmeekt worden.

Ps. de "analoge-sound" is al ondertussen langzaam aan het weg-ebben.

Laatst gewijzigd:
die oud pcm meuk komt echt niet meer terug hoor ..

tegenwoordig kunnen ze heel wat betere op samples gebaseerde synths maken (hard of software)

die oud pcm meuk komt echt niet meer terug hoor ..

tegenwoordig kunnen ze heel wat betere op samples gebaseerde synths maken (hard of software)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=32514
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=92809

Maw er is een duidelijke trend in romplers die weer in de belangstelling komen.
Worden die door mensen uitgekotst omdat ze qua programmeren dieper gaan dan een standaard knoppenbak. Maar een liefhebber met tijd, aandacht en geduld kan er hele leuke dingen uit halen. En dat hebben ze altijd al gekunt.
Maar dat geldt eigenlijk voor elke synth/keyboard.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=32514
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=92809

Maw er is een duidelijke trend in romplers die weer in de belangstelling komen.

om dat nou een duidelijke trend te noemen.. :P

anyways, ik had beter niet kunnen zeggen dat die oude meuk niet terug komt want het is nooit weg geweest.. tuurlijk zijn er altijd wel mensen die bepaalde instrumenten interessant blijven vinden.. maar je geloofd toch zelf niet dat die romplers binnen korte tijd of over 15 jaar wanneer we qua digitale (soft) synths en (soft) samplers vast nog veel verder zijn DE sound zullen zijn zoals je nu in de vele mainstream muziek de virus hoort en mensen 2000 euro zouden betalen voor een D-50 of een mc-303 / mc-505 8o)

....maar je geloofd toch zelf niet dat die romplers binnen korte tijd of over 15 jaar wanneer we qua digitale (soft) synths en (soft) samplers vast nog veel verder zijn DE sound zullen zijn...

Ben er me eens dat het minder logisch is gezien de huidige technische mogelijkheden, maar de markt is nu eenmaal minder logisch. De prijs van bv de sk-1 (8 bits sampler) ging ook omhoog van gratis op Koninginnedag tot xxx, onder andere omdat autechre, blur, etc. dat ding ook gebruik(t)en...
Daarom is trouwens 8-bits niet perse 'de sound' (en veel van die sk-samplers liggen waarschijnlijk weg te stoffen in de kast), maar de mogelijkheden en het geluid zijn niet de enige factoren die de prijs bepalen, de look en of iets hip is, is net zo van belang.

Laatst gewijzigd:
ben verschoten van de populariteit van de thread en ben er niet vanaf te slaan. Maar gaat toch eens meer tijd moeten nemen om alles deftig te bekijken zo ook de links. Denk dat ik hier veel kan leren, oa over de meer vintage en minder voorkomende synths (dus geen juno60 ofzo).
Bedankt en doe zo verder

Gagarin

Alle(analoge) synth's heb ik snel door. Maar de synth's vlak daarna, weet ik nog altijd niet hoe het te gebruiken. Synth's vanaf 1980(digitale) zijn echt wel te ingewikkeld voor wat het maar is.) het grappige is: dat de meeste PCM-synth's(destijds) zo gecompliceerd zijn en uiteindelijk kwamen de beste geluiden uit een oer-prehistorische synth. Heb begin jaren '80 4 maal VCS3's en 2 maal arp 2600 gekocht. Heb ze nog steeds, uitgezonderd 1 ARP, die ik 17 jaar geleden heb door-verkocht voor maar 12.000 Bfr. = 600 Guldens = 300 Euro. voor een in perfecte ARP2600 met bijbehorend klavier. En met het geld: (10.000 Bfr. = 500 Guldens = 250 Euro)had ik op het moment een Memory-moog gekocht. Tsja... zo ging dat destijds (kan er ook niet aan doen)

een ARP 2600 voor 300 euro's en een Memory Moog voor 250 euro's ...8D

doe mij er dan maar gelijk 5 :D

Heb er hier al 2.5 jaar een Andromeda staan en ken dat ding nog steeds niet
:dubbel: De Andromeda wordt m'n allereerste synth. Dat ding intrigeert me gewoon. Heb ook al een paar boeken gelezen/besteld over soundsynthese!
Maarja ik verwacht niet dat ik binnen nu en 2 jaar het geld bij elkaar heb:(

Back