Philicorda reverb valt weg

jerpsx

Nieuwkomer
Ik heb onlangs een philicorda gekocht :okdan: en hij heeft sinds dat ik em heb een uurtje of 2 aangestaan, en ik heb geen problemen opgemerkt.

Nu, een dag later, valt me op dat de reverbeo na enkele minuten wegvalt, en de rechterspeaker daarna ook niet meer werkt (na een soort brom/gekraak te horen). Heb hem daarna een half uurtje uit gehad, waarna hij het weer even deed, om vervolgens weer uit te vallen.

Ik weet bijna zeker dat hij dat gisteravond niet heeft gedaan.

Bekend probleem? Oplossing? Hoor het graag :D anders ga ik nog even bellen met de verkoper.

Kan ook nog wel eens wezen dat door de leeftijd van de componenten en met name de condensatoren deze foutmelding geven.
Condensatoren in de voeding zijn door de jaren wat opgedroogd, worden warm ,zeker bij de voeding.
Kunnen het daarna niet meer aan, en de boel gaat uit.

Als je hier geen verstand van hebt kun je het beste iemand vragen.

Welk model philicorda heb je?

Bij de 751 is de ene speaker gewoon met de andere doorgelust, dus als eentje het niet doet en de andere wel, hoef je maar te kijken waar een draadje loszit of slecht contact maakt bij de defecte speaker. Volgens mij :).

Wat het andere probleem betreft: reinig ook alle toetscontacten en check alle potentiometers op het front. Met name de potentiometers zijn bij mij een eind versleten. Ik zou ze eens moeten vervangen als ik ergens dezelfde types vind. Kan niet moeilijk zijn, want volgens mij is het gewoon philips. Maar goed, dan zijn er nog veel varianten in he.

Versleten soldeerverbindingen of oude elco's kan ook het probleem veroorzaken. Al moet ik zeggen dat de mijne met originele onderdelen geen enkel probleem heeft. Maar dat kan je uiteraard niet veralgemenen.

Succes!

Als eerst bedankt voor jullie reactie, en sorry voor mijn late reactie daarop.

Het model dat ik heb is met de losse versterker, dus als ik het goed heb Philicorda AG7500 en versterker AG7600. Het lijkt mij dat het probleem in de versterker zit en niet in het orgel. Als ik de versterker even (kwartier-halfuur) uit schakel en daarna weer inschakel doet hij het meestal weer.

Wat ik raar vind, is dat als het gebeurt, het meestal binnen de eerste 5min gebeurd dat het apparaat aanstaat, is hij die tijd gepasseerd zonder dat het probleem is opgetreden, dan blijft hij het ook gewoon voor de rest van de tijd doen dat hij aanstaat.

Ik heb het de versterker al weleens open gehad, maar eigenlijk niet echt een idee waar ik naar moet kijken, en om nou alle verbindingen na te gaan met een soldeerbout lijkt me ook niet heel verstandig.

Misschien iemand in de omgeving van Leiden met verstand van zaken? Ik kan me voorstellen het moeilijk is voor jullie om hiervoor op afstand (dmv. dit forum dus) tot een concrete oplossing te komen.

Beste Jerpsx,

Philips apparatuur uit die tijd staat er bekend om dat de soldeerverbindingen op de printplaat na verloop van tijd wat slecht worden en kunnen loslaten. Ik zou de voorversterkerprint eens doorsolderen als ik jou was. Gewoon elk eilandje even laten smelten en een beetje verse tin erbij. Let op, een béétje dus :)
Verder is de bekabeling van het opname-element van de reverbeo-veer héél fragiel, a la platenspelerarm-bekabeling. In mijn eigen GM751 heb ik die bekabeling moeten vervangen, door onvoorzichtig transport was de veerbehuizing zo hard gaan schudden dat het dunne kabeltje stomweg overgetrokken was.
Ook is oxidatie van contacten na die 45 jaar een serieus probleem, ik raad je aan om de potmeters en eventueel tuimelschakelaars te reinigen met WEINIG contactspray. Daarna goed heen en weer bewegen en naspoelen met Contact WL. Daarmee spoel je schadelijke reststoffen uit de contacten weg waardoor het risico dat de spray je contactbanen wegvreet, aanzienlijk vermindert.

ik had soortgelijk probleem, was de rechter rode knop op het versterkersdeel, dus die waarmee je de reverb aan/uitzet. "n paar keer heen en weer bewegen werkt meestal goed genoeg om de urenlange sessie door te komen.

Back