Korg electribe?

Steve303

aka WOLF
Hallo freaks,

Ten eerste wens ik iedereen en gelukkig nieuwjaar en veel muziekgeklooi (ff offtopic).

Nu de €€€'s weer in vooraad zijn wil ik toch weer ff men 'studio wat uitbreiden.
Ik had gedacht aan een Electribe van Korg. Ik weet dat er 4 moddellen zijn.
De keuze's zijn:
- Electribe M (Music production station) of de Electribe S (Rythm production sampler).
Volgens mij zal het een M worden.

Wie heeft eventueel deze toestellen thuis en wat zijn de reacties hierop? Is dit een goeie aankoop?
Misschien kan ik als ik 1 van deze 2 toestellen heb mijn groovebox aan de deur zetten. Ik vermoed dat deze
korg toestellen wel meer up to date zullen zijn (van sounds en gebruik).
Weet er ook iemand de exacte prijzen van deze ELectribe's

Alvast bedankt,

Ik heb de S omdat ik een simpele sampler zocht én omdat de M toen nog niet bestond. Prima ding qua geluidskwaliteit, gebruiksgemak, sequencer en midi implementatie. Maar ik zou voor de M gaan als je van alles wat wilt hebben en vooral productiegericht bent...
Ik heb destijds 1300 piek betaald voor de S, nu dus zo'n 590 euro. Maar ik heb um al goedkoper gezien.

Ik weet niet welke groovebox je hebt, maar ik denk niet dat de electribe die kan vervangen. De electribe vraagt veel meer eigen creativiteit; er zitten veel minder voorgebakken loops in. Voordeel daarvan is dat je eigen geluiden kan importeren en echt je eigen muziek kan maken.

Ik heb een MC303.

Het blijft een moeilijke opgave om te kiezen.

De M lijkt idd wel goed maar dan kan je dan weer geen sampler in importeren hé. Hoeveel geheugen heeft die electribe eigenlijk om samples in onder te brengen? Kan er zo wat in?
Wat is het verschil van sounds tussen M en S (buiten dat je natuurlijk in de S zelf samples kunt steken)?

Ik moet toch nog eens goed nadenken over mijn aankoop kwestie van geen miskoop te doen...

De S is niet meer dan een sampler met sequencer + fx generator. De samples die er in zitten zijn wel aardig, maar als je zelf wat wilt, zul je die er eerst uit moeten gooien. Voor de duidelijkheid; ik gebruik de S als aanvulling op mijn midi-set. Standaard heb ik er wat TR-909 en TR-808 geluiden in zitten. De rest vul ik meestal apart aan via SmatMedia.

Je kunt maximaal 2 stereo en 6 mono samples tegelijk afspelen. De kracht van het apparaat zit um in de sequencer. Die vind ik simpel en effectief. Plus de nodige fratsen als fx (niet echt goed), reverse, picth, filter etc per sample.

De 'slice' functie vind ik geweldig; sample een complete 4/4 maat en de Electribe hakt um in stukjes, en jij bepaalt welke accenten je legt. Voor loop-fanaten een uitkomst. Verder issie life goed te gebruiken; makkelijk on the fly te bespelen.

Minpuntjes; weinig sample ruimte, wacky behuizing en knopjes (zeker als je Roland gewend bent) en weining voorgebakken bruikbare sounds.

Kortom; wil je echt je eigen muziek maken kies dan de M (zelf geluiden creeeren op basis van waveforms). Wil je op bestaande presets & loops je eigen nummer snel in elkaar draaien; blijf bij MC-303 of kijk naar een MC-505.

Wil je wat meer moeite steken in het selecteren van geluiden, dan is de S een optie; let wel; geen voorgebakken bass of drum geluidjes in dit kastje! Alles zelf samplen en importeren.

Ik denk dat de electribe M en een mc303 vrijwel op 1 lijn zitten. Op de e-tribe kun je makkelijker en directer patterntjes programmeren en geeft iets sneller resultaat als standalone apparaatje, daarbij klinken de sounds die hij heeft erreg goed en klinkt een pattern snel als 1 geheel. Maarrrrr... hij heeft maar 2 instrument parts, dus een heel nummer (behalve minimale techno dan misshcien) schrijf je er niet op. En de effecten zijn lekker vreemd en in-your-face.
Nu de 303, ik denk dat dit een wat musicaler instrument is maar heeft een erg gefuckte midi-implementatie. Je moet dus bijna wel op de interne sequencer bouwen, maar die is ietsjes minder "direct" dan de superhandigesnelle-stepsequencer van de etribe M. De effectensectie op de 303 is ook wat minder uitgebreid maar haalt de "minimale vereiste" test met glans.
De Etribe S heb ik ook gehad maar kon me nauwelijks boeien. Kwa gebruik best makkelijk, en kwa effecten lekker raar en rauw (compliment), maar hij liep in midi-sync gewoon niet lekker mee. Ik heb daarbij ook niet echt mijn best gedaan op het sample-interessante-dingen gedeelte, gewoon een beetje drums enzo, maarja die haal ik ook uit een mc 307... Over een mc 307 gesproken die zijn ook voor niet te veel geld te koop en echt een meer dan waardige opvolger in vergelijking met een mc303 en kwa prijs (2e hands) niet veel verschillend van een Etribe M.
Wil echt een wrede drum/phrasesampler, ga dan voor een akai 2000xl ofzo, koop anders maar de etribe M of een mc307.
Groeteeeeen, Maur!ze, en een gelukkig nieuwjaar allemaal

Origineel geplaatst door technomauriesje
Ik denk dat de electribe M en een mc303 vrijwel op 1 lijn zitten. ....

kweet t eigenlijk wel zeker.. kun je beter kijken naar een sampler ofzo.. lijkt mij een mooie aanvulling dan.. of iets compleet anders.. maar een e-tribe M kopen als je als een mc303 in huis hebt lijkt me een beetje zonde..

Oké jongen alvast bedankt voor de info. Ik denk dat ik nog ff goed ga nadenken en bij Keymusic ff ga binnespringen en een eventuele demo vragen als ze die electribes daar hebben staan. (Het is echt wel moeilijk kiezen hoor)

Van de MC303 is het idd waar dat da midi-implementatie suckt en dat is wel heel nadelig voor mij want ik werk graag met midi. Toen ik de mc303 probeerde te synchen met rebirth of reason lukte het wel niet maar daar hadden meerdere mensen me al voor gewaarschuwd.

Weet er iemand hoe ik mijn mc303 kan synchen met rebirth of reason??

Tevens moet ik me ook ff wat meer midi io's aanschaffen want nu moet ik altijd switchen tussen keyboard en mc303 door de kabel te verstekken. Ik denk dat ik ga voor de midiman 4x4. Heeft iemand hier ervaring mee en wordt dit apparaat ondersteund door win XP?

Ja weer een hele hoop vragen maar ik weet dat ik er hier wel mee terecht kan.... Just love this forum

ik hoor regelmatig klachten over ELKE midiman onder Xp; de echt certified drivers zijn er nl niet. Maar hij doet-et wel, zij het met wat hick-ups.

ik heb persoonlijk nooit problemen met mijn midiman 4x4 onder winxp. installeren is dan niet zo eenvoudig als het zou kunnen maar het werkt prima.bij mij dan.

Back