Cassettes Type IV / Metal

Status
Please reply by conversation.

Kraan

Ouwe rot
Nee, geen oude cassettes met ruizige radio-opnames van Judas Priest. Maar wel cassettebandjes, nieuw in de verpakking. Alleen Type IV, oftewel Metal dus. Wie heeft ze nog, of wie weet een plek waar ik ze (redelijk geprijsd) vinden kan? Wat kosten die dingen trouwens toen cassettebandjes nog hip waren? Ik kocht toen alleen type 2, dus ik weet het niet meer.

Hey, ik zag pas dat ze bij de BCC nog wel wat verschillende soorten cassettebandjes hadden. Maar of dat ook Type IV was weet ik zo niet. Anders misschien Mediamarkt of andere grote audio/video zaken?

Hey, ik zag pas dat ze bij de BCC nog wel wat verschillende soorten cassettebandjes hadden. Maar of dat ook Type IV was weet ik zo niet. Anders misschien Mediamarkt of andere grote audio/video zaken?

Zou je denken? Dat zou namelijk de laatste plaats zijn waar ik ze zou zoeken. Type 2 verwacht ik er nog wel, maar type 4? Ik zal er morgen iig. eens langslopen.

Zeker weet ik t ook niet hoor, kan inderdaad ook maarzo zijn dat ze alleen type 2 verkopen.. Als dat zo is zal dat voor de mediamarkt e.d. wel ongeveer hetzelfde zijn.. Denk dat je in dat geval echt naar n speciaalzaak zou moeten, maar ik moet eerlijk bekennen dat speciaalzaken voor cassettebandjes me zo even ook niet te binnen schieten..

Hmm.. ik zit me net te bedenken dat ik waarschijnlijk de chroom en metaal in deze even door elkaar haal.. chroom en normaal is denk ik wat ik gezien heb.. Metaal zou ik dan zo (helaas) niet weten..

Wat kosten die dingen trouwens toen cassettebandjes nog hip waren? Ik kocht toen alleen type 2, dus ik weet het niet meer.

Ik meen dat ik wel eens 20-40 gulden betaald heb voor een metal tape, maar ik het is alweer erg lang geleden, dus wie weet is dat wel een fictieve herinnering. Heb in ieder geval TDK MA, MA-X en MA-XG gehad en volgens mij ook nog wel metal van Maxell.

Nee, geen oude cassettes met ruizige radio-opnames van Judas Priest. Maar wel cassettebandjes, nieuw in de verpakking. Alleen Type IV, oftewel Metal dus. Wie heeft ze nog, of wie weet een plek waar ik ze (redelijk geprijsd) vinden kan? Wat kosten die dingen trouwens toen cassettebandjes nog hip waren? Ik kocht toen alleen type 2, dus ik weet het niet meer.
http://www.thomann.de/nl/compact_cassettes.html

Geen idee of je dit zoekt (geen zin om het door te lezen op hun site nl :P)

Maar wat ik zo zag is het neit duur :D

die metal bandjes waren toch maar tijdelijk het summum? al snel bleek er nogal wat mis als je ze een tijdje in je recorder gebruiikte, dacht ik me te kunnen herinneren. ze waren toen 'aan de prijs' maar ook weer niet zo extreem. of ben ik in de war met ferrochrom? was dat zo'n nieuwgiheidje? type iv. ik dacht dat zo'n bandje een gulden of 8, 9 kostte, tegenover 4,50 voor een maxel xlii crhom bandje.

wat mis als je ze een tijdje in je recorder gebruiikte

Kan ik me niet herinneren. Ik heb er een paar die echt uitgewoond zijn en die zijn na twintig jaar nog steeds prima. Misschien kwam dat verhaal van mensen die metal tapes in recorders gebruikten die er niet voor gemaakt waren? Dat scheen nogal funest te zijn.

Thanks voor alle reacties!

die metal bandjes waren toch maar tijdelijk het summum? al snel bleek er nogal wat mis als je ze een tijdje in je recorder gebruiikte, dacht ik me te kunnen herinneren. ze waren toen 'aan de prijs' maar ook weer niet zo extreem. of ben ik in de war met ferrochrom? was dat zo'n nieuwgiheidje? type iv. ik dacht dat zo'n bandje een gulden of 8, 9 kostte, tegenover 4,50 voor een maxel xlii crhom bandje.

Is dat zo? Het zou fijn zijn als iemand dit zou kunnen bevestigen. Dan hoef ik me hier niet op dood te staren. Zal eens zoeken of er iets over op het net staat.

Ik meen dat ik wel eens 20-40 gulden betaald heb voor een metal tape, maar ik het is alweer erg lang geleden, dus wie weet is dat wel een fictieve herinnering. Heb in ieder geval TDK MA, MA-X en MA-XG gehad en volgens mij ook nog wel metal van Maxell.

Handig om te weten wat ik in de gaten moet houden! Had al een beetje op Ebay rondgekeken, maar vind de prijzen soms idioot, en soms best redelijk. Alleen gaat het in de redelijke gevallen veelal om grote hoeveelheden (meteen 9 stuks en zo).

http://www.thomann.de/nl/compact_cassettes.html

Geen idee of je dit zoekt (geen zin om het door te lezen op hun site nl :P)

Maar wat ik zo zag is het neit duur :D

Is idd. niet duur, maar zoals gezegd geen Metal. Thanks anyhow!

enwat gaat u met deze metal-tapes doen

Ow ja, deze vraag vergeten:

Ik wil ze gaan gebruiken in een 4 sporen tascam recorder. Ik weet de snelheid van het ding nog niet precies. Of ik het wil gaan gebruiken voor 'elektronische jamsessies' of voor opname van een eindproduct weet ik nog niet.

Ik kocht vroeger vaak cassettebandjes en mij werd steeds afgeraden de 'duurdere' metal-soort te kopen omdat de koppen er sneller door zouden slijten. Ik weet dat je met een opnamedeck uitgerust met dolby-HX-pro, alvast een uitstekende kwaliteit op cassette bekomt. Toevallig kocht ik onlangs nog zo'n deck van iemand die lange tijd in Japan verbleef maar het apparaat al die tijd in de originele verpakking thuis had staan.
Uit persoonlijke ervaring vind ik dat chroom of chroom 2 cassettes nog de beste kwaliteit leveren, zeker tov 'gewone' ferro- of ferro-chroom cassettes.

High fidelity tape decks are usually built with switches or detectors for the different bias and equalization requirements for high performance tapes. The most common, iron oxide tapes (defined by an IEC standard as "Type I"), use 120 µs playback equalization, while chrome and cobalt-absorbed tapes (IEC Type II) require 70 µs playback equalization. The recording "bias" equalizations were also different (and had a much longer time constant). Sony tried a dual layer tape with both ferric oxide and chrome dioxide known as 'ferrichrome' (FeCr) (IEC Type III) but these were only available for a short time in the 1970s. Metal Cassettes (IEC Type IV), also use 70 µs playback equalization, and provide still further improvements in sound quality, as well as improved resistance to wear.[13]
Bron: Engelse Wikipedia

Dat schiet ook niet echt op... De bron van voetnoot 13 is ook niet echt betrouwbaar te noemen.

Uit persoonlijke ervaring vind ik dat chroom of chroom 2 cassettes nog de beste kwaliteit leveren, zeker tov 'gewone' ferro- of ferro-chroom cassettes.

Dat is goed om te weten. Kijk ik eerst daar eens naar.

Volgens mij kun je beter geen metal gebruiken. Ik geloof dat op de meeste multitrack recorders de bias niet ingesteld kan worden op de hoge bias die metal tapes nodig hebben, en dat komt het geluid absoluut niet ten goede, en het schijnt zelfs slecht te kunnen zijn voor de koppen (magnetisme, etc.).

Klinkt aannemelijk.

Als ik hier kijk, dan geeft iedereen toch Metal tapes op als favoriet. Hoewel dat natuurlijk wel weer op 2-track gebasseerd is.

Vertrouw nooit een audiofiel... die gasten zullen meestal alles wat duurder is als beter aanmerken :D Maar serieus, ik heb er te weinig ervaring mee, ik las toevallig laatst een review over reel tapes wat zijdelings opmerkte dat metal cassette tapes bij lange na niet ideaal waren, en dat de meeste cassette recorders er slecht mee om konden gaan. De hoge bias werd zelfs door modernere jaren '90 recorders meestal niet behaald. Metal bleek wel succesvol voor video en digitale audio. Ik kan helaas het pdf-je met het artikel niet terug vinden, dus ik dorst het niet om al te stellig zijn...

hier werkelijk duizenden dergelijke tapes liggen..

amper gespeeld en 1maal opgenomen..

wie weet nog enkele in verpakking.. daarna is mijn pa op minidiscs overgeschakeld..
daarvan zijn er ook al duizenden...

nu neemt hij gelukkig met de pc op :D

Status
Please reply by conversation.
Back