Cassettes Type IV / Metal

Status
Please reply by conversation.
Volgens mij kun je beter geen metal gebruiken. Ik geloof dat op de meeste multitrack recorders de bias niet ingesteld kan worden op de hoge bias die metal tapes nodig hebben, en dat komt het geluid absoluut niet ten goede, en het schijnt zelfs slecht te kunnen zijn voor de koppen (magnetisme, etc.).

Als je deck het niet aankan moet je ze sowieso niet gebruiken. Niet alleen is de bias dan niet goed, maar de wiskop ook niet sterk genoeg. En inderdaad worden je koppen gemagnetiseerd door metal tapes (als ze er niet voor gemaakt zijn). Dus als die Tascam geen Type IV bias heeft, dan zeker niet gebruiken.

Ik heb tijden lang verschillende soorten tapes gebruikt (eind jaren 80 begin jaren 90) waaronder ook metal tapes, maar mijn beste ervaring had ik toch met chroom tapes (met name de sony UX-pro)
Mocht je daar nog aan kunnen komen (of een vergelijkbaar geëvolueerd product) moet je dat zeker eens proberen.

Beetje surfen op e-bay kom je ver mee :)

Nee, inderdaad NIET doen. Tascams verwachten gewone Chroombandjes zoals Maxell XL-II. Als je serieus aan de slag wilt is het verstandig je machine te laten afregelen, dat hoeft niet veel te kosten. Het verschil tussen Maxell XL-II en Tascam XL-IIS is bijvoorbeeld al heel groot in een Tascam 244.

De Tascam (het is trouwens een 234 syncaset) heeft bovenin het cassettecompartiment drie schakelaar. Sowieso één voor de detectie van de kopieerbeveiliging en een voor de detectie van type I of II. De derde schakelaar zit meer naar net midden. Of deze voor de detectie van type IV is, of heel eenvoudig voor de detectie van een cassette in het algemeen weet ik niet.

Maar als los van het feit of de Tascam er voor gebouwd is of niet, de type IV weinig voordelen biedt ten opzichte van de type II, dan lijkt me een economisch bewuste keuze vlug gemaakt.

@Turtel: Die lui zijn geschift! Er staat gewoon tapes bij van dik over de 100 euro.

@Vinnieq: Wat zou er dan afgeregeld moeten worden? (p.s. hoe meer tijd je aan die Darkstar besteedt, hoe vetter die wordt)

De derde schakelaar zit meer naar net midden. Of deze voor de detectie van type IV is, of heel eenvoudig voor de detectie van een cassette in het algemeen weet ik niet.

Type IV tapes hebben inderdaad gaatjes links en rechts van het midden. Mijn Type IV-capable deck heeft de cassette-detectie aan de buitenkant (dus drie schakelaars aan de buitenkant en eentje meer naar het midden).

VLNR: "write protect", Fe/Cr detectie, tape detectie en metaaldector.

tape_switches.jpg

Zooooo brakke foto...

Ik weet niet hoe dat heet, idd iets van bias. Het gevolg van foute afstelling is een dof of overdreven helder geluid. Misschien moet je er gewoon een paar uitproberen.

Volgens mij ben ik er uit. Een goede close-up foto doet inderdaad leren dat de Tascam geen sensor heeft voor de detectie van type IV tapes. :geslaagd:

Dus ondanks dat dit topic zijn oorspronkelijke doel niet gehaald heeft, weet ik wel wat ik nodig heb. En die tapes koop ik waarschijnlijk nog wel gewoon in de stad.

Op de foto's:

De binnenkant van de Tascam, de binnenkant van een Sony (met type IV schakelaar vlak bij het midden) en als ik toch aan het fotograferen ben, een compleet crappy foto van de Tascam in zijn geheel.

Attachments

• Tascam.jpg
    Tascam.jpg
    93,2 KB · Bekeken: 88
  • Sony.jpg
    Sony.jpg
    571 KB · Bekeken: 88
  • tascam2.jpg
    tascam2.jpg
    286,1 KB · Bekeken: 91
Uhm, en hier dan nog de Sony...

(hoop ik)

Attachments

• Sony.jpg
    Sony.jpg
    551,7 KB · Bekeken: 81
[@Vinnieq: p.s. hoe meer tijd je aan die Darkstar besteedt, hoe vetter die wordt)[/QUOTE]

Ja inderdaad een erg leuk ding die Darkstar XP2. Ik heb die kritieken ook nooit begrepen. De user interface is wat ongebruikelijk maar het geluid is top.

vandaag toevallig bij mijn ouders stereo geinstalleerd, en bleek dat bandjes uit 1985 met klassieke uitvoeringen van de componist Mahler en andere helemaal vol met ruis zaten, terwijl andere bandjes die op een andere plek lagen nog gewoon goed zijn. waarschijnlijk zijn ze voor een deel ontladen , als je er weer opnieuw opneemt doen ze t weer goed, maarja die muziek is pleite.

Misschien kan het ook wel gebeuren met Hard disks, ontladen van de informatie

Wat ga je met die Metal bandjes doen

Wat ga je met die Metal bandjes doen

Antwoord was al gegeven:

Ow ja, deze vraag vergeten:

Ik wil ze gaan gebruiken in een 4 sporen tascam recorder. Ik weet de snelheid van het ding nog niet precies. Of ik het wil gaan gebruiken voor 'elektronische jamsessies' of voor opname van een eindproduct weet ik nog niet.

tascamdecks in het verleden werkte het best met maxell chroom en /of tdk sa-x chroom. waren daarop aangepast, ingeregeld. niet op normaal ( gaat wel) of metal.

tascamdecks in het verleden werkte het best met maxell chroom en /of tdk sa-x chroom. waren daarop aangepast, ingeregeld. niet op normaal ( gaat wel) of metal.

Ik ga denk ik voor de TDK SA90, die zijn nog goedkoop te krijgen. Goede keus?

Status
Please reply by conversation.
Back