Met welke softwaren kan ik het beste beginnen

Kevf

Nieuwkomer
Ik ben een beetje bezig me te verkennen in de software. Welke programma('s) kan ik volgens jullie het beste mee beginnen om techno/gabber mee te maken?

Dat hangt er vanaf.

Zoek je een MIDI sequenser of wil je alleen maar audio gaan beweken en of met loops werken.
Er is geen speciale software om haouse, gabber, rock, pop en of klassieke mee te maken.

Dus: ga je met hardware synths of softsynhs werken?

En kijk ook eens HIER

er van uitgaande dat je geen hardware synths, samplers heb:

ligt er maar net aan. als je nog helemaal geen ervaring met muziek heb raad ik je aan om met fastracker of modplug tracker te beginnen. dan kan je uitzoeken of dat muziek echt jou ding is.

als je al ervaring in muziek heb en je wil er in verder gaan dan gewoon een goede sequencer met een goede softsynth.

de sequencer ligt er maar net aan wat voor een computer je heb. heb je een mac, dan emagic logic audio.
heb je een PC dan cubase.

als softsynth zou ik reaktor nemen. dit is een modulaire softsynth waarmee je zo'n beetje alle vormen van synthese kan benaderen. misschien als je pas begin dat zelf je eigen synths bouwen met reaktor nog te hoog gegrepen is, maar dat is niet zo'n probleem, er zijn echt honderden synths zo te downloaden voor reaktor.

en om het compleet te maken, een sampler. native instruments kontakt ofzow

is dit allemaal een beetje te duur dan zou ik s naar propellerheads Reason kijken. die heeft dat ook allemaal alleen dan een stukje goedkoper.

yups..ik zou met reason of fruityloops beginnen...als je daar je tracks op kan maken zit je goed....kan je vervolgens altijd verder kijken ..

Olaf

Om te beginnen; Rebirth. Lekker spelen met drumcomputers en bassliners zonder al teveel midi-geklooi, leren sequencen, beetje geluidsbewerking, en.... snel resultaat! Kun je daarna altijd nog op het 'echte' werk overstappen.

Nadeel is natuurlijk dat je er niet alles mee kan. Maar misschien is dat wel ff beter nu?

PS hoe kan je een beginner nou Reaktor aanraden???

Laatst gewijzigd:
Je hebt ook loopjes uit een doosje programma.
De gratis musys versie of (niet lachen he) Magix, Acid of Ableton Live (steinberg ' light' versie)
En d'r zijn plenty websites waar je samples af kan trekken. Dan kun je wel even vooruit.

Een goede 'ouwerwetjes' modtracker kan ook toch nog wel?

Maar Fruity loops of Reason komt toch wel het meeste voor bij beginners, wat de anderen ook zeggen.

Als 'pro-beginner';) kan ik het volgende aanraden:

Programma's waarvoor je geen synth nodig hebt:
- Cool-edit pro: Bewerken van je samples (knippen, plakken, filteren,...).
- Fruityloops: Loops maken maar ook volledige songs. Zeer simpel en effectief.
- Rebirth: 2 x 303 + 808 + 909 -> Leuk speeltje, toffe sounds, snel en effectief.

Programma's waarvoor je wel synth nodig hebt (1e inverstering van de zovele):
- Reason: Volledig virtuele studio voor de iets 'gevorderde' beginner.

En als laatste tip -> blijf niet bij 1 programma hangen maar gebruik er meerdere tegelijk om muziek te maken!

Eens je deze software onder de knie hebt kun je steeds verder gaan...

Hoop dat je aan deze uitleg wat hebt, succes

Origineel geplaatst door Steve303
Programma's waarvoor je wel synth nodig hebt (1e inverstering van de zovele):
- Reason: Volledig virtuele studio voor de iets 'gevorderde' beginner.

ehh?? hoeft niet hoor, maar is wel handig...... als je een freeware midi-keyboard proggie gebruikt kan je via een midi-loopback driver zoals Hubi's gewoon je keyboard als inspeel-ding gebruiken...

Olaf

Kijk zeker ook eens naar Orion (Pro, Platinum). Volledig integrale virtuele studio vergelijkbaar met Reason, maar open voor VST en Dx plugins dus je kan nog wat toevoegen als de hele berg standaard synths en effecten van Orion te kort schieten.

Belangrijkste user support site: www.orion-central.com
Website ontwikkelaar: www.synapse-audio.com

Download es een demo versie van Reaktor en je bent verkocht...
Probeer vooral de extreem accurate replica's van vintage synhts uit.
Als alternatief wellicht Reason.

Als sequencer is Cool Edit Pro leuk om te beginnen, is niet zo heel duur en heeft ook wave editor

reaktor lijkt me nou niet echt een softwaretool voor beginners....... al is het wel vet ;)

Olaf

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Download es een demo versie van Reaktor en je bent verkocht...

Hallooooo???????

't Jochie is een beginner hoor! :bekdicht:

R.

[offtopic]
Reaktor is een prutsprogramma, je kunt niet eens FIR en IIR filters gebruiken.
Ben een paar dagen bezig geweest iets te bouwen, maar het werd zo omslachtig dat ik nu zoiets heb van laat me maar lekker een Chameleon of iets dergelijks scoren. Kun je tenminste écht diep gaan. 8o)
[/offtopic]

50€ op fruity loops.

Origineel geplaatst door fuse
50€ op fruity loops.

Yep, Fruity Loops is lekker makkelijk en toch degelijk, een beetje Magic Music Maker maar wel deftiger.

Ik vind Reason trouwens niet zo makkelijk in de omgang, dus om daarmee van start te gaan...nee.

Als je begint lijkt het me best om niet iets te gebruiken waar je al direct met een serieuze leercurve zit; de kans dat je opgeeft is dan heel wat groter.In het begin wil je vooral toch muzieken, de technische know-how komt later wel en dan kan je al wat beter inschatten wat je precies nog ontbreekt/nodig hebt.

En Reason kost ook wel wat meer dacht ik.

Fasttracker.... sequencen voor Dummies. :)

Origineel geplaatst door olafmol
reaktor lijkt me nou niet echt een softwaretool voor beginners....... al is het wel vet ;)

Olaf

Reaktor is niet alleen bouwen, er zitten ook tientallen synthesizers bij. Als je aan knoppen kunt draaien ...
maar nu houd ik er mee op om reclame te maken. als men het niet aandurft, pech gehad .:)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Reaktor is niet alleen bouwen, er zitten ook tientallen synthesizers bij. Als je aan knoppen kunt draaien ...
maar nu houd ik er mee op om reclame te maken. als men het niet aandurft, pech gehad .:)

zit wat in, maar vergeet niet dat je ook nog eens een sequencer nodig hebt om reaktor ensembles aan te sturen, tenzij je de interne pattern sequencers gebruikt...dat wil ook nog wel es verschil uitmaken

Olaf (die thuis nog een Reaktor 1 in doos heeft staan ;) )

cool! ik wist niet eens dat reaktor 1 bestond.

dat genie uit duitsland heeft toen Generator ontwikkeld, en daaruit is reaktor 2.3 zo'n beetje ontstaan geloof ik.

eigenlijk is Generator net zo goed als reaktor 2.3 of reaktor 3.... :D :D :D alleen minder stuff en synths.

meestal lees ik gewoon een midi file in , in reaktor, dat werkt altijd het strakst, maar is wel rete omslachtig [maar daar houd ik van]:)

Back