hoe slecht zijn geluidspieken voor je gehoor?

nomore

Lintage Vid
Nu ik eindelijk mijn studio in orde heb valt het volgende interessante fenomeen me op.

Eerst even wat uitleg, ik gebruik een mixmaster voor de eind mix, en voor normaal recorden fungeert hij als limiter (soort auto limiter, super handig!). Anyway, het nadeel van de mixmaster is dat hij geen soft-thru heeft, oftewel, als hij uitstaat dan gaat er geen audio doorheen (zoals bijv. een SPL vitalizer wel heeft). Het nadeel hiervan is dat ik mijn studio ook voor andere dingen gebruik, voor games, normaal muziek luisteren etc..
Niet dat ik altijd alles heb aanstaan, s avonds gebruik ik vaak een koptelefoon om mijn buren etc. te ontlasten 8o)

Wat me nu dus opvalt dat de limiter bij het gebruik van games, muziek beluisteren best vaak wat staat te doen.(heb alles -geluidskaart, mixer etc- gereset naar 0db en het nu al een stuk minder, maar toch verschilt dit per audio weer).

Wat ik me nu zat te bedenken, bij normaal gebruik van pcs stellen mensen zich klaarblijkelijk regelmatig bloot aan geluidspieken. Wat voor invloed heeft dit dan weer op het gehoor? Zou als gevolg hiervan het gehoor dan in een versneld tempo slijten?

En dan heb ik het over NORMAAL pc gebruik (games, muziekkies), hoe vaak gebeurd het tijdens het muziekmaken niet dat je ff te ver aan de resonance draait en je een superschelle tonenpiek krijgt. Hoe slecht is DAT dan wel niet voor je gehoor.
Of valt het wel mee. hoe dan ook, ik raad iedereen toch aan om een (brickwall)limiter te gebruiken, al was het alleen al zodat je oren minder snel vermoeid raken en je dus langermuziek kan maken :)8~:dj:

... Wat ik me nu zat te bedenken, bij normaal gebruik van pcs stellen mensen zich klaarblijkelijk regelmatig bloot aan geluidspieken. Wat voor invloed heeft dit dan weer op het gehoor? Zou als gevolg hiervan het gehoor dan in een versneld tempo slijten? ...
Hou maar als vuistregel aan dat als je het in je oor voelt kriebelen, dan is er al een gehoorsbeschadiging... En als vaste regel, wat je kwijt bent krijg je nooit meer terug, net als een blijvend gebit. Voor de rest is het volledig je eigen verantwoordelijkheid. Er is genoeg op dit forum aan discussiemateriaal aanwezig, dus zoek maar even rond.

Wout

Ik krijg na een half uur met koptelefoon al kriebel in me oor!
Gekgenoeg zonder koptelefoon nooit last van kriebel.

volgens mij kunnen analoge synths zo hard self oscileren dat je je oor ermee kan beschadigen. mijn speakers heb ik er wel mee opgeblazen. misschien moet je een limiter er tussen zetten. een behringer mdx2100 ofzo

Terzijde, laag frequente klappen, zoals bassdrums en drums in het algemeen, zijn zeer schadelijk. Als je oren beginnen te fluiten is dat ook een slecht signaal.

Ik krijg na een half uur met koptelefoon al kriebel in me oor!
Gekgenoeg zonder koptelefoon nooit last van kriebel.
Met kriebel bedoel ik 'net of er een klein beestje van binnen zit' en niet de kiebel die in je oorschelp ontstaat door het zweten, want dat kan je wegwassen :) Piepende oren na het luisteren naar harde muziek geeft overbelasting aan van de gehoorszenuw, maar dan is de schade meestal al gebeurd. Aan de andere kant is doof zijn ook heerlijk rustig en praten met andere mensen doen we toch niet meer, want daar hebben we toch internet voor? ;)

Wout

hoe slecht zijn geluidspieken voor je gehoor?
-tja dat is zo per persoon verschillend, er zijn mensen die uit een muziekloze cultuur komen en altijd voor het huishouden hebben gezorgd en die zijn stokdoof op hun 60ste.
En dan heb je mensen die hun hele leven staal staan te slijpen en als ze 80 zijn horen ze nu steeds alles.

-Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij Wout

Ik denk zelf dat geluid met een hoge RMS waarde meer zegt over een eventuele gehoorbeschadiging dan erg dynamische muziek (wel met dezelfde maximale pieken)
Natuurlijk moet je het geheel niet langdurig knetterhard aan hebben staan bij dynamische muziek want dan gaan je oortjes net zo goed naar de klote, maar je gehoor kan er wel beter tegen dan tegen hard gecompresste muziek met een hogere RMS waarde.
Bovendien klinkt dynamische muziek minder vermoeiend bij lange luistersessies.

Er was geloof ik een regel waarbij je naar een aantal dB's SPL kon luisteren bij een bepaalde tijd waarbij je net geen permanente gehoorbeschadiging opliep.

80 dB SPL max. 8 uur lang
83 dB SPL max. 4 uur lang
86 dB SPL max. 2 uur lang
89 dB SPL max. 1 uur lang
92 dB SPL max. 30 min. lang
95 dB SPL max. 15 min. lang
98 dB SPL max. 7.5 min. lang
101 dB SPL max. 3.75 min lang

(elke 3 dB meer, kan je de helft van de tijd naar luisteren)

Als je je ongeveer binnen deze richtlijnen houdt, loop je net geen permanente gehoorbeschadiging op. En ja, dit is natuurlijk voor iedereen net weer even anders. Het is maar een richtlijn.

Kan je nagaan hoeveel mensen die grens op een groot feest, festival of discotheek ruimschoots overschrijden (ja ik ook), waar het vaak gewoonlijk veel harder dan 100 dB staat...

Als ik telang tijdens het muziek maken het te hard heb dan worden me oren dof door de bass ik probeer het ook zo zacht mogelijk te maken en pas later harder te zetten bij het afmixen

Met kriebel bedoel ik 'net of er een klein beestje van binnen zit' en niet de kiebel die in je oorschelp ontstaat door het zweten, want dat kan je wegwassen :) Piepende oren na het luisteren naar harde muziek geeft overbelasting aan van de gehoorszenuw, maar dan is de schade meestal al gebeurd. Aan de andere kant is doof zijn ook heerlijk rustig en praten met andere mensen doen we toch niet meer, want daar hebben we toch internet voor? ;)

Wout

Kan het zijn dat je sneller last krijgt met hardware synth's of drummodules?
Heb het idee dat deze een wat groter spectrum hebben!! en dan dus mischien slechter kunnen zijn voor je oren?

Heren, neem van mij aan dat, hoe hard het geluid ook is, gehoorsbeschadigingen zijn vrijwel uitgesloten, vooral als het mooie muziek is! Jullie willen toch niet beweren dat al die jongens die met hun hoofd bijna in de luidsprekers verdwijnen, eigenlijk gek zijn?

Oh ja, binnenkort open ik een verzendhuis voor gehoorapparaten. Leden van dit forum krijgen een fikse korting...

Deze threads zijn eigenlijk alleen maar om jezelf gerust te stellen. Staal slijpen zonder gehoorsbescherming en dan totaal geen gehoorbeschadigingen? Als je dat gelooft, dan weet je ook wel dat jij mij voor dit antwoord meteen 100 Euro moet overmaken... Je gelooft dan echt sprookjes.

Wout

Hoewel ik live spelen op een podium het allerleukste vind wat er in dit leven bestaat, vind ik het allerwaardelooste het live spelen met slechte monitors. Het verpest je gehoor en het vergalt de lol in het spelen. Doe dus jezelf een lol en koop een (paar) heel goede monitor(s). Of graaf diep in de bandpockets en ga collectief over op in-ear monitors. Het behoud van je oren.
Concertbezoek: bescherm jezelf met gehoorbeschermers. Die ingegoten zijn het best maar ook het duurst. Toch kun je al hele mooie resultaten halen met standaard pluggen, zoals die in de motorhandel verkrijgbaar zijn. Die worden geleverd met verschillende speciale filters die het ergste filteren van wind/motorgeruis of muziek. Check de filters van Alpine, die zijn er zowel in ingegoten vorm (otoplastiek) als de standaard versie.

Laatst gewijzigd:
Terzijde, laag frequente klappen, zoals bassdrums en drums in het algemeen, zijn zeer schadelijk. Als je oren beginnen te fluiten is dat ook een slecht signaal.
Dat is niet helemaal waar. Het gaat om de transient ofwel de attack. Bij geluiden met een "snelle" attack heeft je gehoor minder tijd om te reageren en zichzelf te beschermen.

Hoge tonen kunnen net zo schadelijk zijn voor je gehoor als lage.

En daar komt nog eens bij dat het dempen van hoge tonen eenvoudiger is dan lage tonen. Wil je harde tonen van ongeveer 100 Hz goed dempen, dan moeten je oordopjes ongeveer 75 cm diep je oren in gaan :D Daarbij komt dat de massa van onze schedel veel te laag is om alles goed af te zwakken, dus tel uit je winst! Eenvoudig gezegd, bij een flink volume kan je door je vingers in je oren te proppen nog iets tegen hoge tonen doen, maar het lage deel... Gewoon de geleiding van de energie door je botten kan al gehoorsbeschadegingen opleveren!

Leuk hè, allemaal...

Wout

En daar komt nog eens bij dat het dempen van hoge tonen eenvoudiger is dan lage tonen. Wil je harde tonen van ongeveer 100 Hz goed dempen, dan moeten je oordopjes ongeveer 75 cm diep je oren in gaan :D Daarbij komt dat de massa van onze schedel veel te laag is om alles goed af te zwakken, dus tel uit je winst! Eenvoudig gezegd, bij een flink volume kan je door je vingers in je oren te proppen nog iets tegen hoge tonen doen, maar het lage deel... Gewoon de geleiding van de energie door je botten kan al gehoorsbeschadegingen opleveren!

Leuk hè, allemaal...

Wout

thnx wout !!!
kga gelijk een mac kopen en games produceren ,..en laat de musix voor wat t is
geleiden via je botten :bekdicht:
eg ?
kwambest veel op tek-no feesten ..waar flinke niet goed afgestelde "muren van speakers "stonden te brallen
[inned hadje toen zelfs t gigabralsystem jaja

maar uh tis zekers niet muis stil in mn hoofd/ oor snachts
[oja kwas ook een walkman kiddo vroegah toen had ik de beste dopjes ...slecht dus 4 ya ears

ach ja
motor rijden is ook gevaarlijk en snowboarden ook

Leuk hè, allemaal...

Wout

In grote lijnen klopt dit wel, maar ons gehoor is niet zo gevoelig voor lage tonen als voor hoge tonen. Dit komt omdat het oor (trommelvlies gehoor botjes en slakkenhuis) een massa/veer systeem is, en heeft een resonantie frequentie bij 3kHz-4kHz. Dit is goed te zien in de Fletcher-Munson en gelijke luidheids grafieken.
400px-Lindos4.svg.png

Ons gehoor werkt ook nog eens logaritmisch, in dit geval betekend dat elke 10dB meer is 10x meer geluidsdruk. Het hoorbare verschil tussen 3kHz en 20Hz is +-80dB, dat is dus honderd miljoen keer meer geluidsdruk wat nodig is on 20Hz te horen als 3kHz.
Het is dus niet zo erg als Wout zegt, gewone oordoppen geven over het algemeen genoeg bescherming.

Ons gehoor werkt ook nog eens logaritmisch, in dit geval betekend dat elke 10dB meer is 10x meer geluidsdruk.
+3dB is een verdubbeling in druk. +6dB is een verviervoudiging, +9db = 8-voudig en +12 dB = 16-voudig. Dat gaat idd hard....
Het hoorbare verschil tussen 3kHz en 20Hz is +-80dB, dat is dus honderd miljoen keer meer geluidsdruk wat nodig is on 20Hz te horen als 3kHz.
Het is dus niet zo erg als Wout zegt, gewone oordoppen geven over het algemeen genoeg bescherming.
Je kunt stellen dat standaard oordoppen niet voldoende bescherming geven bij 115-118 dB, da's ongeveer gelijk aan Whitesnake Live of een hele dikke discotheek. Maar helpen doet 't altijd.

In grote lijnen klopt dit wel, maar ons gehoor is niet zo gevoelig voor lage tonen als voor hoge tonen. Dit komt omdat het oor (trommelvlies gehoor botjes en slakkenhuis) een massa/veer systeem is, en heeft een resonantie frequentie bij 3kHz-4kHz. Dit is goed te zien in de Fletcher-Munson en gelijke luidheids grafieken.
400px-Lindos4.svg.png

Ons gehoor werkt ook nog eens logaritmisch, in dit geval betekend dat elke 10dB meer is 10x meer geluidsdruk. Het hoorbare verschil tussen 3kHz en 20Hz is +-80dB, dat is dus honderd miljoen keer meer geluidsdruk wat nodig is on 20Hz te horen als 3kHz.
Maar wat zeg je nu eigenlijk? Als ik je goed lees, dan heb je 100.000.000 keer meer druk nodig om 20 Hz te horen dan je nodig hebt om 3000 Hz te horen? Als ik 20 Hz hoor, dan is dat dus 100.000.000 keer sterker dan die 3000 Hz. Of beweer je nu juist het omgekeerde, dus dat je lage tonen veel gemakkelijker hoort en daarom minder power nodig hebt? Ik denk dat dit grafiekje juist aangeeft dat een toon van 3000 Hz zo ongeveer -7 dB nodig heeft om even hard te klinken als een toon van 20 Hz bij 60 dB, hetgeen de gehoorsdrempel is voor die frequentie. Dus zware bassen zijn beslist schadelijker...

Maar waar ik het over had in mijn eerdere mail is dat niet al het geluid alleen maar ons oor bereikt via de weg trommelvlies, gehoorsbeentjes en slakkenhuis. Ooit wel eens de 'rotsbeenproef' gedaan? Sla een stemvork aan en wacht tot'ie bijna weg is. Zet dan de punt op de harde knobbel achter je oor, iets boven de oorlel en je hoort de stemvork harder dan je ooit gehoord hebt. Het slakkenhuis, het physiologische deel van het gehoor, zit juist in dit rotsbeen. De beste oorbescherming zijn dus niet oordopjes, maar van die grote kappen, waar ook de omgeving van de oorschelp in zit: van die houthakkers koptelefoons :)

Wout

Laatst gewijzigd:
Back