Studio isoleren / geluidsdicht maken

RhyvoN

Ingeburgerd
Heej,
Een kamer bij ons in het huis is een b'tje ongebruikt en mag er nou mijn studio'tje in gaan bouwen :)
Na wat onderzoek op dit forum en op internet kwam ik tot de conclusie om een kamer-in-kamer te gaan maken.

zie plaatje:

studioaq0.jpg

Ik wil 10cm van de muur gipsplaten zetten en dan tegen de muur zelf glaswol zetten van 5cm.

Echter heb ik nog wat vragen..
Hoe kan ik het best de vloer en het plafond isoleren ?
Hoe kan ik de deur het best isoleren en inbouwen (ivm kamer-in-kamer principe)?
Aan de verste kant van de kamer zit nog in ongeveer het midden een raam met een verwarming eronder, wat hier mee te doen ?
Is het nog nodig om de gipsplaten van de binnenkant de bewerken en dan bedoel ik bijvoorbeeld van dat nopen-gedoe erop wat voor de akoestiek is ?

Bedankt alvast voor de reacties !

Randy

Gebruik ten eerste liever (goeie) rockwool ipv glaswol. Ten tweede dubbele gipsplaten scheelt meer.

Grond heb ik als volgt gedaan: vloerbedekking (lag er toch al), daar op isolatie materiaal (bijv. schuimrubberen vlokkeplaten, oid), daar weer bovenop OSB-platen (iets anders ken natuurlijk ook als harde ondergrond) en daar weer boven op vloerbedekking als klein beetje "accoustische" demping en voor 't zicht.

Aan 't plafond kun je isolatie materiaal (bijv. schuimrubberen vlokkeplaten, oid) bevestigen wat o.a. tegengehouden wordt door bijv. een houten frame die rust op de binnenmuren van je hok. Tegen dat frame kun je weer gipsplaten bevestigen als 't frame stevig genoeg is, of anders natuurlijk lichter materiaal (desnoods kleden/gordijn)dat als meer voor 't zicht is dan voor geluidsisolatie.

Dit alles is natuurlijk een klein beetje low-budget/niet perfect/MacGuyver oplossing waarbij het niet geluidsDICHT wordt, maar ach..

Succes iig!

Bedankt voor de reactie en voor de informatie, nog meer mensen hier iets over te zeggen ?

Onderscheid maken tussen isolatie en akoestiek is in deze heel erg belangrijk. Voor de isolatie (tegen burenergernis) zul je zware en flexibele materialen moeten gebruiken. Glaswol e.d. is dus meer voor de akoestiek. Desalniettemin kom je met een box-in-een-box-systeem erg ver. Succes met je project!! We zien de foto's wel verschijnen....

Ik heb speciale ivi rails gekocht. Dit zijn kokos matten waar van af de achter kant spaanplaten stroken zijn op geschoevd. Nu schroef je de kokos matten op de muur en je gips op de stroken spaanplaat nu heb je geen last meer van contact geluid. Hiertussen die je je steenwol. Teven heb ik er een speciale vloer ingelegt die dmv geperste isolatie ook sweeft ben de naam even kwijt.
Het geheel koste wel een dikke 2000 maar dan heb je ook wat. Als je specifieke vragen hoor ik het wel.

succes

Onderscheid maken tussen isolatie en akoestiek is in deze heel erg belangrijk. Voor de isolatie (tegen burenergernis) zul je zware en flexibele materialen moeten gebruiken. Glaswol e.d. is dus meer voor de akoestiek. Desalniettemin kom je met een box-in-een-box-systeem erg ver. Succes met je project!! We zien de foto's wel verschijnen....

Ja ik ben ook van plan om nou Rockwool te gaan gebruiken.
Als ik er aan begin zal k wel foto's maken van de verschillende veruitgangen

Heej,

Ik wil 10cm van de muur gipsplaten zetten en dan tegen de muur zelf glaswol zetten van 5cm.

Is je voorzet muur van houten balken gemaakt? Je moet ook ff tussen de horizontale balken die je op vloer en plafond vastzet een dempend materiaal stoppen. Ik heb bij de Gamma van die blauwe parket ondervloer dingen gehaald. Dan snij je makkelijk ter dikte van de balk. Er schijnt ook kant en klaar spul te zijn wat je er als tape zo opplakt.

Verder ga ik een dubbele gipsplaat gebruiken. Weet nog niet hoe dik, 2 x 9mm of 2 x 12. Tussen de balken zit de steenwol en de ruimte tussen voorzet muur en stenen muur is lege ruimte.

bedankt voor de tip van dat blauwe parket bij de Gamma, als ik het goed begrijp dan doe je dat alleen onder de balk van de constructie waar de gipsplaten tegen aan komen ?

Ik heb de wanden ook van hout gemaakt en heb deze op vilt geplaatst wat ik bij de parket boer had gehaald. Ik heb de volgende vloer elementen gebruikt

http://www.xella.nl/html/ndl/nl/fer...area_code=3&dyn_section=detail&product_id=195

en hierop weer van die standaard ondervloer platen van de bouwmarkt en daarop een dikke kantoor vloerbedekking. Het beste wat je hieroor kan gebruiken is vloebedekking op basis van wol. De platen zijn wel redelijkduur en lastig te plaatsen maar werken wel goed.

bedankt voor de tip van dat blauwe parket bij de Gamma, als ik het goed begrijp dan doe je dat alleen onder de balk van de constructie waar de gipsplaten tegen aan komen ?

Alleen waar de balken de bestaande constructie raken. Niet tussen gipsplaat en hout. Maar dat kan natuurlijk geen kwaad.

Back