SIDDER -<Bouwverslag MB SID>-

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
Zo van de week kwam dan eindelijk m'n pakketje uit de USA van SmashTV. In dit pakketje zaten mijn core en sid module. Na eerst ff langs de shop te zijn :walker: ben ik begonnen met lassen. In twee uur tijd had ik de SID in elkaar en ik was eigenlijk van plan om de core de dag erna te lassen maar ik kon me niet in houden en heb die ook maar meteen in elkaar gezet.:biertje: Aangezien ik nog geen PSU heb (de oude voeding van de C64 heb ik hier) kan ik hem nog niet testen alhoewel de eerste metingen met de multi positief uitvielen.:okdan:
De PCB's van Smash zijn echt top en solderen is ''a piece of cake'' op deze pcb's. Ik heb nu dus nog drie sid modules en een core besteld bij hem samen met din en dout boards.;)
SIDDER wordt een quadro sid (4x 6581) met een full controle surface inclusief led matrix. Ik laat me leiden door MB SID v1 op www.ucapps.de aangezien die in stappen wordt behandeld wat wel zo makkelijk is. Ik begin dus met een control surface A en breidt hem met de tijd uit tot een C (fullcontrol). Voor control surface A is er ook een VST waarmee je je SID kan bedienen in bv Cubase. Die vindt je http://www.saschazone.de/ hier. Wel ff goed zoeken op deze page maar ik heb m ook gevonden...... hier is nog meer info http://www.midibox.org/forum/index.php/topic,5116.0.html
Voor de behuizing (zie pics) heb ik gekozen voor vier oude datasette behuizingen van de C64.:D die ik van hun cassettemechanisme heb ontdaan.
Een ander brilliant :eureka: van mezelf:engel: is om de buizen VCF van J.Baars te intergreren met deze bouw. Dat is wel vet koel, een MB SID met buizen filter!!!!
Ik ga ff verder puzzelen en hou jullie op de hoogte.......ltrz

Attachments

• DATASID.jpg
    DATASID.jpg
    184,6 KB · Bekeken: 237
  • DATASID-1.jpg
    DATASID-1.jpg
    193,3 KB · Bekeken: 147
  • sctrl2.jpg
    sctrl2.jpg
    158,8 KB · Bekeken: 150
ik ga er binnekort ook 3 bouwen met enkele vrienden
8 SIDs per unit
zopas 16 6582's besteld, en we hebben al 8 6581's (edit: nummers uit het hoofd gaat nooit goed)
we zullen die wilba pcb's gebruiken aangezien dat veel handiger (en goedkoper) lijkt dan telkens 1core + 2 sid modules.
ook gaan we voor de volledige control surface

Laatst gewijzigd:
Ja ik zag je naam al voorbij komen op het mb forum.......ik heb de wilba pcb's ook besteld (ik sta op pagina 8 van de part thread,jij op 22) maar daar wacht ik nu al een half jaar op.....en bedoel je niet 6581's en 6582's?
Voor het wilba project heb ik ondertussen al 6x 8580r5's klaar liggen. Maar ik ga eerst deze bouwen met 6581's voordat ik aan de wilba begin.....
Ik had het geduld er gewoon niet meer voor om te wachten dus dan maar op de oude, module manier. Ik heb dat ding nodig om live te kunnen optreden en als het nog langer gaat duren dan cancel ik me bestelling voor de wilba pcb's en part list en bouw die dan ook maar met de pcb's van Smash. Alhoewel de wilba pcb een handig meeneem formaat heeft qua casing(pactec).

(ik sta op pagina 8 van de part thread,jij op 22) maar daar wacht ik nu al een half jaar op.....en bedoel je niet 6581's en 6582's?
idd, nummers uit het hoofd is nooit gezond :p
welja.. "timing" is belangrijk bij zulke dingen..
ik vermoed dat het geen half jaar meer gaat duren..

die Wilba PCB is toch ook via smash uiteindelijk?

Yep, die gaat nu ook via Smash. Ik was toendertijd net te laat voor de eerste run van de Wilba PCB en heb me toen ingeschreven voor de volgende run. Daar wacht ik nu al meer dan een half jaar op:Z:Z:Z
En voor die partkits, ach ik denk dat ikzelf maar opzoek ga naar de onderdelen. Die gast moet nu honderden pakketten samenstellen wat de levertijd niet ten goede komt. En niet al die onderdelen zijn schaars ofzo.
Eigenlijk ben ik het wachten daarop zat, ik wil muziek maken.

ja voor ons is het gewoon een hebbeding..
1 van ons heeft al jaren de neiging C64's te kopen op de rommelmarkt, vroeg me vorige week of ik dergelijk project zag zitten,
Die sound van die Bassline was voor mij de motivatie.

Blijkbaar zijn we net op het goede moment, heb meteen 16 sids besteld, dag later was het afgelopen ermee :p

een half jaar vind ik echt niet veel.. dat zie ik ook bij mensen die zelf spullen uitbrengen, 1 wijziging aan het ontwerp betekend meestal +6 maand vertraging

aangezien we er 3 maken zou het nog doenbaar zijn alles zelf uit te zoeken.. Maar eerlijk gezegd heeft niemand van ons daar de tijd voor over.. Zal dus met veel geduld wachten.

wel vreemd trouwens dat ze de parts kit en de pcb afzonderlijk doen..

Nou dat vind ik eerlijk gezegd juist niet vreemd. De meeste diy hebben vaak de populatie wel, maar kunnen geen pcb etsen thuis. Een losse pcb is vaak niet zo duur. Dus heb je alle weerstanden, condensators etc etc dan hoef je alleen maar een pcb aan te schaffen. Wat ik vreemd vind is dat het maken van een pcb, die al een keer een run heeft gehad, zolang moet duren. Daarnaast vind ik het ook vreemd dat de layout van de Wilba pcb niet vrij wordt gegeven. Ik geef het nog wel wat tijd want de pcb's van Smash zijn echt zeer makkelijk te solderen.

De sound van de bassline engine was voor mij ook de reden dat ik hem wil maken. Ik produceer nl. Acid-Techno-Goa. En daar is ie echt goed voor geschikt.

iss idd ook de psy goa klank die voor mij de doorslag gaf!
303s hebbek al en klonen ook, maar die klank leek me toch nog te ontbreken in mijn arsenaal.. Feit dat je er al die arpegiators op los kan laten is ook super...

wat ik bedoelde met vreemd vinden: als ik nu 3 part kits bestel.. dan zit ik daar.. met parts.. en geen pcb's :)
omgekeerd is idd wel een ander verhaal

De PSU

De PSU

Zo net bij de electronica boer geweest en de benodigdheden gehaald voor de ''optimized c64 PSU''. Dus dat wordt strax weer lekker lassen. Ik gebruik dan dus de oude voeding van de C64. Het is een super simple schemaatje. De oude PSU van de C64 geeft zowel 5V als 9V. In dit schema is de aarde voor de 9V en die van de 5V gescheiden. Voor de core heb ik 5V nodig en voor de SID unit 12V aangezien ik 6581's gebruik. In dit schema worden 5V en 9V bijelkaar gevoegd en later weer terug gebracht naar 12V. Ik heb zelf nog nooit eerder een voeding gemaakt maar het schema is duidelijk en ik ben benieuwd of ik de goede waardes ga krijgen op de ic pinnen. Gaat wel lukken denk k.

Zo de PSU zit in elkaar en bij de eerste tests werkte die niet;{
Maaaaaar ff alles goed nagelopen en wat bleek, ik had 1 draadje op een verkeerde lijn neer gezet. Dit gefixt en hij werkt perfect inclusief een mooi 5mm helder blauw power ledje.
Op de core connector heb ik 5,16V en op de SID connector 14,17V.
Dit is precies wat ik nodig heb....dus nu de core en SID aansluiten en kijken of we geluid gaan krijgen.

pics: core, sid en psu modules genomen met mn crappy camera:D

Attachments

• SIDDER_0015.jpg
    SIDDER_0015.jpg
    198,2 KB · Bekeken: 146
  • SIDDER_0022.jpg
    SIDDER_0022.jpg
    175 KB · Bekeken: 149
  • PSU_0001.jpg
    PSU_0001.jpg
    178,2 KB · Bekeken: 148
  • PSU_0002.jpg
    PSU_0002.jpg
    178,4 KB · Bekeken: 142
Laatst gewijzigd:
Zo, net MIOS studio gedownload, dit is het programma van MB om asm en hex files via MIDI te proggen. En uiteraard ook de SID application voor PIC
18F452 die ik gebruik voor SIDDER. Maar ik moet eerst ff wat connectortjes hebben om alles aan te sluiten. De electronica boer hier had die niet,onbegrijpelijk:stupid
Kan wel alles vast gaan lopen solderen maar ik wil het ook nog uit elkaar kunnen halen......dus morgen maar weer s op pad daarvoor.

He Dender,

Ff een vraag tussendoor.
Wanneer zijn de printjes van smashTV naar jou toe gezonden?
Ik zat in de zending van 4 maart maar ik heb ze nog niet binnen :stupid
Dus ik wil ook graag aan de slag..............

Ben btw wel erg benieuwd wat jouw eindresultaat word.

Grtz

Hoi Klaas Jan, Welkom op het synthforum.......
Dan moet je nog ff geduld hebben. Ik had die van mij in Februari besteld, ergens rond de 25ste. Het is trouwens goed verpakt allemaal. En wat voor SID ga jij bouwen? Met welke SID's?

Ik ga een stereo variant maken met twee stuks 6581.
De behuizing heb ik gekanibaliseerd. Er komen een nieuwe voor en achterplaat in van aluminium met een display en een stuk of 9 knopjes en een encoder.
Niet zo heel bijzonder, maar het is ook maar m'n allereerste midiboxproject.
Als het echt bevalt dan ga ik hem nog uitbouwen naar een full control surface.

M.v.g

Zo me LCD scherm zit samen met me rotary encoders op de post. Ik heb het allemaal bij Voti besteld en ik ga voor een 20*4 LCD met backlight.
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html (het is lcd 17 voor 11,90)
Ik heb ook meteen een pakket tacticle switches bij hem besteld, 50 stuks voor 2,38!!
Ondertussen heb ik aardig wat bedrading meegenomen uit het oude poppodium De Kern alhier, dus vanavond wordt het de PSU aansluiten op de core en SID module en dan de boel doormeten en testen.
Dit weekend ga ik ook verder werken aan de case om deze voor te bereiden op zijn inhoudt.....het begint nu ergens op te lijken:okdan:

Zo ik heb net me PSU aan de core en SID gehangen en alle metingen vallen positief uit. Op de SID chip power pin heb ik net onder de 12 Volt, 11,87 en op de 74HC595's 5,16 Volt. Nu nog ff een jack voor de audio out eraan lassen en dan op de computer aansluiten en via midi de SID applicatie in de core laden.

Nog ff een tip voor mensen die dit ook gaan bouwen en ook de optimized c64 psu gaan gebruiken. Op de core zit een voltage regelaar de 7805. Laat die weg en verbindt de twee buitenste pinnen met elkaar. Ik heb dus in mijn enthousiasme die er wel op gesoldeerd en moest hem nu dus weer desolderen.

Trouwens voor de bedrading heb ik oude IDE computer kabels gebruikt. Je kan ze gemakkelijk doorzagen op het formaat wat je nodig hebt. Let er wel goed op want er zijn ook een paar ongebruikte pinnen die niet op de PDF van de PSU staan. Scheelt behoorlijk wat gekloot als je dat meteen goed doet.

Gaat niet zoals het zou moeten,maar progressie

Gaat niet zoals het zou moeten,maar progressie

Zo weer een paar dagen verder en het gaat niet helemaal hoe het zou moeten gaan. Ik heb alle kabels dus aangesloten en SIDDER aan de computer gehangen. In mijn computer heb ik twee geluidskaarten te weten een Terratec met optisch in en uit en een oude Soundblaster 64AWE. Ik gebruik de midi van de Soundblaster dmv een D-Sub naar midi in out connector.
Maar ik probeerde de SID applicatie in te laden maar dit werkte dus niet, geen geluid. Toen op het MB forum de chat ingedoken en stryd-one heeft me stap voor stap door een troubleshooting proces heengeholpen. Eerst de midi getest of die werkte...bleek niet te werken. Waarschijnlijk zaten de Terratec en de SB elkaar in de weg. Terratec gedisabled en voila midi werkte. Het testen van midi is zeer gemakkelijk in MidiOX te doen. Ik voor het gemak ff een midi to midi test rig gemaakt zodat je de midi in op de midi out direct kan aansluiten(dit kan uiteraard ook dmv krokkedillenbekjes,heb ik(nog) niet).
Anyways, midi werkt nu dus ook dus tijd om de SID applicatie te gaan inladen. Je moet de volgende procedure aanhouden. Core module uit, open van MIOS Studio, midi connecties maken in MIOS, hexfileuploader openen en hexfile laden, druk op start dan pas de core aanzetten. Als het goed is zie in zowel de midi monitor in als out window dingen gebeuren.
Dit was bij mij dus niet het geval. Het blijkt dat de voorgeprogammeerde pic die ik van SmashTV heb gekocht een verkeerde id header heeft. Dit ga ik morgen samen met stryd verhelpen dmv van de change id applicatie...
De id header die nu op mijn pic staat is bedoeld voor een slave core en geen master core. Allemaal te verhelpen komt goed....maar hou er rekening mee als je een pic besteld bij hem duidelijk vermelden of het voor een master of slave core bedoeld is. Morgen weer bericht.

Sidder Is Alive!!!! Its Alive!!!!!!

Sidder Is Alive!!!! Its Alive!!!!!!

WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

SIDDER WERKT!!!!!!

Na behoorlijk wat gekloot met me midi werkt SIDDER nu. Op de core had ik de optocoupler verkeerd om zitten:stupid:stupid:stupid dan werkt je midi dus niet.
Nadat te hebben hersteld kon ik eenvoudig de id header van de pic veranderen en de SID applicatie in de core laden. En dat was het dus. Meteen geluid. Ben nu ff in Cubase er mee aan het klooien alleen krijg ik de SID control VSTi niet aan de praat. Hij zit in me VST map en hij laadt ook gewoon in maar als ik hem wil toevoegen op de midi track ontvangt hij wel midi signalen er gebeurt alleen niks. Zodra ik weer overswitch naar MPU401 als output werkt ie wel. Ook als ik hem als input instel gebeurd er niks. Ik zal wel iets fout doen in Cubase......maar dat interesseert me weinig op dit moment want hij doet het,hij doet het...................

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back