SIDDER -<Bouwverslag MB SID>-

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Zo m'n 18F4685 chips zijn binnen....ga dus nu een pic brander bouwen maar ik moet dan nog ff wachten op het pakketje van Dick Best waar de benodigde onderdeeltjes inzitten.

Maar zoals beloofd wat foto's.
Op foto 1 zie je het originele formaat van de mixer waar ik de zijkanten vanaf heb gezaagd. Al bij al wordt deze MB SID zo'n 25 bij 19 cm, dat wordt dus de kleinste full surface SID die er is gebouwd:okdan:
Op foto 2 zie je de onderplaat waar de rotary encoders prachtig invallen.
Foto 3 is ff kijken hoe ik alles ga plaatsen.
Hetzelfde geldt voor foto 4 waar ik de lcd en de matrix aan het inpassen ben.
Aan de linkerkant zie je nog het originele gat voor de VU meter van de mixer en een gat voor de mic input(xlr). Dit gedeelte gaat er nog af. Hetzelfde geldt voor de rechterkant waar 2 grote gaten zitten voor een punch functie van de mixer alsmede de crossfader schuif.:doei:
Boven het lcd scherm zitten de select buttons 1 t/m 5 en de SID selectie buttons. Het openliggende gat daar komt nog een potmeter voor de feedback loop. Het gat helemaal rechts boven wordt gebruikt voor de power led.

Attachments

• 2008_0731Image0028.jpg
    2008_0731Image0028.jpg
    86,7 KB · Bekeken: 134
  • 2008_0731Image0029.JPG
    2008_0731Image0029.JPG
    240,3 KB · Bekeken: 130
  • 2008_0731Image0031.JPG
    2008_0731Image0031.JPG
    250,1 KB · Bekeken: 130
  • 2008_0731Image0032.JPG
    2008_0731Image0032.JPG
    262,7 KB · Bekeken: 126
  • 2008_0731Image0034.JPG
    2008_0731Image0034.JPG
    221,6 KB · Bekeken: 131
Hallo Dender, ik ben ook begonnen met de sidsynth en ben nu bezig 1 pcb voor 4 cores en 8 sids te ontwerpen. Het control-panel wil ik ook op 1 pcb gaan onderbrengen. Later wil ik voor iedere core een control-panel bouwen. Tja plannen genoeg..............

iets zoals de wilba pcb dus??
ik wil er 3 :mega:

ik wacht nog even geduldig voor een paar maand :)

liggen hier wel al enorm veel SIDs te wachten :)

Yep zoiets als wilba alleen met de core-versie 3 uitbreidingen dus extra leds in de matrix. Bovendien heb ik gezien dat wilba een aantal zaken heeft weggelaten dit doe ik niet. Als control-surface hou ik het origineel aan.

Ik sta op de wachtlijst voor de wiba pcb's, maar vraag me af wat hij heeft weggelaten. Wat houdt core versie 3 in? Alleen wat extra leds in de matrix?

ik vraag me trouwens af hoe chipz weet wat er niet en wel in de nieuwe versie van de wilba pcb zit, aangezien dit een complete herwerking van de vorige is..
misschien is die core versie 3 de reden dat het zolang duurt.

Wilba laat enkele ic's weg en bestuurt de sid databus en addressbus met twee 'driver-ic's. Het oorspronkelijke ontwerp gebruikt voor iedere sid 2 'driver-ic's'. Hierdoor zijn de sid's enkel als stereo te gebruiken en kunnen ze niet tegelijk individueel gebruikt worden (welliswaar mono). De core is inmiddels naar versie 3 gegaan, dit maakt het mogelijk om snellere Pics te gebruiken en daardoor dus meerdere functies kunnen worden uitgevoerd in dezelfde tijd. Dit resulteerd dus in een uitgebreidere control-surface vergeleken bij versie 2.

wel chipz,

mijn steun heb je alvast
als je klaar bent, ik heb er 3 nodig, dus weet het zeker te zeggen, misschien kan je je eigen kosten drukken door bvb pcb's in het meervoud te laten maken.
gegroet en veel success

Tja ik wilde eerst ook bij wilba bestellen maar ik las dat het nogal duurt dus dacht ik zelf maar de handjes uit de mouwen te steken. Natuurlijk kunnen anderen de pcb layouts krijgen van me no problem. Als er genoeg animo is kunnen we laten maken. Ben momenteel nog aan het bedenken hoe ik de control-panel wil uitvoeren. Het formaat wil ik 19" houden. Bovendien moet ik het PCB ontwerp en front-panel op elkaar afstemmen. Ik wil de digital in en out op 1 pcb piggy-backen op de control-surface pcb zodat je maar 2 vijf-aderige kabels naar de core krijgt en 1 flat-cable naar de lcd.

mijn plan is in te bouwen in C64's

idd wilba duurt al lang en kan nog lang duren

als je adressen nodig hebt om de pcb te laten maken moet je maar roepen, kan ik eens rondvragen..

Zo druk geweest in de SIDDER thread:okdan: Chipz welkom:doei:

FF een snelle update....heb wederom een computer crash gehad dus ik heb het met windows gehad:r welkom ubuntu*D

Heb ondertussen een pic brander gebouwd om de chips te fikken met de bootloader en heb een goede toolchain opgezet, daarover later meer....

De Wilba pcb's komen ook mijn kant op maar eerst deze maar s afbouwen....ik zie wel wat ik later met die pcb's doe en of ik dat Wilba ding nog nodig heb....deze is nl met 4 sid's en die van wilba kan met 8 sid's, aan sid chips hier geen gebrek..

Ondertussen heb ik de case van SIDDER in gekort tot zijn huidige formaat....de pcb's heb ik gestackt, zoals te zien is in de pics.
Het bouwen en werkend krijgen van de MBHP Burner was ff een werkje maar hij werkt. Gewoon op een stuk banen print in een oude psu behuizing... de pics spreken voor zich.

Dus de bootloader/mios kan ik evt voor mensen branden als daar behoefte aan is met de goede id header.
Ondertussen wat 18F4685's gebrandt met succes:okdan:
Voor het programmeren gebruik ik P18 van www.sprutt.de een stabiel brandprogramma voor windows(okee ik heb windows nog in een partitie staan :dubbel: ) Met een adapter kan ik ook 16Fxxxx branden.

Wat ik nog ff wou opmerken is dat mensen niet moeten denken dat dit een kant en klaar pakket is wat je in elkaar zet en het werkt (zelfde geld voor Wilba's SID)...er komt ook nog wat programmeren aan te pas.

Dat is waar de eerder genoemde toolchain aan te pas komt. De toolchain bestaat uit MgWin, MSYS, GPutils en SDCC. Als texteditor is echt Notepad++ aan te raden...Je werkt nl in asm en dat moet worden geconverteerd naar een hex die je dan via MIOS studio kan inladen via je midi aansluiting naar de pic van de core.
Het klinkt ingewikkelder dan het is......in de dokuwiki van midibox staat precies beschreven hoe je dat doet en moet installeren.
In principe komt het erop neer dat je je systemvariablen en PATH van DOS aanpast....je moet vier applicaties installeren in een bepaalde volgorde en je PATH van de systemvariablen aanpassen.Zodra je een asm file hebt veranderd en gesaved moet je hem omzetten naar een hex file. Dit doe je dmv een make command in de opdrachtprompt....en daar rolt dan je nwe hex file uit dmv de toolchain. Hoe langer ik naar de code en structuur van MIOS kijk hoe meer ik de schoonheid ervan zie...het heeft oneindig veel mogelijkheden.......echt hulde aan Thorsten Klose:halleluja

Wat me nu nog rest is echt heel veel draden solderen om alles aan te sluiten..........8~

Pics hieronder: IC socket aansluiting en binnenwerk MBHP Burner.

Attachments

• 2008_0907Image0001.jpg
    2008_0907Image0001.jpg
    161 KB · Bekeken: 131
  • 2008_0907Image0005.jpg
    2008_0907Image0005.jpg
    132 KB · Bekeken: 134
  • 2008_0907Image0006.jpg
    2008_0907Image0006.jpg
    131,1 KB · Bekeken: 128
Burn BB Burn

Burn BB Burn

Pics van de buitenkant van de Burner....

Attachments

• 2008_0812BurnerSID0019-1.jpg
    2008_0812BurnerSID0019-1.jpg
    194,6 KB · Bekeken: 125
  • 2008_0812BurnerSID0014.jpg
    2008_0812BurnerSID0014.jpg
    81,6 KB · Bekeken: 127
  • 2008_0812BurnerSID0020.jpg
    2008_0812BurnerSID0020.jpg
    105,5 KB · Bekeken: 131
  • 2008_0811Image0003.jpg
    2008_0811Image0003.jpg
    77,8 KB · Bekeken: 138
PCBBBbbbbbbbsssssss

PCBBBbbbbbbbsssssss

De pcb stacks: 2x SIDx2 stack, 3x DIN stack, 2x DOUT stack en 2x core

Attachments

• 2008_0812BurnerSID0008.jpg
    2008_0812BurnerSID0008.jpg
    174,8 KB · Bekeken: 131
  • 2008_0812BurnerSID0009.jpg
    2008_0812BurnerSID0009.jpg
    159,6 KB · Bekeken: 136
  • 2008_0812BurnerSID0010.jpg
    2008_0812BurnerSID0010.jpg
    146,1 KB · Bekeken: 127
  • 2008_0812BurnerSID0011.jpg
    2008_0812BurnerSID0011.jpg
    171,9 KB · Bekeken: 128
  • 2008_0812BurnerSID0013.jpg
    2008_0812BurnerSID0013.jpg
    131,5 KB · Bekeken: 131
SIDDER case

SIDDER case

En nog ff twee pics van me huidige case....totaal gewicht van het afgezaagde materiaal was 750 gram....dat is nogal wat:biertje:

Moet nog wel een plaatje maken voor de led matrix maar dat komt wel goed8)

Attachments

• 2008_0812BurnerSID0023.jpg
    2008_0812BurnerSID0023.jpg
    87,7 KB · Bekeken: 140
  • 2008_0812BurnerSID0022.jpg
    2008_0812BurnerSID0022.jpg
    84,9 KB · Bekeken: 123
Wilba laat enkele ic's weg en bestuurt de sid databus en addressbus met twee 'driver-ic's. Het oorspronkelijke ontwerp gebruikt voor iedere sid 2 'driver-ic's'. Hierdoor zijn de sid's enkel als stereo te gebruiken en kunnen ze niet tegelijk individueel gebruikt worden (welliswaar mono). De core is inmiddels naar versie 3 gegaan, dit maakt het mogelijk om snellere Pics te gebruiken en daardoor dus meerdere functies kunnen worden uitgevoerd in dezelfde tijd. Dit resulteerd dus in een uitgebreidere control-surface vergeleken bij versie 2.

Wat bedoel je met ic's weglaten? Je moet zo zien eerst was er sid v1 met pic 18F452. Die kon met 1 core maar 1 sid aansturen. Toen was er sid v2 (nog steeds de huidige versie btw) met pic 18F4685. Die kan met 1 core 2 sid's aansturen. De v3 die er op de pcbtjes staat is de v3 van het Smash board...na v2 zijn er nog wat ontkoppel weerstanden toegevoegd, dit allemaal te lezen in het changelog op SmashTv's site.
Wat betreft de Wilba pcb, die is niets minder dan alle modules (van bv SmashTv) op 1 pcb te krijgen...dus 4 core's met pic 18F4685 die 8 sid's aansturen inclusief DIN en DOUT geintergreerd, meer niet.
Dus Chipz waarom het wiel opnieuw uitvinden als Wilba dat al gedaan heeft?
Qua functies verschillen ze niet die kan je namelijk zelf schrijven in je eigen applicatie en daar een nwe hex van maken.....hoop dat het nu wat duidelijker is:okdan:

Tja waarom het wiel opnieuw uitvinden? Op de eerste plaats vanwege de lange wachttijden voor de wilba print. Ten tweede is het 'leuk' een sidsynth totaal from scratch te bouwen dus inclusief eigen ontworpen pcb. Bovendien wil ik de input-output op de controller-surface print aanbrengen, hierdoor gaan er maar 3 flatcables van de controler pcb naar de synth pcb. Dit bespaart veel draadjes en dus foutjes ook is het een ordelijker geheel.
Over de weggelaten ic's het volgende. Als je de wilba print bekijkt zijn er per twee sids maar 2 74HC595 gbruikt voor het serialiseren van de data- en adresbus. Het oorspronkelijke ontwerp gebruikt voor iedere sid 2 74HC595.
Dit maakt voor de synth 'as is' niet uit maar iedere sid met eigen 74HC595 is wel flexibeler als je een andere opzet wil, dwz iedere sid onafhankelijk tegelijk wil aansturen. Dit is met het wilba ontwerp volgens mij niet mogelijk ( je kan wel multiplexen via de ChipSelect op de sid).

Ik heb ff het schema opnieuw bekeken en wat zie ik, de chipselect voor sid links en sid rechts (stereo) hebben een eigen lijn naar de pic. Dus is het inderdaad mogelijk 2 sids via gezamenlijke serializers voor de data- en adresbus eventueel onafhankelijk aan te sturen. Hierdoor wordt het gehele ontwerp een stuk compacter van opbouw met gelijkblijvende functionaliteit = wilba.

Okee....zou je wel een nwe applicatie moeten schrijven denk ik zo....in het hele bit gebeuren ben ik nog redelijk nieuw eerlijk gezegd snap het wel maar heb het nog niet toegepast en ik wil er nog meer over weten mettertijd......ben dan wel benieuwd hoe je dat gaat oplossen...
maar wordt de data stroom dan niet langzamer? aangezien je nu maar 1 shift register gebruikt ipv 2.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back