SIDDER -<Bouwverslag MB SID>-

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
van harte met de geboorte van de kleine spruit.
als ie maar lekker herrie maakt8D:okdan:
ik moet er binnenkort ook een maken, dan kan ik mijn lading 6581 chips tetsen, testen.
groeten,
jeroen

Bedankt Jeroen...de kleine SIDDER is me er1 zeg!! Wat een lekkere electrosound heeft dat ding.
Maar we zijn nu een paar weken verder en ondertussen zijn de LCD, rotary encoders en tacticle switches van Voti binnen. Ook is ondertussen een nwe set pcb's van Smash op me deurmat belandt met daarin nog een core kit, drie sid pcb's(de meeste onderdelen had ik bij Dick Best besteld en geloof me dat is goedkoper dan een complete kit van Smash) en drie DIN kits en 2 DOUT kits. Ledjes had ik al dus inprincipe is het totaal pakket nu binnen voor een compleet volwassen SIDDER met controle surface. De DIN kits zitten ondertussen al in elkaar en morgen ga ik de LCD solderen en ook meteen testen....hopen dat het werkt.

Nou de lcd was eigenlijk geen probleem en werkte meteen:okdan:
Ondertussen zitten de DIN en DOUT boards in elkaar. Even een waarschuwing als je de led matrix gebruikt......laat het laatste weerstand pack weg en jumper de boel. Ik was weer eens te enthousiast en had die er ook op gesoldeerd wat betekende dat ik hem weer moest desolderen. Is in principe geen probleem maar het kost weer tijd.
Momenteel heb ik het erg druk met optredens dus de bouw gaat iets langzamer maar toch gestaag.
Moet ook eerlijk bekennen dat het aansluiten van alle leds en pots nogal veel werk is waar ik nu ff tegen op zie. Dradendradendraden8o)

Klinkt als een leuk project. Kun je eens een Mp3'tje laten horen van de kleine spruit? En/of wat pics in de draad zetten?

Ja dat zal ik binnenkort maar eens ff doen. Nog steeds een probleem met me goeie camera=( Maar eerst ff koninginnenacht en dag doorstaan.
Momenteel ben ik me studio opnieuw aan het inrichten en ik heb op 9 mei een live hardware optreden dus ff geduld allemaal de mp3's komen eraan*D

(de oude voeding van de C64 heb ik hier)

Ik zag gelukkig dat je zelf een voeding gebouwd hebt. Want originele C64 voedingen zijn *niet* betrouwbaar! Ze kunnen zo je commodore of SIDwhatever kapotmaken. Zeker als ze een uurtje aanstaan durven ze doorslaan (zetten ze de 9V op de 5V lijn enzo).

Ik gebruik voor mijn C64 nu een originele C64 voeding, maar een iets recenter model. Ik heb het eerst grondig getest, en nu nog gebruik ik hem nooit langer dan een uur. Zo gaat het goed. Ik heb nu eindelijk een C64 die volledig werkt, en zou het graag even zo houden. Die dingen zijn echt op einde levensduur (CMOS...)

Hoe kom je daarbij??? Op het MB forum raden ze het juist aan om een originele voeding te gebruiken. Ik gebruik er zo wie zo 1 met een zekering en ik kan hem rustig een paar uur aan laten staan zonder enig probleem. Het gene wat ik zelf gebouwd heb is dat de 9v en 5v samen genoeg volt leveren voor de 6581 die 12v gebruikt. Ik heb hier meerdere voedingen van de c64 liggen en ze werken allemaal okee.

idd vreemd van die voeding, iedereen raadt C64 voeding aan...

vraag me af voor wanneer die wilba base pcb's zijn...

heb hier nu 16 6581 sids lign die wachten op een definitieve "huis"

niks mis met de commodore voedingen hoor, alleen da latere types zijn helemaal ingegoten waardoor warmteproblemen kunnen ontstaan.
het zou dan idd in extreme gevallen kunnen gebeuren dat de 5Volt regelaar doorslaat, maar dan moet je er wel zeer langdurig teveel stroom uithalen (>1Amp) ., en dan nog gaat de regelaar meestal gewoon stuk ( er komt dan niets meer uit.)
dus gewoon gebruiken.
als je 12 volt nodig hebt, dan kan je de 9 volt wisselspanning die eruitkomt dubbel gelijkrichten, de 9 volt wikkeling is geheel geisoleerd van de 5 volt.
je krijgt dan ruim 20 volt 300mA om af te vlakken met een regelaar ( de 7812)
groeten,
jeroen

Hmm, ik lees toch al een tijdje commodore fora/discussiegroepen, en daar waarschuwt men vaak over de voedingen. De ingegoten voedingen, inderdaad. Ik heb overigens zowel oude generatie als nieuwe generatie C64 voedingen gehad die ingegoten zijn, er is namelijk geen enkele standaardisatie in die voedingen dus je kan alles tegenkomen. Het zijn inderdaad vooral die ingegoten voedingen die problemen geven. Ik heb zelf 4 voedingen gehad (van de oude, bruine commodore 64), waarvan er 3 gewoon iets te veel spanning gaven op de 5V (wat de C64 zelf al kan doden, vanaf 5.3V is erg gevaarlijk) en eentje tussen zijn 9V en 5V doorsloeg en daarbij de hele C64 inclusief SID kapot maakte. Ik ken iemand met een bruine C64 waarbij... de 9V en 5V van de voeding doorsloeg en daarbij de hele C64 behalve de SID kapot maakte. En zoveel mensen ken ik niet :), dus het zijn geen uitzonderingen. Zeker geen extreme gevallen.

Nu heb ik een voeding van de C64 C (de nieuwere dus), gemaakt in duitsland mét QA, en die lijkt wel OK maar gebruik ik toch ook niet meer dan een uur. Ik weet niet of die ingegoten is of niet, maar ik denk dat ze wel ingegoten is. Vandaar dus dat ik ze niet te lang gebruik. Vanavond eens checken of dat ding al dan niet ingegoten is. Niet- ingegoten voedingen ben ik nog niet vaak tegengekomen. Ik weet dat ze bestaan hoor :). En als je zo'n niet-ingegoten voeding hebt waarvan je weet dat ze goed werkt, lijkt het me inderdaad veilig om die te gebruiken omdat die niet zo'n hitteproblemen heeft. Third party voedingen zijn vaak ook beter dan de "echte" commodore voedingen, maar uiteraard niet allemaal. Mijn ervaring is dat velen echter ingegoten voedingen hebben, en die zijn dus zeker een potentieel gevaar, daar moet je niks extreems voor doen.

Echt, internet staat vol van "commodore dood door commodore PSU". En als ze nog maar enkele minuten aanstaan, lijken ze het goed te doen. Maar als ze op temperatuur komen, durven er vele (ingegoten voedingen) zich ernstig te gaan misdragen. Natuurlijk niet allemaal. Het gaat bijna altijd over de ingegoten modellen. Dus als je een C64 voeding voor je SID wilt gebruiken, check dan even dat het zeker geen ingegoten model is. Ik waarschuw alleen maar...

Klein overzicht:

No, there should be a regulator. That's what always seems to bake and die
in the potted brick supplies

This is one of the "Pinto" supplies, you know, the ones that were made
to eventually blow up your C64 when they failed, and they were sealed in
lots of epoxy so you couldn't even fix it if you wanted to; I found
that out the hard way, after spending an hour with screwdriver and
hammer, busting it open in complete confidence that I would be able to
fix whatever was plaguing the 9VAC output.

One other way the supply can fail is by overvoltage. If the supply regulator
shorts out, that can put almost 12 volts on the 5 volt line. Since most of the chips
in the computer can't take much over 5.5 volts, they are almost instantly destroyed
by overvoltage. The problem is, you will not know the supply caused the failure.
It's a silent killer. RAM chips in the computer seem most sensitive, and if you find
one or more have failed (blank screen) and the chips are getting hot quickly,
suspect a failed power supply as the cause. Whatever you do, don't connect a
suspected bad PS to another computer until you get it tested. Keep in mind a failing
supply may not produce overvoltage until it gets warmed up, but it can and will
damage every computer connected to it!

enz enz

Je kan ook een "saver" bouwen om je C64 of SID te beschermen tegen overspanning:

http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm/saver.txt

This over-voltage protection unit is designed to prevent damage to
the Commodore 64 computer due to a failing power supply. One of the
ways the Commodore "black brick" supply can fail is from a shorted
internal 5 volt regulator. That fault puts excessive voltage into the
computer and damages chips such as RAM very quickly... and silently.

Laatst gewijzigd:
Ik heb even gecheckt, en ik gebruik nu een potted "white brick". Ik denk toch potted, want ik zie nergens schroeven om ze te openen. Het is dan dus geen slechte gewone om de voeding nooit lang na elkaar te gebruiken, zodat ze niet te warm wordt waardoor ze kan doorslaan. Ik heb nu eindelijk een 100% werkende C64, en zou dat graag zo houden :).

Waar vinden jullie die niet-ingegoten voedingen? Want volgens mij heb ik alleen nog maar ingegoten (potted) PSU's gezien, en dat zijn er ondertussen toch al zo'n 7 in totaal.

He Nicolas ik waardeer je zorgen maar ik heb tot nu toe nog geen problemen onder vonden met de psu. Vindt jij dat je mensen hiervoor moet waarschuwen open dan even een eigen thread daarover. Dit is namelijk mijn bouwverslag thread en geen psu discussie thread. Op het MB forum gebruikt iedereen die psu en daar heeft ook niemand er problemen mee. Ben jij ook een MB sid aan het bouwen of niet?
Daarnaast maak ik me weinig zorgen erover iuk heb hem een keer een hele nacht aan latenb staan en hij werkt nog steeds. En mocht hij me SID chip opblazen dan ram ik er gewoon weer een nieuwe in.

Pics!!!!!!!!!

Pics!!!!!!!!!

Fotoooooooooootjessssssssssssss:duivels:

Attachments

• Tot nu toe.jpg
    Tot nu toe.jpg
    821,3 KB · Bekeken: 129
Pics!!!!!!!!!!!

Pics!!!!!!!!!!!

Jajajaja

Attachments

• Core Module.jpg
    Core Module.jpg
    787,5 KB · Bekeken: 130
Pics!!!!!!!!!

Pics!!!!!!!!!

SID Module

Attachments

• SID Module.jpg
    SID Module.jpg
    752 KB · Bekeken: 130
Pics!!!!!!!!

Pics!!!!!!!!

Lcd

Attachments

• LCD.jpg
    LCD.jpg
    786,9 KB · Bekeken: 130
Dat is een midi interface als je een C64 met Prophet cartridge hebt. Aangezien SIDDER op MIOS draait heb je er niet zoveel aan. MIOS is namelijk door T.Klose ontwikkeld om juist alle functies uit de SID te halen en is een computertaal opzich. Dus ook niet compatible met C64 taal.
Trouwens wel handig voor zelfbouwers met een C64 + Prophet.

Zo alweer een tijd geleden dat ik wat gepost heb zie ik....moet ook eerlijk bekennen dat andere dingen me ff bezig hielden.

Ondertussen ben ik van behuizing gewisseld en SIDDER komt nu in een oud JBSystems mixer die geen bier wou:biertje:
De mixer is ideaal eigenlijk...genoeg gaten om de rotary encoders in te hangen en geen moeilijk gezeik met de topplaat.
Van de 15 rotaty encoders heb ik er 14 "undetended" gemaakt en ik heb experimenteer board gehaald om de tacticle switches hun plaats te geven.
Van de ledmatrix heb ik inmiddels een mock up van gemaakt en dat ziet er goed uit. Het makkelijkst kan je die matrix op een banen board maken, loopt in een stuk de aarde door. Tevens kan je de leds zo plaatsen dat de anodes en kathodes ook allemaal op 1 baan zitten.

Ik ben dit project begonnen met pic 18F452 maar ik ga nu toch switchen naar een 18F4620. Als het goed is komen deze binnenkort binnen en dan kan ik vanuit 1 core 2 sid's aansturen. Dit kan niet met pic 18F452.

De mixer behuizing is zo'n 3 kanaals ding dus daar kon nog wel wat af. Dus de decoupeerzaag erbij en zagen met die handel. Mixers hebben ook de neiging om schuin omhoog te gaan. Ik heb de mixer een kwart slag gedraait dus dat moest ook gefixt worden. Nu heb ik een degelijke behuizing van zo'n 32 bij 19 cm en 8 cm hoog. En ik denk dat er van de lengte nog wel wat af kan.

Ik zal morgen ff wat foto's maken en dan wordt het wat duidelijker waar ik mee bezig ben.

Oja ik zal dan ook ff wat audio opnemen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back