Hmm, ik lees toch al een tijdje commodore fora/discussiegroepen, en daar waarschuwt men vaak over de voedingen. De ingegoten voedingen, inderdaad. Ik heb overigens zowel oude generatie als nieuwe generatie C64 voedingen gehad die ingegoten zijn, er is namelijk geen enkele standaardisatie in die voedingen dus je kan alles tegenkomen. Het zijn inderdaad vooral die ingegoten voedingen die problemen geven. Ik heb zelf 4 voedingen gehad (van de oude, bruine commodore 64), waarvan er 3 gewoon iets te veel spanning gaven op de 5V (wat de C64 zelf al kan doden, vanaf 5.3V is erg gevaarlijk) en eentje tussen zijn 9V en 5V doorsloeg en daarbij de hele C64 inclusief SID kapot maakte. Ik ken iemand met een bruine C64 waarbij... de 9V en 5V van de voeding doorsloeg en daarbij de hele C64 behalve de SID kapot maakte. En zoveel mensen ken ik niet

, dus het zijn geen uitzonderingen. Zeker geen extreme gevallen.
Nu heb ik een voeding van de C64 C (de nieuwere dus), gemaakt in duitsland mét QA, en die lijkt wel OK maar gebruik ik toch ook niet meer dan een uur. Ik weet niet of die ingegoten is of niet, maar ik denk dat ze wel ingegoten is. Vandaar dus dat ik ze niet te lang gebruik. Vanavond eens checken of dat ding al dan niet ingegoten is. Niet- ingegoten voedingen ben ik nog niet vaak tegengekomen. Ik weet dat ze bestaan hoor

. En als je zo'n niet-ingegoten voeding hebt waarvan je weet dat ze goed werkt, lijkt het me inderdaad veilig om die te gebruiken omdat die niet zo'n hitteproblemen heeft. Third party voedingen zijn vaak ook beter dan de "echte" commodore voedingen, maar uiteraard niet allemaal. Mijn ervaring is dat velen echter ingegoten voedingen hebben, en die zijn dus zeker een potentieel gevaar, daar moet je niks extreems voor doen.
Echt, internet staat vol van "commodore dood door commodore PSU". En als ze nog maar enkele minuten aanstaan, lijken ze het goed te doen. Maar als ze op temperatuur komen, durven er vele (ingegoten voedingen) zich ernstig te gaan misdragen. Natuurlijk niet allemaal. Het gaat bijna altijd over de ingegoten modellen. Dus als je een C64 voeding voor je SID wilt gebruiken, check dan even dat het zeker geen ingegoten model is. Ik waarschuw alleen maar...
Klein overzicht:
No, there should be a regulator. That's what always seems to bake and die
in the potted brick supplies
This is one of the "Pinto" supplies, you know, the ones that were made
to eventually blow up your C64 when they failed, and they were sealed in
lots of epoxy so you couldn't even fix it if you wanted to; I found
that out the hard way, after spending an hour with screwdriver and
hammer, busting it open in complete confidence that I would be able to
fix whatever was plaguing the 9VAC output.
One other way the supply can fail is by overvoltage. If the supply regulator
shorts out, that can put almost 12 volts on the 5 volt line. Since most of the chips
in the computer can't take much over 5.5 volts, they are almost instantly destroyed
by overvoltage. The problem is, you will not know the supply caused the failure.
It's a silent killer. RAM chips in the computer seem most sensitive, and if you find
one or more have failed (blank screen) and the chips are getting hot quickly,
suspect a failed power supply as the cause. Whatever you do, don't connect a
suspected bad PS to another computer until you get it tested. Keep in mind a failing
supply may not produce overvoltage until it gets warmed up, but it can and will
damage every computer connected to it!
enz enz
Je kan ook een "saver" bouwen om je C64 of SID te beschermen tegen overspanning:
http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm/saver.txt
This over-voltage protection unit is designed to prevent damage to
the Commodore 64 computer due to a failing power supply. One of the
ways the Commodore "black brick" supply can fail is from a shorted
internal 5 volt regulator. That fault puts excessive voltage into the
computer and damages chips such as RAM very quickly... and silently.