Hoe maak ik muziek met een Roland JV-80

keldie13

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb zojuist een roland JV-80 ergens vandaan, en ik krijg het alleen voor
elkaar om het demo muziekstuk wat is in geprogrameerd in de JV-80.

Om zelf piano of iets dergelijks te spelen weet ik niet.
Ik heb alles geprobeerd.
Kan iemand mij hier eenvoudig mee helpen.
Hoe speel ik b.v. piano op deze JV-80

Grtz Keldie

Klik HIER voor de NL'se handleiding (PDF-formaat)

Vertel eens wat meer. Als je gewoon op de toetsen speelt, wat hoor je dan? Iets anders dan een piano? Helemaal niks? Wat staat er op het display? Dat is in ieder geval redelijk makkelijk te verhelpen - als het goed is moet je met de knoppen rechts een nummer in kunnen toetsen. 001 is vrijwel altijd een piano :).

Als het antwoord "helemaal niks" is terwijl het volume openstaat en je een koptelefoon in de "phones" ingang hebt geplugd kan het zijn dat de vorige eigenaar 'm op een andere manier heeft gebruikt.

Je moet het namelijk zo zien - de JV is een toetsenbord ("controller") en een geluidsbron ("engine"). Als je deze aan een computer hangt en je drukt een toets in, dan gaat er een MIDI-signaal naar de computer - "je hebt nu -deze- toets ingedrukt". De computer stuurt dat vaak dan ook weer gelijk terug, dus de geluidsbron krijgt 2 keer net achter elkaar te horen "speel nu -die- noot".

Om dat te voorkomen wordt de "MIDI Local" uitgezet. Zoek even in de index van de handleiding op waar het precies te vinden is, zet 't aan, en je kunt weer verder.

Back