audio/midi synchronisatie in Cakewalk

Sutur

Stamgast
Ik ben voor het eerst aan het experimenteren met het combineren van audio tracks met midi tracks in Cakewalk Homestudio 2004.

Midisequencen is me niet vreemd, audio opnemen ook niet, maar de combinatie van beiden dus wel.

Na wat gerommel met instellingen klinkt het opgenomen audiospoor goed, dus ik dacht, alles ok. Maar blijkbaar is het synchroniseren van midi met audio een andere tak van sport:

Ik heb een stuk of 6 midi tracks opgenomen, door mijn Fantom X7 een song te laten afspelen met deze 6 midi tracks;

Van een andere Fanxtom X7 track heb ik (om te proberen) de audio opgenomen, door de Fantom X7 van diezelfde song 1 track te laten spelen en dat op te nemen.

Uiteindelijk heb ik dus 6 midi tracks in cakewalk, en 1 audio track.

Ik ging er, in mijn oneindige naieviteit, vanuit dat het afspelen van deze 'combi' probleemloos zou zijn. Maar wat blijkt: De audiotrack begint iets te laat en blijft ook uit-sync lopen tot het eind. Om te controleren of het gedurende de verloop van de song nog meer uit de pas gaat lopen heb ik de audio track iets in tijd naar voren verplaatst, zodat het in ieder geval op tijd begint. En dan is het eigenlijk goed: verderop in song loopt het nog steeds synchroon.

De vraag is dus, waarom loopt de audio iets (ongeveer een halve tel) achter op de miditracks. Is dat wat ik hier en daar lees over "latency" en iets wat ingecalculeerd en (handmatig) gecorrigeerd moet worden?

- alles is opgenomen d.m.v. de midiclock van cakewalk. Dus ook bij het opnemen van audiotrack werd de X7 aangestuurd met de clock van cakewalk;
- PC: PIII, 1Gb, 512 Mb
- Soundcard: Terratec Aureon 5.1 fun (tja)
- Windows XP

Alvast bedankt.

Back