Vocalen in mono

NeoTek

Ingeburgerd
Ik ben sinds kort bezig met vocalen te recorden maar als ik ze opneem met Cubase SX dan krijg ik een mono audiotrack. Ik weet zelf niet zeker of dit zo hoort. (een mic. is volgens mij wel mono)

Ik heb het als volgt aangesloten: de Mic (Shure BG5.0) aangesloten op een XLR ingang (met mic-amp) op mijn Spirit Folio SX mixer. Dit geluid wordt meteen ''weg gevoerd'' via een stereo jackplug die in de INSERT gaat van het betreffende kanaal. Dit doe ik zodat ik alleen de vocalen in mijn input krijg en niet de gehele track. Dus ook zonder FX en EQ. Deze stereo jackplug komt weer uit op een linkse en rechtse RCA connecter die dus de input ingaat van de M-Audio Audiophile.

Als ik dus nu een vocal opneem krijg ik het geluid alleen links. Als ik deze audio-track kopieer en pan de een naar links en de ander naar rechts klopt het geluidsbeeld niet meer met de nodige effecten etc..

Is er een manier om deze track na het recorden naar stereo te converteren of iets dergelijks? Of zit het bij de aansluitingen al verkeerd?

Iemand suggesties?

Zoals jij het beschrijft zou het stereo moeten zijn. Waarschijnlijk heb je een monospoor op Cubase aangemaakt: als track of als VST-connection. Of je hebt als input per ongeluk gekozen voor alleen links of rechts.

Ik heb een audiotrack aangemaakt met de rechter muisknop en dan: Add Audiotrack.. dat is het enigste eigenlijk. Ik ga het zo eens checken op zolder. Maar hij zou dus wel stereo moeten opnemen of geeft een mic mono geluid?

nou met een beetje zelf onderzoek lijkt het mij duidelijk dat een mic die met een xlr vast zit een mono signaal uitstuurt.

je weet wat een insert is ? daar steek je een stereo jack in, waarvan de tip een uitgangf is en de ring een return op dezelfde connector. dit is om bijvoorbeeld compressors op een bepaald kanaal te zetten.

nou met een beetje zelf onderzoek lijkt het mij duidelijk dat een mic die met een xlr vast zit een mono signaal uitstuurt.

Klopt, maar in zijn verdere routing via het mengpaneel en rca's stuurt hij stereo in. Dan zou Cubase ook gewoon stereo moeten opnemen. Tenzij zijn track of vst-connection op mono staat.

(Je kunt er natuurlijk over twisten of een mono-input die stereo wordt uitgestuurd echt stereo is, maar dat is een ander verhaal.)

Klopt, maar in zijn verdere routing via het mengpaneel en rca's stuurt hij stereo in. Dan zou Cubase ook gewoon stereo moeten opnemen. Tenzij zijn track of vst-connection op mono staat.

(Je kunt er natuurlijk over twisten of een mono-input die stereo wordt uitgestuurd echt stereo is, maar dat is een ander verhaal.)

Ik heb het gisteravond even gechecked in Cubase en mijn spoor is een stereo track. Dus dat is goed. Nu heb ik de mic. nog een keer aangesloten en de level-in meter slaat alleen maar rechts uit. (via de Spirit mixer dus). Nu heb ik een cd speler erop aangesloten en die geeft uiteraard links en rechts signaal aan. (en deze neemt ook meteen een stereo track op).

Het lijkt me dus dat de insert een mono signaal uitstuurt. Ik kan de vocals in bv. SoundForge wel stereo maken, naja stereo iig dat ie links en rechts afspeelt. Maar kan ik dit bv. ook meteen in Cubase doen? Of is er een andere manier om met de mic wel links en rechts opte nemen?

Ik heb het gisteravond even gechecked in Cubase en mijn spoor is een stereo track. Dus dat is goed. Nu heb ik de mic. nog een keer aangesloten en de level-in meter slaat alleen maar rechts uit. (via de Spirit mixer dus). Nu heb ik een cd speler erop aangesloten en die geeft uiteraard links en rechts signaal aan. (en deze neemt ook meteen een stereo track op).

Het lijkt me dus dat de insert een mono signaal uitstuurt. Ik kan de vocals in bv. SoundForge wel stereo maken, naja stereo iig dat ie links en rechts afspeelt. Maar kan ik dit bv. ook meteen in Cubase doen? Of is er een andere manier om met de mic wel links en rechts opte nemen?

Tuurlijk stuurt je insert mono uit over een kanaal van je stereo plug.

Je insert stuurt namelijk 1 x mono uit (over rechts?) en over het overgebleven kanaal (links?) wil je insert graag weer een kanaaltje terug hebben.

Dus dan is het logisch dat je cubase track alleen op rechts record...

Wat je zou kunnen doen is je mic kanaal pan op centre zetten en het mic kanaal naar een bus sturen op je mixer die bus stuurt zoiezo stereo uit en die kun je recorden.

Wat je ook zou kunnen doen is wat al eerder is aangehaald.. in cubase een stereo kanaal van je mono maken.

Al vind ik het bijde behoorlijk onzin daar je mic signaal toch mono is zal het echt geen "echt" stereo signaal worden... tenzij je er een stereo delay.. stereo chorus... of delay op een van de kanalen gaat gooien (voor een ruimtelijk effect of gaat pannen, en dat kun je dus ook gewoon over een mono kanaal gooien dus je mono mic signaal word dan pas true stereo na het effect, je zou dan het signaal na je effect op kunnen nemen, en dan heb je inderdaad stereo.

Maarja beetje onzin als je het mij vraagt....

succes

Als je geen effecten toevoegt in het signaal dat Cubase ingaat lijkt het me onzinnig het een stereo track te maken. Dat kun je altijd nog doen door je mono track een VST effect in te sturen (galm o.i.d.). Overigens kun je ieder mono signaal op een stereo track zetten. Bij het aanmaken van je audio track bepaal je of het mono of stereo wordt. Daarnaast bepaal je zelf vanaf welke inputs (vanuit de setup) je die track vult. De vorige poster heeft overigens 100% gelijk (zie ik nu net, sorry voor de dubbele post...).

Ik ben er gisteravond weer mee bezig om van mijn mono track een stereo track te maken... stereo in de zin van: gewoon links en rechts hetzelfde geluid. Ik heb de vocal naar een output gestuurd die op een spoor van de Spirit Folio mixer uitkomt en die heb ik dan in het midden gepand. Nu heb ik dus de mono vocal links en rechts over de speakers.. dit werkt oke zo.

Zoals ik het nu gedaan heb kan ik geen stereo effecten over de vocal heen gooien omdat deze via 1 jack kabel op een spoor uit komt die dus in het midden gepand is... toch? Als ik dus wel een stereo effect erover wil gooien zou ik dus de mono track moeten converteren naar een stereo track? uhh klopt dit.

Ik heb gezocht naar de optie om deze te converteren binnen Cubase SX maar tervergeefs niet kunnen vinden... dit omdat ik eigenlijk nooit met audio heb gewerkt binnen Cubase, alleen met Kontakt2.

Bedankt voor de reacties ennuh beter dubbele posts als helemaal geen... :okdan:

Back