Schoensmeer op Arp2600?

Rianne_SynthiA

SynTheSister
Het kunstleer van mijn Arp 2600 (inclusief keyboard) heeft wat lelijke plekken en is van kleur verschoten (grijs/geel i.pv. zwart).
Heeft iemand ervaring met het oplappen van oud vies maar peperduur vintage kunstleer?
Wat kun je daar het beste voor gebruiken?
De heilige Sint Eric wist het ook niet maar ik zag er wel een donkerzwarte 2600 staan en is die nou met schoensmeer zo mooi gemaakt?

Dat kun je er voor gebruiken.
Mooiste is die vloeibare schoensmeer [zo'n knijpding met een schuimpje voorop]
Ik gebruikte dit vaak voor mijn oude [balg] camera verzameling.
Hierom zit ook verschillende soorten leer en kunstleer.
Gewoon een kleur die erbij past, dus niet te veel afwijken.

En zitten er ook nog gaten in is dit zelfs ook nog te repareren.
Er zijn daar verschillende mogelijkheden voor.
Google maar eens op leer/kunstleer/meubel/ reparatie :)

succes

Wat wil je bereiken?
Zelf ga ik van het idee uit dat vintage ook vintage is, maw de instrumenten hebben al een leven voor jou gehad. Ook de verkoopwaarde zal door het 'herstellen' van het oppervlak aan waard inboeten. In museale kringen heet zichtbare sluitage 'patine'. Het onderscheidt het echte van de kopie: is de buitenkant 'vernieuwd', dan zal dat binnen in ook wel zo zijn. Een wijnhandelaar zal z'n voorraad nooit afstoffen. :)

Schoensmeer en kunststoffen is geen goede combinatie, omdat de olie niet in het materiaal wordt opgenomen. Je zult maanden lang vieze handen en mouwen overhouden wanneer je het instrument bespeelt of vervoert. (De meeste balgen, zowel in camera's als in orgels, zijn van perkament, dus een leersoort, en dat absorbeert wel)

Wil je het instrument als nieuw, dan raad ik aan de kast leeg te halen, te strippen (chemicaliën voor het oplossen van de lijm zijn noodzakelijk) en de geschuurde kast weer opnieuw te bekleden. Maar ik verzeker je dat een eventuele koper altijd zal suggereren dat het een vervalsing is en wie ben jij omdat te weerleggen? Mocht je het toch willen, dan raad ik beslist Eric van Baaren aan, bekend als St-Eric, want hij is een autoriteit en kan een 'certificaat' afgeven wat door hem veranderd is.

Bezint voor je begint...

Wout

PS St-Eric is nog geen heilige, althans in mijn ogen, zijn familielid is dat wel :D

Laatst gewijzigd:
Best moeilijk ja: ik heb zin om hem glanzend zwart te maken maar dan gaat voor een deel de originaliteit weg. Staat tegenover dat ze nieuw glanzend zwarte bekleding hadden.
Ik zie Eric er echt niet voor aan dat ie aspiraties heeft als meubelmaker.
Op zich is het kunstleer (linnen met een verflaagje) nog in goede staat zonder gaten of scheuren. Ik weet zeker dat die 2600 die ik heb gezien ook ooit is bewerkt met schoensmeer. Kan niet anders na 35 jaar.
Verkopen en hem daarvoor oplappen is niet (meer) mijn bedoeling trouwens.

Bedankt voor de tips zover.

Ik vraag me ook al een tijdje af hoe ver je kan gaan met een restauratie en toch een apparaat origineel weet te houden. Lastige kwestie.

Andere tip is, dat je de nu originele bekleding verwijderd en goed opslaat zodat het zoveel mogelijk vrij is van mogelijke aantasting.

Dan de Arp opnieuw bekleden met ander materiaal, mocht je de Arp ooit in orignele staat terug willen brengen, dan kan dat.

Wat ook nog kan, je Arp uit de bestaande kist halen, die conserveren en bewaren, nieuwe kist laten maken en bekleden, daar Arp in stoppen..

Nee daar begin ik niet aan. Veel te veel gedoe allemaal.
Frontplaten moet je trouwens met alcohol schoonmaken heb ik begrepen.
Daar moet je erg mee uikijken en Jif of Andy zijn geen goed idee.
De oude verflaag kun je makkelijk verpesten met agressief spul.

Kasten van oude gitaarversterkers zijn ook zo gemaakt,
misschien is dit wat : http://www.easynett.com/ampatch/

Orgineel is natuurlijk het mooist, maar als het toch versleten is,
dan kan je het best restaureren naar mijn idee, hoewel ik best begrijp wat Wout bedoeld.

Nou Rianne, als je toch niet van plan bent hem te verkopen dan staat je toch niets in de weg te doen wat jij mooi vindt? Dan is hij maar niet meer origineel, jammer dan.

Bovendien zal niet elke potentiele koper daarover struikelen, er zullen heus wel mensen bij zijn die glanzend zwart okee vinden hoor, zeker als het mooi gedaan is. En als hij maar 100% werkt, dat is ook niet onbelangrijk natuurlijk.

Maar van die schoensmeer lijkt me ook niet echt een superidee eigenlijk, behalve dan als je altijd al graag lid had willen zijn van de Bende van de Zwarte Hand :D

Frontplaten moet je trouwens met alcohol schoonmaken heb ik begrepen.
Daar moet je erg mee uikijken en Jif of Andy zijn geen goed idee.
De oude verflaag kun je makkelijk verpesten met agressief spul.

Pas op met alcohol en andere zogenaamde schoonmaakmiddelen.
Ik maak mee dat letters verdwijnen na gebruik van alcohol. (En dan heb ik het niet over inwendig gebruik :mega:). Studer heeft bijvoorbeeld een serie mengtafels gehad waarmee de gebruikte verf werd opgelost met alcohol. Je wordt niet blij als je dat ziet gebeuren.
Gewoon warm water met allesreiniger erin. Dat werkt het best en tast niets aan.
Schone theedoek gebruiken. In het water ermee en zo goed mogelijk uitwringen. Daarna kun je je fronten schoonmaken.
Verder verkoopt de Wibra een ontvetter die wonderen verricht.
Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe dat spul heet maar ik heb een hele doos gekocht nadat ik het had uitgeprobeerd op verschillende opptervlaktes.

koop 6 water vaste zwarte markers en stiften geblazen op het kunst leer ..altijd eerst een stukje ergens proberen natuurlijk ..hoe het word op een ander stuk skai

Verder verkoopt de Wibra een ontvetter die wonderen verricht.
Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe dat spul heet maar ik heb een hele doos gekocht nadat ik het had uitgeprobeerd op verschillende opptervlaktes.

Dusty :D werkt inderdaad goed.

Even voor de duidelijkheid: er zijn nu synthesizer in de handel, die
1 goedkoper zijn dan een Arp2600;
2 het geluid een stuk beter weten te genereren;
3 veel meer mogelijkheden hebben, maar

4 alleen niet de uitstraling hebben van een originele Arp.
En dat laatste wil je nu juist gaan aanpakken?

Wout

PS er is ooit iemand ontslagen omdat hij een EMS VCS3 had schoongemaakt.

Maar geen synths die aan je bovenste 3 criteria voldoen waar je ook zoveel plezier uithaalt met een tros kabels om je nek.. Arp2600 rox..

En dat elitair verzamelaarsgeneuzel over synths, als ie t maar doet, als t je niet om het geluid gaat zoek dan iets anders om te verzamelen en laat de leuke spullen aan de mensen die er wel wat mee doen.. Tsja mijn mening dan.

Heb een zwartgeverfde solina strings, lag ik ook niet wakker van toen ik m kocht..

Hmm...schoensmeer vind ik nog onschuldig.
Je doet het erop voor het behoud van het leer.
Ik vind het ook nog geen heiligschennis voor het instrument.

Mag je ook dea stof intern/buitenkant niet meer verwijderen ?
Een voedinkje wat warm word ,doet het beter als die de warmtte kwijt kan raken.
Ook goed voor een langere levensduur.
Stof op de printen ?
Ik wil niet weten wat er kan gebeuren als dit stof plakkerig word van eventuele vocht.
En dat donker ranzige randje van vingersmeer rond [draai]knoppen ? ....kots !!!!

Maar geen synths die aan je bovenste 3 criteria voldoen waar je ook zoveel plezier uithaalt met een tros kabels om je nek.. Arp2600 rox..

En dat elitair verzamelaarsgeneuzel over synths, als ie t maar doet, als t je niet om het geluid gaat zoek dan iets anders om te verzamelen en laat de leuke spullen aan de mensen die er wel wat mee doen.. Tsja mijn mening dan.

Heb een zwartgeverfde solina strings, lag ik ook niet wakker van toen ik m kocht..

Ik vind dat Wout wel gelijk heeft op heel veel punten.
Een vintage machine mag er van mij best goed uitzien hoor.
En ik zou voor die 3000 euro die je aan een 2600 kwijt ben veel eerder een nieuwe Serge panel kopen wat je echt mega veel meer plezier geeft dan die 2600 en ook nog is veel beter ontworpen is.

Tja...
Die tros kabels valt bij een Arp2600 best wel mee. Het is beslist niet een modulaire Moog, waar echt iedere verbinding gemaakt diende te worden.

Natuurlijk mag iedereen doen met z'n spullen wat'ie wil. Vooral voor een Arp2600 is dat geen ramp. De meeste serieuze collecties hebben al een exemplaar en hier en daar worden aanbiedingen zelfs geweigerd.

Autenciteit wordt ook aan het uiterlijk afgelezen. Het is gewoon te zien dat het kunstleer ouder dan dertig jaar is. Dat geldt voor alle voorwerpen met een historie.

Een leuk voorbeeld is het Hammond Novochord, laatst, ook op dit forum. Door vele onderdelen te vervangen en het instrument weer bespeelbaar te maken is de waarde voor een museumcollectie bijna tot nihil gedaald, want is het instrument nog wel het echte instrument? Is het geluid werkelijk origineel?
Het Novochord in de Haagse collectie is in originele staat, zeer goed gedocumenteerd, maar zonder meer onbespeelbaar. Prijsverhouding ongeveer 40.000 Euro tegen 2.000 Euro, in voordeel van het Haagse exemplaar. Natuurlijk een schatting, want zulke zaken gaan altijd via een veiling.

Vaak komen er mensen die de RCA theremin willen opknappen en eens bespelen. Ze verwachten dat ze zeer enthousiast worden ontvangen, wat we heus wel doen, maar dan om redenen voor het vergaren van informatie, maar van het object blijven ze mooi af :)

Echt, al die synthesizers, maar ook fluiten, klarinetten, trommels en piano's zijn niet meer om te bespelen. Samplen is een ander verhaal. (VPRO 3 voor 12)

Voor de duidelijkheid, een Rosenburg Jugendstil theeservies wordt ook niet meer gebruikt, zelfs niet als de directeur jarig is.

Wout

Het Haagse gemeeentemuseum vind ik ook zeer triest Wout als ik heel eerlijk ben.
Daar staat zo veel spul wat niet werkt of staat te verstoffen.
Wat met een beetje aandacht weer speel klaar te maken is.
Het is in mijn ogen een soort van concentratiekamp voor vintage intrumenten.

Tja, je mag het zo zien als je wilt.

In een ander museum, de Gevangenpoort, staat nog een guillotine te verstoffen... :D

Nee, het antwoord is veel eenvoudiger! Trek je poeplap en koop alles wat er nu op de markt komt gewoon op!

Een museale collectie is een museale collectie. Gebruiksvoorwerpen krijgen daar een andere waarde...
En een algemeen gebruik is beslist niet ter sprake: "Wie neemt de Nachtwacht vanavond mee voor aan de muur?" ;)

Wout

Jeps daar heb je helemaal gelijk in.
Trouwens in Amsterdam heb je een leuk museum met marteltuigen.

Ik vond het trouwens wel leuk dat ik een keer rondleiding gehad heb.
Maar goed ik blijf het wel jammer vinden van de dingen die ik daar gezien heb.

Het kunstleer van mijn Arp 2600 (inclusief keyboard) heeft wat lelijke plekken en is van kleur verschoten (grijs/geel i.pv. zwart). Heeft iemand ervaring met het oplappen van oud vies maar peperduur vintage kunstleer? Wat kun je daar het beste voor gebruiken?
De heilige Sint Eric wist het ook niet maar ik zag er wel een donkerzwarte 2600 staan en is die nou met schoensmeer zo mooi gemaakt?

achh ik zou m op een impulsieve Asperger manier neurotisch de 2600 ompatchen en tussentijds m proberen schoon te maken met glorix of iets in die richting! Dat werkt heus goed en resultaat gegarandeert! Wie weet val je onbewust terug in het patroon en maak je in het vervolg al je gear zo schoon

veel succes met het oplappen van je 2600 :engel:

Back