Schoensmeer op Arp2600?

:dubbel: Nee hoor een beetje afwasmiddel gaat ook prima. Ontvet ook lekker en zo heb ik het altijd gedaan. Met een handdoek of theedoek. Meteen afdrogen met de droge kant. Vreemde snoeshanen hier :( Nare Syn-Droom gehad?

@MonoPoly: ja maar jij hebt een 2600 gehad, liet een soundpath upgrade aanbrengen en vorkocht hem alweer voor je de moeite had genomen er even naar te luisteren. Een Serge heb je gehad en verkocht dus sla ik jouw advies totaal in de wind verder. Ik ben verliefd op de sound van die grijze 2600 en het is een blijvertje... eh, ik heb hem al bijna 25 jaar. :luv:

Lol leuk dat ik met dingen verkopen nu om de oren geslagen word.
Ik heb trouwens weer 4 serge panels momenteel.
En ik snap best dat je na zo een tijd een band met je Arp heb.
Maar om nu de dag voor 3000 een 2600 te kopen zeg ik nee.
Voor dat geld heb je een Serge Animal panel in huis wat vele malen leuker is naar mijn mening.
Maar dat zal je vast niet serieus nemen.

Tja...
Die tros kabels valt bij een Arp2600 best wel mee. Het is beslist niet een modulaire Moog, waar echt iedere verbinding gemaakt diende te worden.

Ja eh, natuurlijk wel een beetje ondersteunt met andere meuk waar kabels in en uitgeplugt kunnen worden.

Ik vond t iig een "gezellige" synth.. En das ook wat waard.

Geef mij maar een 2600 die het doet en fantastisch klinkt.
Al zit'ie in een kartonnen doos. Ze zijn ook simpelweg gebouwd om mee te werken en mee te sjouwen, vandaar die kist die eromheen zit.

Maar zo als deze vindt ik het ook wel aardig.

van discretesynthesizers

Attachments

• mah2601.jpg
    mah2601.jpg
    398 KB · Bekeken: 84
Dusty werkt inderdaad goed.

Dasty heet dat.
De gele versie is super agressief. Ik ontvet er motorblokken mee. Gaat nog beter dan met dure motorreiniger spuitbussen. Ik heb het voor de grap ook geprobeerd op een hele hardnekkige schimmel in m'n douche en die heeft zich gelijk 4 maanden niet meer laten zien.
Schimmelwerende verf groeit het binnen een maand doorheen. Dat zegt wat mij betreft genoeg over gele dasty.

De roze variant is wat milder (soort van glassex) en ruikt heel erg naar chemische bloemetjes. Dat zou ik nog wel eens durven gebruiken in de buurt van apparatuur maar liever gewoon vloeibare cif (andy) of afwasmiddel verdunt met water en een vochtig doekje beetje afvegen.

Oja, uiteraard nooit zomaar ergens alcohol opsmeren. Dit betrof gewoon deze synthesizer.
Ik heb gewoon erg veel Arpjes voorbij zien komen en dus ruime ervaring met welk type wat kan hebben. Neemt niet weg dat ik eerst nog altijd een stukje test, want je weet nooit hoe de verf is aangetast door vorige enthousiaste schoonmaakbeurten.
Ik gebruik een serie aan verschillende wasmiddelen, te beginnen met groene zeep en mocht het nodig zijn, ga ik een stapje sterker.

... Ik heb het voor de grap ook geprobeerd op een hele hardnekkige schimmel in m'n douche en die heeft zich gelijk 4 maanden niet meer laten zien.
Schimmelwerende verf groeit het binnen een maand doorheen. ...
Nou, de schimmel vond het geen grapje, hoor... :)

Ik heb wel eens de metalen kast van een Nord Modular, na het verwijderen van alle electronische componenten, natuurlijk, een uurtje laten weken in een St-Mark oplossing. Na afspoelen was alle vetaanslag van het oppervlak verdwenen.

En in het museum? Een zachte kwast en een speciale stofzuiger, meer niet. Het zweet, speeksel, snot en sperma van de gebruiker blijft! Alleen roos wordt weggezogen ;)

Wout

Waarom re-tolex je hem niet gewoon? Of wil je hem echt orgineel houden?
Ik heb die van mij net opnieuw bekleed. Ziet er erg mooi uit. Mijn 2600 was zo beschadigd dat ik met kleine stukjes tolex of schoensmeer niet verder kwam. En nu nog naar Eric en heb een nieuwe 2600. Ik mis alleen nog 10 slider caps...........

tolex is te koop bij http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=1_88_189 er is ontzettend veel keuze ,maar is wel een stuk duurder dan schoensmeer .
Ik vind ook dat Wout Blommers gelijk heeft ,maar ik denk dat als je iets ook nog gebruikt en je stoort je aan het uiyerlijk dan moet je niet gaan lopen aanklooien met allerlei "huishoudmiddeltjes" maar het goed moet aanpakken ,vervangen die hap .Wat heb je nu aan wijn in bestofde flessen die je wel kunt bewaren ,maar die niet meer te zuipen is .

ik repareer altijd alle vintage dingen en desnoods vernieuw ik de bekleding.
wel met het originele materiaal.
dan kan ik ze namelijk gebruiken.
alleen het doorzagen van mijn ppg 2.2 om er een rackversie van te maken
ging mij wat te ver.
ik denk dat de meeste synths ook niet als museumstukken behandeld moeten worden, er zijn er zat gemaakt, dus niet zeldzaam.
en wat betreft resoratie van bijvoorbeeld zoiets als een novachord, als je weet wat de originele onderdelen deden, dan kun je ze rustig vervangen door nieuwere gelijkwaardige onderdelen (niet uit china, dat gaat niet goed).
het maakt voor de klank dan echt geen bal uit.
de meeste vintage instrumenten verschilden zowiezo vanwege enorme toleranties behoorlijk van klank, de ene theremin was niet de andere.
dus gewoon lekker vertimmeren, als dat zo uitkomt.
groeten,
jeroen

Inmiddels ben ik lekker met schoensmeer bezig geweest en het eerste resultaat mag er best zijn. Om te proberen eerst het deksel onderhanden genomen met Gold Care self shining shoe polish cream van de C1000.
Met sponsje en er is geen borsteltje aan te pas gekomen. Overigens niet uitwrijven want dan blijven er haartjes of vezels van de doek achter en verpest je het en moet het overnieuw. Gewoon laten drogen en niet meer aankomen.

Voordelen: -veegvast en geeft totaal niet af.
-de originele linnen Arp-bekleding blijft behouden en is weer als nieuw.
-een zeer goedkope oplossing (1.49 per potje) en zeer makkelijk zelf aan te brengen.
-watervast met een dekkende werking en dat ook waar de verf helemaal is verdwenen.
Nadeel: -de glans is mijns inziens overdreven en wat onnatuurlijk. Ik verwacht dat de glans in de loop der jaren minder zal worden.

Zie de foto's voor het resultaat. De hoek linksonder op de foto was er heel slecht aan toe en na verwijdering van twee stickers zat er bijna geen verf meer op. Ik ben zeker van plan de echte Arp 2600 op dezelfde manier te behandelen dus.

Attachments

• arpdeks.jpg
    arpdeks.jpg
    71,6 KB · Bekeken: 77
  • arpdeksel.jpg
    arpdeksel.jpg
    75,2 KB · Bekeken: 74
Je hebt strepen gemaakt op je tapijt ! :dubbel:

Het resultaat ziet er toch best netjes uit ? De Tolex bedoel ik dan, niet het tapijt.

Nee het is totaal niet vlekkerig of plakkerig. In schoensmeer zit geen vet maar was. Ik heb eerst op een krant gekeken of het er niet doorheen zou trekken. Toen dat niet het geval bleek dorst ik het aan en het hout zal ook niet worden aangetast.

Overigens moet ik ook nog wat chroompoets halen voor de hoekjes 8)

Toen ik st-eric aan m'n white face odyssey heb laten werken heb ik 'verboden' hem langs buiten 'schoon' te maken. flightcase erbij stickertjes erop hij kwam zo uit de vroege jaren 70. dat zag je eraan en ik wou dat zo houden.
Ik herinner mij op de vorige SF-meeting kwam er een ouwe 'hippie' met een vcs3 kwam aanzetten, helemaal vergeeld en bepoteld: ik vond dat gaaf. iedereen stond errond zich te vergapen.
de gitaar waar wijlen Rory Gallagher op speelde was totaal afgebladderd. maar klinken!!! en ik ben zeker dat die op 't moment veel geld waard is.
voor mij mag je aan een instrument zien dat het een geschiedenis achter zich heeft. als je er maar zorg voor draagt en in't geval van arp: er geen stof laat inkruipen.

neen: geen schoensmeer.
maak er een goed flightcase voor als je er de baan mee op moet. en anders een stofhoes en altijd afdekken als je er niets mee doet.

Dat van dat afdekken met een stofhoes of stuk plastic was ik al van plan.
Ach, als het die afgeragde Arp 2600 van Jarre was dan had ik het leuk gevonden als ie nog met schoensmeer bezig was geweest.
Die van mij komt uit een Amsterdamse muziekwinkel en ik heb het vermoeden die ie gebruikt is als verhuurexemplaar. De verkoper (begin jaren 80) vertelde mij dat hij deze nieuw had ingekocht en dat ie jarenlang in de winkel heeft gestaan. Het prijsje zat er nog op: 11.400 gulden. Hij had er een gigantisch verlies op geleden en is overgestapt op de verkoop van gitaren. Het verhaal van dit exemplaar is tragi-komisch: heeft 15 jaar kapot gestaan en er zat zelfs schimmel in.

Die houtkleurige kast om die CMS ARP vink echt lelijk staan.
dat nepleer met dat grijs is juist zo'n mooie combi.
Dat vind ik meteen ook de mooiste uitvoering.

Zag ook eens een MS20 met 'wooden sides' op het net, vre-se-lijk !

Zo als Gele Dasty schimmelwerender is dan schimmlewerende meuk..poe he!
Hoeveel driehoeken staan erop?

Tja...zo'n synthmuseum...net als een dierentuin... in het wild is toch leuker,
of zoals WORM/CEM.

Back