Mixer met stereo aux x 3 ?

(stereo auxen komen volgens mij niet veel voor)

Om maar eens een maand te laat nog een opmerking te maken: mijn Soundcraft Folio 4 heeft 2 stereo aux'en (plus 3 mono).

(ik heb [fader 1 pan links - aux 1 open][fader 2 pan rechts -aux 2 open]
Aux outputs: [Aux 1 naar links input reverb][Aux 2 naar rechts input reverb]
Dan de outputs van de reverb naar I/P stereo

Ik weet niet welke reverb je gebruikt, maar als de reverb gewoon op stereo staat (en niet op dual) dan krijg je inderdaad ook reverb rechts als je alleen links aanbiedt. De reverb simuleert een ruimte en geluid links in de ruimte geeft door de hele ruimte reverb, dus dat is niet zo gek.

Als je een stereo reverb gebruikt, vind ik het niet heel raar. Als je twee reverbs hebt, kun je wel ieder een eigen mono-kanaal geven en die dan hard L of R pannen.

l&r outs van je reverb op 2 mono kanalen? kan ook.
misschien ligt het aan de instellingen van je reverb, dat die iets met de panning doen?

Ik weet niet welke reverb je gebruikt, maar als de reverb gewoon op stereo staat (en niet op dual) dan krijg je inderdaad ook reverb rechts als je alleen links aanbiedt. De reverb simuleert een ruimte en geluid links in de ruimte geeft door de hele ruimte reverb, dus dat is niet zo gek.

ja, precies. zaten even allemaal tegelijk te typen :P

Mackie 8-bus series, ook 6 auxen (eigenlijk 4 + 2 want je moet kiezen tussen 3 of 5 en 4 of 6). Wel 6x stereo return. Dat je aux sends mono zijn is wel logisch want je strip is doorgaans ook mono. Veel effectapparatuur (reverbs, delays) is ook niet echt stereo in maar summen de L+R inputs. Dynamics processors zijn doorgaans wel echt stereo.

Ook op de Mackie (4 bus) 1604 VLZ3 Pro mixers (ook op de oudere 'gewone' 1604 VLZ Pro) zitten 4 stereo aux returns. En ook op deze kun je er max. 6 aansluiten. Je kiest dan op de tafel voor 1,2,3 en 4 of 1,2,5 en 6.

Zijn trouwens fantastische en zeer degelijke mixers.

Met een standaard stereo-reverb krijg je dan nog steeds L en R reverb als je alleen L of R input hebt.

ik bedoelde dat hij zijn reverb ook op 2 mono kanalen kan laten terugkomen. dat ie niet perse returns nodig heeft...

Geluid van je auxen komt terug op je bussen bij de lx7, je moet die knopjes van je auxen boven de bus faders ook wat open draaien..

5 en 6 op je 3/4 en 1tm4 op 1/2 .. werkt t inmiddels al naar behoren?

verder ook je monitor knopje van je bussen checken of evt naar de mix routen (mix knopje ingedrukt)

ik bedoelde dat hij zijn reverb ook op 2 mono kanalen kan laten terugkomen. dat ie niet perse returns nodig heeft...

Inserts gebruiken dan?
Als ik een geluid in de mixer laat afspelen die links gepanned staat en rechtse fader dichthou hoor ik het alleen links, maar als ik rechtse fader opendoe (geen geluid dat binnenkomt in fader rechts) hoor ik de reverb van links in rechts.
Zal dan aan het reverb bakkie liggen? (SRV-330)
Of is het gewoon niet mogelijk om ge-pande reverb te hebben op een geluid dat van bron uit alleen links of rechts te horen is?
Bv. :
Mono bass drum fader 1
Mono Hand clap pan links fader 2 ------> Reverb naar links zonder rechts
Stereo string links signiaal - pan links fader 3 ------> Geen reverb
Stereo String rechts signiaal - pan rechts fader 4 -----> Reverb naar rechts..

Geluid van je auxen komt terug op je bussen bij de lx7, je moet die knopjes van je auxen boven de bus faders ook wat open draaien..

5 en 6 op je 3/4 en 1tm4 op 1/2 .. werkt t inmiddels al naar behoren?

verder ook je monitor knopje van je bussen checken of evt naar de mix routen (mix knopje ingedrukt)

Bussen = faders of subgroups? :o: de rest snap ik ook niet, lijkt me een taal die ik nog niet ken.
All m'n fader inputs lopen naar main mix op dit ogenblik.

Als ik het goed door heb hoor je in de aux outputs alle kanalen waar je de aux pots van open draait?
Of hoor je Uit aux output 1 alleen de kanalen waar je Aux 1 pot van open draait?
En wat is de beste manier om die auxen dan terug te routen gezien dat er geen aux returns zijn >_< ?
Man.. ik voel me echt een NOOB .. waarom snap ik dit nou niet.

Laatst gewijzigd:
Je heb wel returns hoor :)

Als je sends heb, heb je doorgaans ook returns ..

ff een voorbeeld:

Fx doos (stereo)

Aux send 1 --> Input 1 van fx doos (L)
Aux send 2 --> Input 2 van fx doos (R)

Output 1 van fx doos --> Aux return 1 (L)
Output 2 van fx doos --> Aux return 2 (R)

Nu heb je dus mogelijkheid tot stereo

Vervolgens kun je op kanalen aux 1 en aux 2 open draaien waarmee je dus of beide stereo balans/hoeveelheid fx regelt of mono 1 en 2

Vervolgens regel je de master aux hoeveelheid nog op je mixer met die knopjes die boven je schuiven van je bussen zitten dat aparte paneeltje met knopjes zeg maar .. ik ken je fx doos niet maar meestal moet je daar ook nog de input en evt dry/wet mix op regelen .. aangezien de fx terug komen op je bussen (de kanalen met de rode schuiven in dit geval) moet je iig die schuiven open hebben staan en zorgen dat je het signaal hoort.

In jouw geval kan dat op 2 manieren of direct afluisteren van die bussen door bij je monitoring 1+2 en/of 3+4 in te drukken .

andere manier is om ze meteen naar je main mix te routen en er dan zeker van zijn dat je mix knopje ook is ingedrukt anders hoor je niks ..

als t goed is moet t zo lukken :)

Helemaal mee eens en in zeker in dit specifieke geval waarbij je R of L een reverb wilt te hebben.

Ik ken de SRV-330 persoonlijk niet, maar wellicht is hij wel in te stellen naar je persoonlijke wens (heb je minimaal een mono-reverb patch voor nodig)

Misschien is 'mixen voor dummies' een goede tip?

Op de Lx7 zie ik niet meteen Aux returns zitten daarom ben ik ook effe in de war voor waar ik naartoe moet met m'n return inputs.
Hier heb je de PDF je kan alle inputs er in zien : http://www.soundcraft.com/download.asp?filename=pdf/user_guides/lx7ii/lx7iiug.pdf

zie t in de handleiding duidelijk staan op je mixer afgekort met RET

anders toch eens de tip van fuse gebruiken voordat je verder gaat ;)

Oh trouwens ik zie net dat er staat stereo ret 1 en 2 .. dat zijn dus volgens mij aux 1+2 en 3+4

De 2 stereo returns? Die zag ik ook, er zijn dan maar 2 inputs voor effecten via aux aan te hangen? ( waarom zijn er dan 6 aux knoppen? )
Doe maar eens "mixen voor dummies" in google het gaat lang duren voor info te vinden over auxen.. en ik had al eens rondgekeken voor noob proof guides met uitleg over hoe het allemaal in elkaar zit als je effecten aan je mixer wilt hangen.
Het is niet zo dat ik het niet voor mekaar krijg dat er effect over m'n mix/kanaal zit.. ik snap gewoon het fijne er niet van op deze mixer.
Ik ben niet net bezig met muziek maken, ik heb gewoon nooit behoefte gehad om exterene effecten aan een mengpaneel te hangen.
Ik moet ook zeggen dat ik de info die ik van resonance gekregen heb zeer op prijs stel, en dat het mij al goed geholpen heeft. :okdan:

De 2 stereo returns? Die zag ik ook, er zijn dan maar 2 inputs voor effecten via aux aan te hangen? ( waarom zijn er dan 6 aux knoppen? )

geen 2 inputs maar 4 :)

stereo is dus 2 x mono, had je hier al voor gewaarschuwd, je kan wel stereo returns hebben maar dat is dus meestal gewoon 2 x mono aux 1 + 2 dus :)

hoe t ook alweer precies zat met 5+6 (voor je 3e stereo fx doos evt.) weet ik niet aangezien ik die nooit gebruikt heb..

geen 2 inputs maar 4 :)

stereo is dus 2 x mono, had je hier al voor gewaarschuwd, je kan wel stereo returns hebben maar dat is dus meestal gewoon 2 x mono aux 1 + 2 dus :)

Ah.. ok, wel dan snap ik het toch wel allemaal (gewoon plaats voor 2 fx doosjes) behalve wat ik moet met aux 5 en 6.. voor monitors misschien..

Ah.. ok, wel dan snap ik het toch wel allemaal (gewoon plaats voor 2 fx doosjes) behalve wat ik moet met aux 5 en 6.. voor monitors misschien..

lijkt me nou geen aanrader, die hang je gewoon aan de main outputs of control room outputs :)

Back