Heey,Hoe was het concert van JMJ? Gingen er dingen fout werd er geplaybacked?
Hoelang duurde de show.
Heb je audio recordings of video recordings gemaakt?
Was het druk?
Enz Enz Enz.....
Ik zou er eerst ook heen gaan maar op het laatste moment(2weken terug) zei mijn ma: je kan die dag niet brad je heb dan een verjaardag.
GVD
Maar ondanks dat ik het gemist heb hoop ik toch van Julie nog iets mee te krijgen van de sfeer.
Groeten bradley.
Zojuist thuis gekomen van een behoorlijk geslaagd Jarre concert.
Het concert was in Carre. Prachtige zaal en door mijn goede plek op rij 8 kon ik alles goed zien. Enorme berg vintage apparatuur. Om te smullen !
Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om wat er mee gedaan wordt. Jarre en zijn 3 collega's wisten daar wel raad mee gelukkig. Op prachtige wijze werd het Oxygene album gespeeld. 100% live.
Dat was overigens zo nu en dan wel te horen. Foutjes en zo nu en dan een out of tune synth horen er natuurlijk bij.
Ondanks die foutjes wel een prachtig concert gezien.
Uiteraard waren er ook minpunten. Allereerst de lengte van het concert.
Stond wat mij betreft niet in verhouding met de prijs van 90 euro voor een kaartje. Het hele concert duurde net geen twee uur en dat is inclusief een toegift. Goed betaald dus.
Verder bleek weer dat Jarre goed is met het freaken aan knoppen, maar eerlijk gezegd maar een zeer matig toetsenist is. In ieder geval in mijn optiek.
Zijn collega's achter hem speelden zeker zo goed.
Sterker nog: Grootste minpunt van het concert vond ik eigenlijk Jarre, die soms iets te enthousiast de showman ging uithangen.
Stond soms een beetje te huppelen achter de toetsen en ging iets te ver in zijn improvisaties.
Een theremin is bijvoorbeeld erg leuk, maar is niet om aan te horen als Jarre er op speelt. Leuk voor de show, maar verder gewoon lelijk.
Verder vind ik dat Jarre Oxygene 5 behoorlijk wist te verzieken door een veel te lange improvisatie op zijn Moog Liberation keytar.
Allemachtig, wat was dat vals. Hij deed maar wat en het was eerlijk gezegd niet om aan te horen.
Dat waren ook verder de enige minpunten aan het concert. Al met al een geslaagde avond. Zeker de nieuwe nummers tussen Oxygene door waren geslaagd. Mooie step sequences afgewisseld met veel pads en sfeer geluiden. Erg gaaf. Leuk ook dat er ook twee tracks van Oxygene 7-13 werden gespeeld. Volgens mij kwam Oxygene 10 voorbij en de toegift was Oxygene 13.
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn met leuk beeld materiaal van het concert. Ik kon zelf wat foto's maken met m'n mobieltje maar de zijn niet echt mooi geworden.
Wie is er verder naar het concert geweest en hoe vonden jullie het?
Ik was er en vond het geweldig. Wat mij vooral opviel was dat het zoveel beter was dan op de live DVD. Ik vond de intro beter, zelfs inclusief het stemmen. En ook de extra lange solo in Oxygene 2 vond ik geweldig. Mooie lichtshow en voldoende visuals. De spiegel die naar beneden kwam was erg leuk, al had ik een plekje op het balkon geregeld, zodat ik al redelijk op vingers kon kijken.
Ik vond de improvisatie op de Theremin wel goed, maar de solo in Oxygene 5 was inderdaad nogal slecht. Wel weer goed dat ie 'm tijdens de solo snel op stemming kreeg, nadat ie ontstemd raakte! Jammer genoeg wisten zijn eigen vingers ook nogal wat dissonante noten te raken.
Na Oxygene 6 kwam wat mij betreft de grootste verrassing: Jarre ging door, en ging via een extra "Variantion" over naar Oxygene 12 (niet 10, zoals renepela denkt). In de toegift kwam Oxygene 13 inderdaad nog even langs.
Jarre had er duidelijk zin in. Soms misschien iets te veel showman, maar anders was het wel erg droog geweest: 4 mannen achter synths. Het concert was beter dan ik had verwacht. En wat klinken die synths toch vet, als je ze hard mag zetten.
Je hebt helemaal gelijk Yost. Het was inderdaad Oxygene 12 die gespeeld werd en niet Oxygene 10. Er zijn er ook zo veel dat ik zo soms door de war gooi ;-)
Verder lijkt mijn stukje misschien wat negatief, maar zo is het zeker niet bedoeld. Het was echt een top avond hoor. Vette synths en inderdaad lekker hard. Vooral die bassen van o.a. de Eminents voelde je lekker in buik.
Maar ik blijf erbij dat de solo in Oxygene 5 niet om aan te horen was. Snap niet dat Jarre daar zo lang mee door ging.
Het ontstemmen van die synths viel mij reuze mee eerlijk gezegd. Soms wel een beetje te horen, maar gezien de omstandigheden (een volle zaal met mensen die allemaal warmte produceren) viel het mij mée. Het viel eigenlijk alleen op tijdens het gebruik van die grote Moog modular helemaal aan het eind van het concert.
Die was een tikkie vals, maar zeker niet storend.
Trouwens leuk om te zien hoe twee mensen de CS-80 totaal anders inzetten. Jarre gebruikt hem vooral voor wat geluids effecten, terwijl Vangelis de CS-80 tot z'n handelsmerk heeft gebombardeerd.
Volgens mij kwam er tijdens het concert maar 1 geluidje uit de CS-80 wat hij veelvuldig gebruikte. Een soort onweerachtig geluidje waarbij de ringmod gebruikt werd. Was ook de laatste knal in het officiele deel van het concert.
Inderdaad een geweldige ervaring. Jarre mag in zijn handjes knijpen met francis en de rest van de mannen die onvermoeid de baslijntjes etc ten gehore brachten. De belichting vond ik erg goed. Het maakte het geheel wat meer dynamischer. Het was in ieder geval beter dan het 'gehuppel' van onze vriend. De spiegel boven het podium gaf een goed beeld hoeveel apparatuur er nu eigenlijk op het podium stond. Opvallend dat niet alles vintage was, ik zag oa. een Andromeda (rechtsvoor). Oxygene 5 was dramatisch (zo speel ik thuis ook ). Het gebruikt van de CS-80 was inderdaad opmerkelijk zoals erop af en toe op werd geramd. Hopelijk heeft hij nog ergens een reserve.
Al met al een leuke avond waarin nogmaals blijkt hij goed Jarre het eea commercieel neerzet.
Gisteren na 2 mislukte pogingen (Dusseldorf en Brussel, beide lang geleden) eindelijk JMJ eens live kunnen bekijken/beluisteren. Vanwege een vakantie ten tijde van de voorverkoop de kaarten extra duur moeten aanschaffen, maar mijn plekje aan het gangpad in de zaal was perfect.
Heerlijk om die 'oude' creaties van Jarre weer eens te horen en dan dus live op de oude beestjes van weleer, dat ze soms niet 100% klonken gaf alleen maar meer charme.
Het 'spiegel-effect' was zeer mooi, zo kon je een prima kijkje in de keuken nemen vanuit de zaal.
Wat me overigens wel opviel was dat de verhouding heren/dames onder de bezoekers ongeveer 90 à 95% heren was en de rest dus dames. Zijn er geen/zo weinig vrouwelijke synth-/JMJ-liefhebbers?
Bij andere synth-acts (wel vaak meer poppy) is die verhouding toch vaak anders...
Heb een zeer goede geluidsopname van het concert gemaakt (lineage: AT831 (SP-CMC-2) > SP-SPSB-6 (Bass Roll Off @ 96Hz) -> iRiver H120 (RockBox) @ 44.1 Khz WAV) en die speelt nu. Voorlopig blijf ik nog even nagenieten, eens kijken op ik die opname kan synchroniseren met de DVD...
Ik onderschrijf inderdaad deze mening: Jarre is een zeer slecht improvisator. Echt heel erg niet om aan te horen. Maar dat was dan ook het enige minpunt. Ik heb stukjes met mijn n95 opgenomen, sommige stukken zijn redelijk gelukt maar ik kon het ding niet neerzetten dus hier en daar is het beeld erg wiebelig. Ik zal een kijken of ik het vanavond op youtube kan zetten.
Maar die synths, en de belichting ervan, waren spectaculair. Mooi geluid!!!!! ARP2500 had ie zelfs meegenomen hahaha :-)
Zo.. eindelijk thuis van het concert met een aansluitend nachtje stappen
Wat een ervaring zeg.. fantastisch! Ik zat linksvoor net onder de galerij.. net te ver naar links om het heel goed te zien, ik zag pas toen ik wegliep dat er nog een moog modular stond
Het klonk heerlijk analoog en live.. erg lekker hoe die minipops de laagkasten deed bulderen.. en hoe de theremin (in de lage regionen dan) de zaal deed schudden!
Maar zoals al werd gezegd.. Jarre is en blijft een showmannetje. Hij bouwt goeie conditie op daarachter, maar zijn toetsenwerk (live althans) is niet echt om over naar huis te schrijven. En de solo op de liberation was om te janken.. zo moeilijk is die ook weer niet Ook dat stukje op de theremin kon me niet echt bekoren.. nou is dat ook niet bepaald een beginnersinstrument, maargoed.. als je het niet kan doe het dan niet ofzo..
Verder vond ik de 'variations' erg leuk om te horen.. eindelijk 'nieuw werk' in de oude stijl.
Anywayz.. leuk concert, heb de DVD nog even meegepikt on the way out, en ga hem vanavond nog eens lekker in alle rust bekijken
Ik ben in Brussel en in Carré geweest. Carré was qua publiek, accomodatie en geluid beter dan Brussel. De oxy-13-toegift werd ook in Brussel gegeven dus het zal vast deel van de show uitmaken.
Jarre heeft wel een vreemd gevoel voor timing tijdens de CS80 solo (oxygene 12 ?), maar zo ging dat in Brussel ook. Wat hij met de A6 deed tijdens die solo kon ik ook de 2e keer niet horen.
De Liberation-solo was in Brussel wel erg geslaagd en het Theremin-spel was even slecht maar daar stoor ik me niet aan; wat was die Theremin indrukwekkend in z'n lage regionen.
Maar een Andromeda is wel analoog, dus past bij het thema van de avond. Dominique speelde overigens hele partijen op een Moog Voyager (o.a. de baslijn van Oxygene 4), ook geen oud ding, maar wel analoog. En Francis had volgens mij ook een Voyager liggen, en de meneer in het midden nog een Moog Little Phatty.
Waar ik me nog het meest over verbaasde: de M-Audio Keystation 88es die Francis achter 'm had staan. Onder het toetsenbord van de ARP 2500. Een MIDI-controller, wat moet je daar nou mee bij al deze oude bakken?!
Maar een Andromeda is wel analoog, dus past bij het thema van de avond. Dominique speelde overigens hele partijen op een Moog Voyager (o.a. de baslijn van Oxygene 4), ook geen oud ding, maar wel analoog. En Francis had volgens mij ook een Voyager liggen, en de meneer in het midden nog een Moog Little Phatty.
Er stond volgens mij ook nog een jupiter 8 rechts achter.(die was er toen ook nog niet)
Al met al stond er voor een kapitaal aan synths op het podium.
Ik zat links op rij 5,hierdoor kwamen sommige stereo geluiden niet helemaal tot z'n recht.
Maar voor de rest echt supergaaf om het team eens in levende lijve te zien.
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd Jarre zwaar deprie aantref op cd's en dvd's,maar zo in het echt is het best een toffe gast.Je kon in ieder geval goed merken dat ie er zin in had.
Toffe avond gehad.
Ik had het idee dat er ergens een delay op die CS80 stond tijdens oxygene 12. Je kon namelijk zien dat hij wél de toetsen op het juiste moment aansloeg maar het geluid kwam te laat (?)
Verder vond ik het ook een geweldig concert. Eindelijk alles een keertje écht gespeeld (geen playback). Nadeel daarvan was idd dat de solo's van Jarre niet erg goed waren. Maar het was wel erg fijn om te horen dat die Theremin de zaal kan laten trillen!!
Op de DVD gebruikt hij een Memorymoog. Een klein beetje geschiedsvervalsing. Zolang de synths maar analoog zijn, hoeft hij niet op de brandstapel.
Jarres toetsenspel is zeer matig en uit de Theremin kan hij live ook geen fatsoenlijke melodie halen; hij leunt zwaar op zijn vrienden, maar daar is niets mis mee. Hij maakt de show. The sum ist greater than its parts met de juiste mensen om je heen. Onze Grooveron is daar ook een goed voorbeeld van.
Dit zijn er zo maar een paar. Als je de laatste twee cijfers verandert in de URL zie je nog meer foto's.
In totaal loopt het van 2 tot 14. Vreemd genoeg dus geen foto 1.
De Liberation "solo" daargelaten dan... Ik wist dat ie niet best kon spelen, maar dit overtrof alles wat dat betreft...
Gelukkig konden de jongens achter hem WEL spelen! Zo, wat een strakke sequence partijen werden daar met de HAND gespeeld op o.a. de Korg PS 3200! Indrukwekkend.
Minimoog = bas = wil ik ook
ARP 2500 is sonisch orgasme = wil ik ook
En inderdaad: 10 x beter dan de slecht ge-edite DVD!
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.