Will Systems MAB 303 kaduuk

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
Pas geleden heb ik hier op het forum een MAB 303 gekocht van een SF lid met de wetenschap dat hij er geen geluid uit kreeg en de MAB waarschijnlijk stuk is. Voor het bedrag dat ik ervoor betaalde kon ik hem niet laten liggen, het is toch een leuk obscuur bakje.
De volgende problemen heb ik kunnen constanteren: bij het opstarten(het aanzetten dus) laat het display niet de goede cijfers en nummers zien. Vooral de midi functie is niet goed. Ik kan geen midi channel kiezen. Althans.....
Het is zo'n oldskool 7 segment led display. Hij laat alleen gedeeltes van cijfers zien. Dus bv bij een acht laat hij het onderste balkje niet zien. Daarbij kan ik niet meer door het menu heenlopen. Je komt niet meer van bv 1 naar 2 naar 3 etc,maar van 1 naar 3 etc. Hogere nummers pakt ie al helemaal niet meer. De totale display werkt trouwens wel in de functie stand zonder het verlies van led balkjes maar werkt ook niet meer cumulatief.
Wat kan hier de oorzaak van zijn??
Ik zit te denken dat misschien de optocoupler(Sharp PC900v) niet meer goed is.
Kan dit soort gedrag ook worden veroorzaakt door een lege batterij??
De menu structuur wordt geregeld door een Intel 80C31BH microcontroller.
Misschien dat die van slag is???
De batterij zit trouwens op een rare manier vast op de pcb. Hoe krijg ik die los zonder de pcb te slopen???
Hier is trouwens een link naar de manual
http://www.qfo.nl/studio/manual.php

Ja ik zal m ff een mailtje sturen maar is er ook nog iemand anders die hier ze licht over wil laten schijnen???
Ik heb nu zo geredeneerd dat het toch iets in de menu structuur is. Ik bedoel als de opto niet goed zo zijn heb je gewoon geen midi en dit heeft niks te maken met die rare cijfertjes van de led display.

Okee ik heb net ff de trafo gemeten en ondanks dat er 15V op staat geeft hij maar 12V uit. Dus trafo niet wat het is. Deze MAB moet nl 15V hebben. Eerst dat maar s ff testen kijken wat ie doet op 15V.

Ik wil dat ook zeeeeeer graag....ik heb alleen geen 15v voeding in huis dus die ga ik eerst bouwen, meer na het weekend.

Okee ik heb net ff de trafo gemeten en ondanks dat er 15V op staat geeft hij maar 12V uit. Dus trafo niet wat het is. Deze MAB moet nl 15V hebben. Eerst dat maar s ff testen kijken wat ie doet op 15.

Wat voor spanningsregelaars zitten er op de PCB? als dit een quick en dirty 7805 voor de TTL kant is, dan zou 12V of 15V niet uit moeten maken. Waarschijnlijk worden de opamps direct gevoed uit de 12V en maakt 15V of 12V ook niet direct zoveel verschil.

Er zijn nl 2 versies van de MAB. 1 loopt op 12v 850mA en de ander op 15v met minimaal 1000mA, zoals de mijne. Hier http://www.qfo.nl/studio/manual.php#adapter staat het een beetje uitgelegd.
Op de pcb zitten een 7906 en een 7912.
Maar waarom staat er dan 15vDC als dit volgens jouw niks uitmaakt???

Zo deze thread even omhoog schoppen.... inmiddels al een stuk verder gekomen met dit projectje maar borrelen doet ie nog steeds niet.....ik heb er inmiddels nog een werkende MAB303 bij dus die goed voor referentie.....

Nou het ligt dus niet aande voeding en ook niet aan de eprom. Die heb ik eergisteren samen met Jeroen Baars uitgelezen (dus van de werkende 303) en een nieuwe gefikt maar daar ligt het dus niet aan.
De volgende stap is nu om te kijken of de twee databusdrivers het goed doen of niet...dat zijn een 74HC573 (transparent latch) en een 74HC574 (flipflop) en anders is het toch de micrprocessor......
het vreemde is ook dat als je er midi op aansluit dat het led display reageerd op de midi pulsen door lichtelijk te gaan flikkeren.......

Okee klik de link in het vorige bericht en die gozer heeft een update gedaan....hij heeft nu de complete manual van de MAB-303 met alle functies van de display uit gelegt.....NICE!!!

heb je ook een schema of alleen het blokschema uit de manual?

Zijn de logische niveau's aan je uP poten netjes hoog en laag? Voeding rechtstreeks aan de uP (op de pinnen) ook in orde?

Alleen het blokschema.....het is een behoorlijk obscuur bakkie....
Ik ga dit weekend nog een keer meten.... ik had het ergens opgeschreven maar dat ken ik niet meer vinden.....:o:

Laatst gewijzigd:
Goed nieuws....hij werkt weer...:mega:

Nadat ik de latch en flipflop had vervangen nog steeds hetzelfde......ik denk kijken in de brievenbus want Etaoin zou me een nwe CPU doen toekomen....die was er....uitgeswopt en nog steeds niks....nou dan de volgende chip dan maar en ja dat was de boosdoener een 74HC00 die kapot was......dus een niewe erin en alles werkt weer.....

Is toch wel een goede deal geweest....had toen 4 tientjes voor dit ding betaald en zo'n chippie kost 0,18 cent dus :halleluja

Wat trouwens wel vervelend is is dat als je veel noten progt dat ie een beetje gaat kraken....dus zeg een arpeggiootje van 1/16 trekt ie niet ofzo....dus ik heb er een gemaakt op 1/8 en toen de bpm verdubbeld dan werkt ie mooi.....wel raar....

waar zou dat aan kunnen liggen? de opto die erin zit is een Sharp PC900. Die vervangen voor een betere/snellere? en dan welke?

het zal niet aan de opto liggen denk ik, ik denk meer dat de processor niet snel genoeg is om teveel midi signaal te verhapstukken.
hebben ze het alletwee?
groeten,
jeroen

Ja ze hebben het beide.....ik heb ook de manual er even op nageslagen en het heeft te maken met de lengte van de noot......ik moest even dat duits vertalen om te begrijpen wat er nou eigenlijk stond. Het blijkt dat ie beperkt daarin is....alle noten moeten dezelfde lengte hebben en het liefst ook dezelfde velocity.....

En oja ik heb er even een 12V adapter aangehangen en daar werkt ie ook prima mee.....dus dat van die 15VDC is onzin.....

Zitten trouwens ook nog leuke trimpotjes op de pcb waarvan er 1 is voor fine tuning van het filter....ghehehe die gaan we modden:duivels:

Zitten trouwens ook nog leuke trimpotjes op de pcb waarvan er 1 is voor fine tuning van het filter....ghehehe die gaan we modden:duivels:

:okdan:8D:biertje:

groeten,
jeroen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back