Dag forummers,
Ik ben de laatste tijd wat met Albleton aan het spelen omdat ik mogelijk wil overstappen van mijn oude Cubase VST en FL Studio en nu loop ik tegen een paar kleine dingetjes aan.
Het eerste is Fixed length, dat ik in Cubase altijd gebruikte om noten ineens te te verkleinen tot 1/16 of 1/8 etc. Kan dat ook in Ableton? Ik zit nu steeds overlappende nootje handmatig te verkleinen en dat is bij melodieën over 16 maten best een tijdrovend klusje.
Het tweede is de beatslicer uit FL Studio, die ik zalig vond werken. In Ableton 6 zit zoiets niet, wat kan ik als alternatief gebruiken? Mag heel spartaans, als ie maar ook de midinootjes uitspuugt en in een 'trappetje' zet (als je begrijpt wat ik bedoel
) Hoeft dus geen Guru of Phatmatik ofzo te zijn, gewoon heel simpel om wat variatie aan te brengen in bestaande loopjes.
In het kader van niet alleen maar vragen heb ik ook nog een kick-ass tip, ik ben er iig heel blij mee
Heb je een bas- of melodielijn in Ableton en wil je de scene koppelen aan een extern keyboard dan kan dat aan meerdere toetsen, door met de eerste toets ingedrukt (bijv. C3) een tweede in te drukken (bijv G3) in de Midi Map Mode. Trigger je nu de baslijn dan kun je 'em met de toetsen C, D, E, F en G op het gehoor laten moduleren, echt ideaal om snel te bepalen wat lekker klinkt!
Tot zover!
Ik ben de laatste tijd wat met Albleton aan het spelen omdat ik mogelijk wil overstappen van mijn oude Cubase VST en FL Studio en nu loop ik tegen een paar kleine dingetjes aan.
Het eerste is Fixed length, dat ik in Cubase altijd gebruikte om noten ineens te te verkleinen tot 1/16 of 1/8 etc. Kan dat ook in Ableton? Ik zit nu steeds overlappende nootje handmatig te verkleinen en dat is bij melodieën over 16 maten best een tijdrovend klusje.
Het tweede is de beatslicer uit FL Studio, die ik zalig vond werken. In Ableton 6 zit zoiets niet, wat kan ik als alternatief gebruiken? Mag heel spartaans, als ie maar ook de midinootjes uitspuugt en in een 'trappetje' zet (als je begrijpt wat ik bedoel
) Hoeft dus geen Guru of Phatmatik ofzo te zijn, gewoon heel simpel om wat variatie aan te brengen in bestaande loopjes.In het kader van niet alleen maar vragen heb ik ook nog een kick-ass tip, ik ben er iig heel blij mee
Heb je een bas- of melodielijn in Ableton en wil je de scene koppelen aan een extern keyboard dan kan dat aan meerdere toetsen, door met de eerste toets ingedrukt (bijv. C3) een tweede in te drukken (bijv G3) in de Midi Map Mode. Trigger je nu de baslijn dan kun je 'em met de toetsen C, D, E, F en G op het gehoor laten moduleren, echt ideaal om snel te bepalen wat lekker klinkt!Tot zover!