[gespot] ACXEL-RESYNTHESIZER

is dat niet zo'n ding dat de ingebrachte wavevorm emuleert? dus hij 'luistert' naar de ingebrachte sample en bouwt hem dan na met zijn eigen synthesis.
dure shit maar wel gaaf!
:halleluja :halleluja :halleluja

Duidelijk eentje uit de kwartet serie 'mag ik van vette bakken de Axcel' :)

Zo jammer, dat ik nog st6eeds geen scanner heb =( , anders zou ik wat mooie
plaatjes kunnen laten zien. Nu moet het bij een stukje tekst blijven.

Uit een verslag van de 87th AES convention:

"The most interesting synthesizer development was the first full demo of the
long-awaited Technos Acxel Resynthesizer. ($9995,= for a basic system).
The instrument consists of the solitary, a stand-alone black cube that houses
a disk drive and the voice cards, and the innovative Grapher, the brilliantly
conceived interface for the unit.
Basically, a resynthesizer samples a sound and converts it into a series of
sine wave oscillators in additive synthesis format, which involves an enormous
amount of data. (ED: 64.000.000 berekeningen per seconde!) Rather than overwhelm
you with numbers, however, the Grapher presents this information in a series of
graphic displays of harmonic spectra, amplitude spectra, and pitch and amplitude
envelopes. to make adjustments, you simply move your fingers over the touch-
sensitive surface, and instantly the shapes are redrawn and the sound adjusted.
(ED: bij de Belgische importeur werd dit omschreven als een "Hypergesofistikeerde
Analyser").
It's tremendously intuitive, tremendously fast, and at this moment, tremendously
expensive. Nevertheless, the instrument sounds quite good and even more importantly,
unique ... "

Een quote van Professor Jon H. Appleton van The Dartmouth College - department of
music: "In my thirty years of work in electro-acoustic music I cannot remember a
time when I was so impressed by the capabilities of a piece of hardware. Truly this
is a significant breakthrough for the musician of the 21st century."

En Jean Michelle Jarre was er ook heel verguld mee :D

Alle hierbovenstaande gegevens afkomstig uit het officiële Senso-Archief

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door senso
En Jean Michelle Jarre was er ook heel verguld mee :D

Ja maar.... die hééft me ook een budget zeg ;)

Jammer dat het weer 's niks is geworden met de oudejaarsloterij, anders wist ik het wel =(

Ik heb een synthesizer boek waar een duidelijk plaatje in kleur van dit ding staat. Ik zal morgen even een scan maken als niet iemand anders me al voor is :D

En dat te bedenken dat je PIV en XP cpu nog veel sneller berekeningen kan maken dan die hele volle zwarte dure doos.

Je kunt ook gewoon een Hartmann Neuron kopen (daar zou het ook in moeten zitten).

Origineel geplaatst door fuse
En dat te bedenken dat je PIV en XP cpu nog veel sneller berekeningen kan maken dan die hele volle zwarte dure doos.

Sssssttt....!!!! Met zulke opmerkingen ontdoe je het 'ding' van alle mysterieuze magie etc ;)

Je bent wel errug nuchter voor een Brabo, fuse.... 8o)

En dat te bedenken dat je PIV en XP cpu nog veel sneller berekeningen kan maken dan
die hele volle zwarte dure doos.

Niet voldoende om de enorme hoeveelheid data en alle realtime editing software-matig te
kunnen verwerken.
Technos zegt hier zelf over:

Digital Sound Synthesis functions mostly by doing simple mathematical operations (ex:
additions and multiplications), but a great number of them and at an astonishing rate.
For instance, in the version of the Acxel containing 8 modules, when the 8 different
resynthesized timbres are used at the same time, computation may represent up to
64 million multiplications per second. The mathematical functions are executed at a
rate of 640 MIPS (million instructions per second).
(ED: reken maar uit wat dit betekent voor een Acxel met 32 modules).

Obviously, no CPU component, including large mainframe computers, can respond to such
a demand. In other words, no software-oriented system whatsoever is able to offer
Acxel's performance in real time.
Sinds hardware implementation is absolutely essential, we have developed a huge hard-
ware supported computational power taking the form of 20 VLSI chips, in cooperation
with a Silicon Valley company. If we had used standard chips (not really possible
because of timing delays) it would have been the size of a refrigerator. Instead, on
a single board, we have assembled the equivalent of 400.000 transistors (obviously
excluding memories, CPUs and peripheral components).

Alle hierbovenstaande gegevens afkomstig uit het officiële Senso-Archief

Mijn hemel wat een bak!
Komt volgens mij ook uit de tijd van de mainframes.
type esa/370XA van ibm zo rond 1988. Die heeft ook meerdere cpu's. Allen die cpu-kast is al 3X een ijskast!
En daar komen nog de FEP's en DASD's bij. (front-end-processor, direct-acces-storagedevice) dat zijn me toch flinke kasten! (ik typ er op dit moment een leuk commando op het masterconsole 8P )

Doet een K5000 niet een beetje hetzelfde maar dan in het klein?

Origineel geplaatst door Cozko
Sssssttt....!!!! Met zulke opmerkingen ontdoe je het 'ding' van alle mysterieuze magie etc ;)

Wat er al gezegd werd, een K5000 doet ongeveer hetzelfde, niet real-time.

Je bent wel errug nuchter voor een Brabo, fuse.... 8o)

Ik ben geen brabo, gewoon een boerenlul uit Overijssel :)

Maar Een creamware met een PowerPulsar heeft genoeg DSP's om qua specs die Axcel eruit te trekken.

Ga maar na dat een C64 op 1Mhz en Atari toen op 8Mhz draaide. Nu is dat 1 a 3Ghz en dus een factor 1000 groter.
En dan hebben we het nog niet eens over uitgebreidere instructiesets, onboard cache en de hele riedel meer.
Maar goed 64MFlops is een hele mooie score.

En was die bak toen stervensduur. Ik weet bijna wel zeker dat je onder de 10.000€ hetzelfde maar dan krachtiger kunt bouwen. (Hartmann Neuron?) Mede omdat je geen VLSI's hoef te gebruiken maar gewone huis/tuin/keuken DSP's. :D

En was die bak toen stervensduur. Ik weet bijna wel zeker dat je onder de 10.000€
hetzelfde maar dan krachtiger kunt bouwen. (Hartmann Neuron?) Mede omdat je geen VLSI's
hoef te gebruiken maar gewone huis/tuin/keuken DSP's. :D

Dat raakt je de koekoek! Vandaag de dag kun je met DSP's die gewoon in de winkel liggen
ook de Fairlight een stuk goedkoper bouwen. Sterker nog: voor 1995 eurotjes koop je een
computer die sneller is dan de kamerbrede IBM-monsters die in de 70er jaren zo duur waren
dat de allergrootste bedrijven ze niet eens konden kopen, maar die ze alleen maar konden
huren!
Je vergelijking gaat dus een beetje mank. Het wordt een stukje lastigerom iets krachtiger
dan de Axcel te bouwen voor onder de 10.000 euro met gebruikmaking van de componenten die
14 jaar geleden op de markt waren. Of niet soms? Kijk anders maar ff naar je mobieltje.
Wat denk je dat die 14 jaar geleden gekost had?

Oh, en niet vergeten, als je iets soortgelijks eenmaal goedkoper in elkaar weet te zetten,
dan komen er natuurlijk nog transportkosten, reclame, promoties op beurzen, belasting enz.
enz. enz. bij. En dan wil je er als fabrikant misschien ook nog wat aan verdienen, net als
de dealer.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij moet je nog een keer lezen.

Maar eh, qua onderdelen ben je voor 1000€ al lang klaar hoor. En volgens mij de helft moet ook al lukken.
De software en ontwikkelingskosten zijn de bulk van de kosten. En die marketing, tsja dat hoort er ook bij ja.

Back