stelling: oude tegen nieuw

stelling: oude tegen nieuw

• Totaal aantal stemmers
    28

DRe

SSM spacestation
faders en potmeters van rond 1975 zijn beter gebouwd dan faders rond 2008
:kimono:

waarschijnlijk had ik het beter bij het kopje Zelfbouw, reparatie en onderhoud kunnen neerzetten bedenk ik me nu

Laatst gewijzigd:
De oude instrumenten konden beter worden gemaakt, met betere componenten, omdat er toen relatief meer geld in de muziek industrie omging. Er werd toen nog enorm veel winst mee gemaakt, die situatie is nu voorbij. Maar dat betekend natuurlijk niet dat de potmeters van toen altijd beter waren als dat ze nu zijn. Je kan nu ook erg goede potmeters kopen, ze zitten alleen niet in de meeste instrumenten of apparaten.

ff een noob vraagje hoor...maar wat doet zo`n potmeter nou precies? Wat is er anders aan een goedkope of dure potmeter? http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer Heb al hier naar gegeken, maar daar word ik niet veel wijzer van :P

stel dat je titanium potmeters zou hebben dan komt er geen oxidatie op en hoor je geen kraak en slijt het niet. misschien zijn er nog meer variaties en elementen waar op een pot of slider beter is.

nou, ik spaar potmeters en het valt me altijd weer op dat de oudjes een stuk
degelijker geconstrueerd zijn
waarschijnlijk als met veel dingen van vroeger, meer gebouwd op duurzaamheid.

zou je iets concreter willen zijn, wat je bevinding is :okdan:

Plaatje van een erg goede moderne potmeter:
158.JPG

Het is een Penny&Giles.
Andere goede potmeter fabrikanten zijn: Alps, Noble en TKD
Ze zijn er dus wel, ze zitten alleen niet in de spullen die muzikanten kopen.

De oude instrumenten konden beter worden gemaakt, met betere componenten, omdat er toen relatief meer geld in de muziek industrie omging.
Misschien ook ten dele omdat de arbeid minder geld kostte. Mensen inhuren voor transistors te matchen is nogal wat werk.

Er werd toen nog enorm veel winst mee gemaakt
Mag jij eens gokken hoeveel miljoen verlies Kurzweil op de K2000 had gemaakt, en hoe hard analoog omlaag ging toen de DX7 op de markt kwam. En zelfs die DX7 is degelijk gebouwd :).

Een goed geconstrueerd apparaat gebruikt potmeters met een lange levensduur, maar is qua ontwerp zodanig dat de potjes niet op de printplaat zitten maar aan de kast zelf. Dat doet al een hoop voor de stevigheid. Verder zijn de oude printplaten veel grover van opzet (zeker de handmatig gerouteerde); als er dus iets scheef gaat is het relatief makkelijk op te lossen.

Ik vind het zelf tegenwoordig voornamelijk sneu dat fabrikanten heel hard op hun toetsenbordkwaliteit bezuinigen. Komt ook door de cheape M-Audio/Evolution controllers - mensen vonden dat al goed genoeg, dus waarom zou je meer werk doen?

het probleem tegenwoordig is toch meer dat fabrikanten graag woekerwinsten willen maken.
het interesseerd ze geen reet of een product goed is.
het laatste voorval,....

ik kreeg een Neumann U147 microfoon binnen om te repareren, hij viel na een kwartiertje weg.
het ding aangezet en inderdaad, na een kwartier, het lampje van de voeding uit en geen geluid meer.
( we hebben het hier over een mike van 2500 euro)
voeding opengeschroeft, en toen zakte mijn broek toch echt een heel eind van mijn kont van verbazing, en mijn klompen sprongen ook aan gruzels.
er zat als hoofdvoeding een 12 volt made in china switching adaptertje in, wat door de warmte de geest had gegeven ( die dingen leven nooit zo lang)
ze waren daar in duitsland dus te belazerd om er voor dat geld een fatsoenlijke trafo in te zetten.

of de DBX compressor waar de chinese smd weerstandjes achter mekaar de geest geven omdat ze niet op hun taak berekend zijn ( ook een ding van >1000eur)
ik kan zo nog wel even doorgaan.
de moraal, koop geen nieuwe dingen, het is echt allemaal bagger en leeft geen 3 jaar.
zelfs een oude samic mixer zit beter in mekaar als een nieuwe dynacord.
groeten,
jeroen

Hier ben ik wel stil van geworden !
Mijn vertrouwen in degelijk materiaal is weer geschonden.

Apropos, ik heb wel ooit een Siel Cruise gehad en alle schuifpotentiometers waren na één jaar allemaal slecht.

Gegroet,
dvdyck1

Dure potmeters zijn goed (beter), goedkope doorgaans niet zo heel goed.

Zo simpel is het gewoon.

Vroeger werden er misschien meer dure potmeters gemaakt, tegenwoordig is er markt voor extreme budget producten en dus ook naar budget potmeters. Vroeger kostte de goedkoopste mengtafel dan ook vele malen meer dan de goedkoopste mengtafel nu. Dat diezelfde mid/high end tafel (om het voorbeeld van de mengtafel maar eens aan te houden) nu 2e hands goedkoper is dan een budgettafel nu is natuurlijk niet te vergelijken. Je koopt een 2e hands BMW 320 van 10 jaar ook veel goedkoper dan een VW Polo nieuw.

Dure potmeters zijn goed (beter), goedkope doorgaans niet zo heel goed.

Zo simpel is het gewoon.

Vroeger werden er misschien meer dure potmeters gemaakt, tegenwoordig is er markt voor extreme budget producten en dus ook naar budget potmeters. Vroeger kostte de goedkoopste mengtafel dan ook vele malen meer dan de goedkoopste mengtafel nu. Dat diezelfde mid/high end tafel (om het voorbeeld van de mengtafel maar eens aan te houden) nu 2e hands goedkoper is dan een budgettafel nu is natuurlijk niet te vergelijken. Je koopt een 2e hands BMW 320 van 10 jaar ook veel goedkoper dan een VW Polo nieuw.

potmeters van na 2000 zijn ruk. bij deze instrumenten ben je afgezet

ik heb het hier eigenlijk speciaal over potmeters en sliders in de (relatief duurdere) instrumenten ....natuurlijk zijn er wel goede potmeters te vinden bedenk aan waterdicht potmeters die ze gebruiken in medice apparatuur. ik had het juist over wat jbaars zei over dure apparatuur waar je zou verwachten dat er iets goed in zit ..maar dan zit er een ding in van 5 ct. :okdan:

Het klinkt misschien raar maar ik heb pas een oud Realistic Disco mixertje gekregen. Het ding zal waarschijnlijk uit de jaren tachtig stammen maar de schuifpotmeters die eruit komen zijn zeer goed gebouwde metalen Alps. Daarbij zat er per kanaal een rockerswitch op die regelrecht uit een Moog komen, ook van Alps en ook van metaal.
Het is echt het meest cheapass mixertje wat je kan hebben met minimale functies maar gebouwd als een tank. Moet wel bekennen dat toen ik hem kreeg hij kapot was omdat er drank overheen was gegaan en daardoor een paar condensatoren doorgefikt waren. Ik heb hem uiteraard gekannibaliseerd...(6 schuifpots, 8 oldskoolrockerswitches, 2x prachtige VU meters en een vette case hahahaha).
Dus oude apparatuur vindt ik eigenlijk beter gebouwd. Ik zie het zo, hoe meer mensen hoe meer wensen hoe minder de kwaliteit van de produkten.

Welkom bij de consumptiemaatschappij!!! Waar je genaaid wordt waar je bij staat en je wasmachine het precies 6 jaar 256 dagen en het 4 uur uit houdt!!! Jij wist het niet maar zij wel.........

Welkom bij de consumptiemaatschappij!!! Waar je genaaid wordt waar je bij staat en je wasmachine het precies 6 jaar 256 dagen en het 4 uur uit houdt!!! Jij wist het niet maar zij wel.........

Je slaat hier de spijker op de kop.

Vroeger werden wasmachines gemaakt om een heel mensen leven lang mee te gaan. Maar dan als iedereen zo'n ding heeft kunnen ze niet meer verkocht worden, en dus worden ze nu gemaakt om de garantie periode plus 1 jaar mee te gaan. Een beetje marketing erover en de consument is nog blij ook dat het ding zo snel kapot gaat, om zo weer met de nieuwe wasmachine rage een lekker gevoel te kopen (om zo de leegheid van het consumenten bestaan een korte fix te geven).

Dit geld helaas voor alle producten die je tegenwoordig koopt en dus ook muziek apparaten. Naomi Klein heeft er een aardig boekje over geschreven: No Logo

Nou zijn wasmachines misschien niet zo'n goed voorbeeld. Het zou eigenlijk beter zijn als die oude wasmachines niet zo lang mee zouden gaan, want gezien hun energie- en waterverbruik zijn 't ongelofelijk gulzige dingen ;).

een ondergeschoven modern euvel is toch wel dat vroeger gewoon rustig aan de knoppen werd gedraaid..maar tegenwoordig met die bam bam bam muziek de potento's erafgerukt moeten worden..

IK kijk dus altijd uiterst argwanend als ik iets koop van zo'n barbaar.

Ik denk dat mede daardoor moderne potentio's beter zijn...geworden..ze moesten wel..

vooral bij YAMAHA heeft het lang geduurd voor ze erachter waren dat betere potentio's en ander te bedienen knoppen-spul meer hufterproof gemaakt moest worden...maar toen was het al te laat....

Murc :kimono:

IDD, je wordt genaaid waar je bijstaat.
een jaar of wat geleden kon je jezelf verbazen over het feit dat ze goedkope dingen toch nog een soort van kwalitiet konden geven (bijv. het realistic mixertje of de oude samic) ,..... tegenwoordig kan je jezelf verbazen over het feit dat ze hele dure nieuwe apparatuur net zo slecht maken als goedkope.
met bagger onderdelen.
een soort van omgekeerd dus.
en potmeters,
er zijn nog wel goeie, maar probeer maar eens aan een alps te komen, kost echt wel moeite.
wat je doorgaans bij de electronica boer koopt of wat als serviceonderdeel wordt aangeboden is troep. ( ze kraken meteen)
net zoals schakelaars, er zijn wel goeie ( elma, c+k en nog een paar) maar neem de tijd , en een berg geld mee ( 24 standen elma > 100 euro)
groeten,
jeroen

Als ik dit allemaal lees dan zou je bang worden om iets nieuws aan te schaffen.Het zal het wel niet met alles zo zijn zeker er moeten toch nog fabrikanten zijn die kwaliteid leveren zoals vb sony en pioneer.

Back