Toekomst van hardware-samplers... Gebruik jij ze nog?

Toekomst van hardware-samplers... Gebruik jij ze nog?

• Ja, dagelijks (of alleen maar...)

Stemmen: 77 39,3%
  • Soms (speciale doeleinden, 12bit bijv.)

Stemmen: 35 17,9%
  • Nee, nooit meer

Stemmen: 43 21,9%
  • Überhaupt nooit gebruikt

Stemmen: 27 13,8%
  • Nee, maar binnenkort hopelijk wel

Stemmen: 14 7,1%

• Totaal aantal stemmers
    196
Ik zal de sampler voornamelijk voor beats gaan gebruiken, beetje vinyl sampelen en dergelijke. Eigenlijk zou een MPC erg mooi zijn hiervoor. Ook een apparaat waar ik al jaren met een schuin oog naar kijk. Ik heb nu voor het eerst in 4 jaar weer echt tijd dus is het ook weer de moeite om wat in de hobby te investeren.

Het mooiste zou zijn een oudere mpc iets van een mpc2000XL , maar op de een of andere manier zie je die niet zoveel op de markt nu. En daarnaast iets van een S950 ofzo of een mooie EMU.

S950 en MPC2k xl is wel goeie combi, 12 bit van de 950 en seqeuncen in de MPC :D

sample-grooveboxen? zijn te gek hoor.
Wou zeggen! Dat maakt de RS helemaal leuk namelijk! Zonder die sampler zou ie veel minder gaaf zijn, imo

Er komen zowieso meer mensen op deze planeet. Aangezien er weinig samplers meer worden gemaakt zal er in de toekomst een tekort zijn aan vintage apparatuur. Er komt een groep in de toekomst die "weer" gaat verlangen naar oud spul. Realtime draaien aan knoppen.
De jukebox kent ook nog steeds een levendige handel. Een singletje is achterhaald, maar toch is er veel vraag naar.
Onze leeftijdsgroep wordt ooit ook 60 plus. Dan pakt men oude hobbies op en krijgt men verlangen naar vroeger. Een oude sampler bijvoorbeeld. Goh 30 jaar geleden had ik zo'n leuke Emax. En daarbij komt ook dat er sommigen stuk zullen gaan. Zelfde als met oude radio's. Het gros heeft ze weggegooid en aan de straat gezet. Is ook nog een levendige handel in.

sinds het maken van samplers is er altijd al retentie geweest van technologie door de ontwerpers,de dag dat ze de huidige technologie in een HW doos steken koop ik terug een HW sampler.,maar dat wil dus niet zeggen een PC in een rackdoos...!!!

Toen ik 16 was, wilde ik een Akai S900 hebben, maar was toen met zijn 4000 gulden veel te duur voor mij.
Toen ik 40 werd, kocht ik een Akai S3000XL voor 170 euro.

Gebruik ik hem vaak, nou nee, maar ik doe hem nooit meer weg.
Eindelijk heb ik een echte sampler !!!!!!

sinds het maken van samplers is er altijd al retentie geweest van technologie door de ontwerpers,de dag dat ze de huidige technologie in een HW doos steken koop ik terug een HW sampler.,maar dat wil dus niet zeggen een PC in een rackdoos...!!!

Alleen huidige technologie is veelal handiger, maar niet per definitie "lekkerder"

Als ik je beats zo hoor gaat dat zeker lukken met dat ding! :okdan:

*is erg jaloers want ik heb geen cutt off op die MPC 60* :P

Oud draadje maar toch..

Natuurlijk gaan we veel meer doen met de pc, maar zolang er geen lekkere alternatieven komen/zijn zal de overstap niet zo vlot lopen. Want zeg nou zelf, wat kan zo'n 950 of 3000xl nou vervangen? Een kontakt, een battery. Tell me..

Ik heb geen hardware sampler en ben ook niet erg sample minded, alhoewel dat wel een beetje aan het veranderen is. Vooral voor de drums ben ik nu meer en meer bezig om de drums en hihats uit mijn synth te editten. IK gebruik dan wel een softsampler. Nooit hardware gebruikt dus ik weet ook niet wat ik mis en ik mis het niet. Het is een manier van werken iig.

MPC 2500

MPC 2500

Vroeger gebruikte ik (door financiele beperkingen) enkel de SU 10 naast m'n drumbakkies. Daarna de ES 1 electribe. EN sinds enkele jaren erg tevereden met de akai MPC 2500.
Ik denk dat ik vooral van het "fysieke" aspect blijf houden ,eenmaal je sample erin zit en je hem hebt zoals je wilt is het vooral "raggen" met die bakken. Het idee om het via de computer te doen wordt voor mij al snel een "menu" scherm muisclick gegeven waardoor ik snel afgeleid raak en begin te emailen en dergelijke...:kimono: geef mij dus maar HARDWARE. Heb het al geprobeert met externe controlers en Ableton etc... maar blijft toch erg veel "schermpje" kijken, waar ik persoonlijk niet van houd als ik aan het componeren ben:doei:

Want zeg nou zelf, wat kan zo'n 950 of 3000xl nou vervangen?
Alles. De enige magie van een sampler zit in:

- de filteralgoritmes
- de interpolatie-algoritmes
- de A/D en D/A conversie

De effect-expansion boards voor samplers zijn behoorlijk vanille, dus daarvoor hoef je niet te doen.

Het eerste is voornamelijk een punt voor samplers die analoge filters hebben, E-mu heeft Z-plane wat interessant is maar niet onmogelijk te emuleren.

Het tweede is iets wat voornamelijk op wiskunde neerkomt; oudere samplers bezuinigen hierop (het is min of meer hetzelfde als een afbeelding van formaat veranderen; hier zijn ook een paar trucjes voor maar het goedkoopste is gewoon bitjes laten vallen of dupliceren).

Het derde - ach ja, als je Gearslutz mag geloven is een perfecte A/D conversie niet mogelijk of kost 'ie 20 ton.

Ik kan een S950 wel begrijpen (gruizig, etc.), maar zo'n S3000XL valt er eigenlijk een beetje tussenin. Converters zijn al te clean, Akai filters zijn vrij neutraal, dus blijft interpolatie over, en dat lijkt me niet echt een doorslaggevend argument om door te gaan met hardwaresampling, zeker als je nagaat dat sinc interpolation het al prima doet (en Kontakt nog een stel verbeterde methodes heeft).

Een analoge synth heeft nog een fun-factor - lekker aan de knopjes draaien. Een sampler heeft die fun-factor niet (en bij de MPCs zit de fun in de sequencer, niet in de sampler) omdat alles zo droog via menu'tjes gepresenteerd wordt, draaiknoppen zijn vrijwel altijd voor data-invoer.

misschien wordt samplen gewoon een van de vele functietjes van de toekomstige ( software ) synths. niks bijzonders, verder ook niets om het lijf.
( blijft natuurlijk wel weird gevoel zo'n dedicated s760+monitor tegenover je, onvervangbaar gevoel)

Echt fatsoenlijk samplen is overigens een bijna verloren gegane kunst. Er zijn hier tig discussies over hoe griezelig complex modulaire patches worden, maar bizar weinig over slim loopen en additieve sample-based synthesis. Samplers zijn toch echt wel heel aardige (4 x 1 oscillator)-synths.

Echt fatsoenlijk samplen is overigens een bijna verloren gegane kunst. Er zijn hier tig discussies over hoe griezelig complex modulaire patches worden, maar bizar weinig over slim loopen en additieve sample-based synthesis. Samplers zijn toch echt wel heel aardige (4 x 1 oscillator)-synths.

Zit wat in, een van de dingen is dat hw matig samplen (zonder sample import ofzo, gewoon op gehoor) zeker voor bijv. hiphop bijzonder creatieve resultaten kan geven. Met de computer chop ik samples vaak nog zonder te beluisteren gewoon op basis van de waveform.

Overigens maak ik geen hiphop en gebruik niet zoveel samples, dus voor mij is dat eigenlijk niet zo van toepassing :)

Alles. De enige magie van een sampler zit in:

- de filteralgoritmes
- de interpolatie-algoritmes
- de A/D en D/A conversie

De effect-expansion boards voor samplers zijn behoorlijk vanille, dus daarvoor hoef je niet te doen.

Het eerste is voornamelijk een punt voor samplers die analoge filters hebben, E-mu heeft Z-plane wat interessant is maar niet onmogelijk te emuleren.

Het tweede is iets wat voornamelijk op wiskunde neerkomt; oudere samplers bezuinigen hierop (het is min of meer hetzelfde als een afbeelding van formaat veranderen; hier zijn ook een paar trucjes voor maar het goedkoopste is gewoon bitjes laten vallen of dupliceren).

Het derde - ach ja, als je Gearslutz mag geloven is een perfecte A/D conversie niet mogelijk of kost 'ie 20 ton.

Ik kan een S950 wel begrijpen (gruizig, etc.), maar zo'n S3000XL valt er eigenlijk een beetje tussenin. Converters zijn al te clean, Akai filters zijn vrij neutraal, dus blijft interpolatie over, en dat lijkt me niet echt een doorslaggevend argument om door te gaan met hardwaresampling, zeker als je nagaat dat sinc interpolation het al prima doet (en Kontakt nog een stel verbeterde methodes heeft).

Een analoge synth heeft nog een fun-factor - lekker aan de knopjes draaien. Een sampler heeft die fun-factor niet (en bij de MPCs zit de fun in de sequencer, niet in de sampler) omdat alles zo droog via menu'tjes gepresenteerd wordt, draaiknoppen zijn vrijwel altijd voor data-invoer.

Noem eens wat dan. Want ik heb ze nog niet gevonden, die software pakketten die net zo lekker klinken als een bewerkte vocal in een S3000XL bijvoorbeeld. Teveel opties, iets met bomen en bos enzo. Dus als je aanbevelingen hebt, mag je ze van mij opnoemen. Als je wilt? :koffie:

Helemaal mee eens, sampling is art :) Of tenminste, kan het zijn.... je kunt met samplers echt ongelofelijk creatief zijn als je wilt, op een heel andere manier weer dan synths, maar het kan elkaar weer heel goed aanvullen. Het is mij ook opgevallen dat in ik sommige van mijn tracks bijna geen synths gebruik, alleen maar samplers :dubbel:

Mijn Akai S-2000 heb ik in 2000 gekocht om mijn aftandse Roland S-10 te vervangen (met die vreselijke Quick Discs). De Akai hangt nog steeds in mijn rack en ik zou hem voor geen geld willen missen. Heb hem onlangs uitgebreid tot 32Mb geheugen en dat volstaat voor wat ik ermee doe. Voor opslag gebruik ik die goeie ouwe ZIP disks. *D

Back