Compressors met wet/dry control

Of je zet een compressor op een effect-send/ aux ipv als insert-effect.

Mag je mij vertellen waarom je een dry/wet knop zou willen op een compressor??

Het lijkt me persoonlijk mega niet haalbaar. Ga je een compressor op een bepaalde setting zetten.. (bijvoorbeeld ratio 2:1, attack 10ms, release 300ms) en vervolgens, omdat je niet blij bent met het resultaat ga je met een dry/wet knop spelen??... hmmm naja misschien werkt het maar ik zou het niet op die manier willen gebruiken.. geef mij maar gewoon de standaard instellingen.

Zover ik weet zijn compressor/limiters/EQ's insert effects. Ze veranderen het geluid. Terwijl een chorus/delay/reverb effect typische send effects zijn.. ze voegen iets toe aan het geluid. Deze laatste hebben ook bijna altijd een dry/wet instelling.

Maar wie weet.. ik kan het natuurlijk fout hebben. 8)

je moet ff die link van fuse tjekken :P

Mag je mij vertellen waarom je een dry/wet knop zou willen op een compressor??

Het lijkt me persoonlijk mega niet haalbaar. Ga je een compressor op een bepaalde setting zetten.. (bijvoorbeeld ratio 2:1, attack 10ms, release 300ms) en vervolgens, omdat je niet blij bent met het resultaat ga je met een dry/wet knop spelen??... hmmm naja misschien werkt het maar ik zou het niet op die manier willen gebruiken.. geef mij maar gewoon de standaard instellingen.

Zover ik weet zijn compressor/limiters/EQ's insert effects. Ze veranderen het geluid. Terwijl een chorus/delay/reverb effect typische send effects zijn.. ze voegen iets toe aan het geluid. Deze laatste hebben ook bijna altijd een dry/wet instelling.

Maar wie weet.. ik kan het natuurlijk fout hebben. 8)

Dry/Wet op een compressor kan wel degelijk heel interessant zijn.

En trucje bijvoorbeeld op akoestische drums welke vaak gebruikt wordt is de volgende:

Neem drums op closed mike'd en wat overheads.
Plaats ver weg nog 2 ambience mic's (je ruimte moet wel een beetje klank hebben, niet dood). Compress dit signaal echt helemaal naar de kl*te, zodat je alleen nog maar gerag hoort. Mix dit heel zachtjes bij je goed uitgemixte rest van je kit en tadaaaaa! Lekker!

Dit kun je dus ook bereiken door je drums totaalmix te keihard tot een rotzooitje te compressen en de compressor vrijwel 'Dry' te zetten, met een klein beetje 'Wet' erbij gedraaid.

Probeer het maar eens, klinkt verdomde lekker.

Om maar op de vraag van de topicstarter te antwoorden: bv. PSP Mastercomp.

Back