Waarmee moet ik beginnen ?

notorious

The beat is flow...
Hallo, Ik ben een DJ die wel eens wat verder wil met m'n muziek.
Ik wil graag zelf muziek produceren. Ik heb al diverse software geprobeert zoals Fruity loops en Cubase. Dit was echter allemaal veel te ingewikkeld voordat ik er een vette sound uit kreeg en heb mijn interesse verloren.

Nu zag ik op een feest een live act aan de slag met een MPC500 en nog wat apparatuur. Ik ben me daarin eens gaan verdiepen en ben hier terrecht gekomen.

Wat ik wil: Hardwarematig vette Hardcore en dance tracks maken!
Wat ik heb: Laptop, 2cd spelers en een mixer 8~
Wat heb ik te besteden: 500 tot 1000
Mijn interesse gaat uit naar de MPC1000

Op youtube zie ik die gasten echt vette muziek maken met de MPC1000 maar heb ik genoeg aan alleen deze sampler? Of heb ik hier ook nog een synth bij nodig om een goeie track te produceren?
Kan ik ook uit de voeten met een MIDI keyboard en een goed programma?

Kortom ik ben een echte newbee en heb heel veel vragen maar dit is maar een beginnetje :confused:

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze (misschien onnozele) vragen :halleluja

Als het allemaal te ingewikkeld is en je interesse hebt verloren zal een mpc500 of wat voor apparaat dan ook echt niet ineens de boel veranderen voor je. Dan kan je beter gelijk stoppen en lekker blijven draaien.
Goeie muziek maken is niet iets wat je in één dag uit een toverdoos kan halen. En zeker niet als je zelf al aangeeft dat je er niet teveel moeite in wilt stoppen.
FL en cubase zijn wel zeer veelgebruikte programma's, de kans is groot dat veel van wat jij vet vind daarmee is gemaakt.

Waar je mee moet beginnen is je in de materie verdiepen en zelf beginnen met proberen van bv werken met je laptop met een goeie geluidskaart (gebruik zoekmachine rechtsboven) en eventueel hardware erbij (synth). Maar ook aan hardware heb je niks als je geen basiskennis hebt van sampling, synthese en geluid. Gebruik eerst eens de zoekmachine hier op het synthforum voordat je dit soort superalgemene vragen gaat stellen want daar zitten de meesten hier echt niet op te wachten. Die zijn al een heel stuk verder.

Jouw vraag lijkt veel op dit: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=94590
Begin anders eens hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=67701

Met het budget wat jij voorstelt zou ik een externe geluidskaart met midi in en uitgang kopen (bv een tascam US122 of 144) en een hardware mixer van yamaha of behringer met ingebouwde effecten.
Daarnaast 2e hands 1 of 2 synthesizers (korg ms2000, alesis ion, alpha juno - allen zeer geschikt voor dance en hardcore maar budgetvriendelijk) en wat audiokabels.
Dan met de laptop een sequencerprogramma draaien die ook je samples kan uitsturen en de synths via midi aansturen en alles hardwarematig afmixen/oversturen voor de hardware feeling.
Het is maar een voorbeeld, er leiden meer wegen naar Rome natuurlijk :D

Laatst gewijzigd:
Als ik het goed begrijp zou ik het beste kunnen beginnen met een goede geluidskaart en een synt?

Zou de behringer UMX49 (http://www.rjshop.nl/product/2114/) wat zijn om te beginnen. deze wordt geleverd met Ableton live lite?
en daarnaast een E-mu 0202 usb audio interface? (http://www.feedback.nl/?b=E0202USB&a=)

Dan ben ik voor 200 euro klaar om te beginnen met leren samplen en loops maken enz.. toch?

Is feedback de enige met een (online) aanbod in deze apparatuur?

Lezen, lezen, lezen, nog eens lezen en toepassen in bv. Cubase/FL Studio of je hardware etc. en kijken waar je learning curve goed aanvoelt.
Het komt helaas niet vanzelf, ben nu ongeveer een maand of zes bezig en ik krijg nog steeds niks bijzonders uit m'n mouw geschud hoor.
Het is heel normaal dat het even duurt, ervaringen van kennissen leert me dat het 2-3 jaar duurt vooraleer je ietwat beschaafde nummers maakt...

Als ik het goed begrijp zou ik het beste kunnen beginnen met een goede geluidskaart en een synt?

Zou de behringer UMX49 (http://www.rjshop.nl/product/2114/) wat zijn om te beginnen. deze wordt geleverd met Ableton live lite?
en daarnaast een E-mu 0202 usb audio interface? (http://www.feedback.nl/?b=E0202USB&a=)

Dan ben ik voor 200 euro klaar om te beginnen met leren samplen en loops maken enz.. toch?

Is feedback de enige met een (online) aanbod in deze apparatuur?

Ik vind feedback nogal duur vergeleken met andere shops. Misschien ook even kijken op www.thomann.de en aangezien de pond zo laag staat ook even checken op www.dolphinmusic.co.uk of www.turnkey.co.uk.

MPC1000 is een leuke bak om mee te beginnen.
Ik zou zelf ook nog eens kijken naar een MPC2000xl met Cardreader.
Dit omdat die pads ervan groter (lees fijner) zijn.
Kan je live ook lekker op rammen.
De MPC1000 is weer stukje kleiner, waardoor je het weer makkelijker mee kan nemen.

Je hebt zeker gekeken naar die boondoc filmpjes?
Veel doen alles met hun mpc (ik bijv) en mixen het daarna in een DAW.
Ik maak gewoon mijn hele track met mn mpc en modules.
Als de track klaar is gaat het als losse sporen naar mn DAW en voeg daar waar nodig nog kleine dingen realtime in.

Als je nog vragen hebt over de werkwijze kan je me wel via privebericht vragen. Desnoods via msn.

enige wat je nodig hebt is een platenspeler/cdspeler om van te samplen en mixertje om je mpc op aan te sluiten en boxen natuurlijk (of hoofdtelefoon)
Met mn 4000 draai ik ook gewoon hele producties (zonder vocalen natuurlijk)

Als je muziek wilt maken zul je er veel tijd en moeite voor over moeten hebben. Anders zou ik er uberhaupt niet aan beginnen en gewoon lekker ploatjes blijven draaien.

koop een geluidskaart waar ableton Lite bijzit en je bent vertrokken

en als je Ableton niet zou begrijpen en daar geen loopjes mee kan maken, gewoon stoppen met muziek maken

koop een geluidskaart waar ableton Lite bijzit en je bent vertrokken

en als je Ableton niet zou begrijpen en daar geen loopjes mee kan maken, gewoon stoppen met muziek maken
Wat een leuke aanmoediging! Misschien ben jij een muzikaal wonder Seiko, maar voor de meesten onder ons kan je produceren nou eenmaal niet compleet begrijpen van zodra je een programma opstart...Tijd, geduld, veel moeite en leren!

ik ben zeker geen muzikaal wonder.
Maar ik ben wel zelf ooit klein begonnen in een tijd dat er géén software bestond en je dus aan de slag moést met (je duurbetaalde ! no demo !) hardware (midi iemand ? ) en de bijbehorende engelse technische handleidingen...zonder alle fora, opzoekmogelijkheden etc zoals nu.
Nu kan je voor 100 a 200 een geluidskaart kopen met gratis software erbij waarvan manuals, tutorials, filmpjes , fora etc etc kunnen gevonden worden...en aangezien Ableton (en ik kan met alle andere programma's vergelijken) écht wel het allersimpelste is om mee te beginnen, lijkt het me écht wel zo dat als je daar geen loop mee kan maken, je echt niet met iets anders nog moet proberen.
Of je koopt zelfs géén geluidksaart en download een demo en bekijkt eens of je daar aan uit kan en iets uit krijgt !
Mogelijkheden zat met een minimum aan investering.

Laatst gewijzigd:
Wat een leuke aanmoediging! Misschien ben jij een muzikaal wonder Seiko, maar voor de meesten onder ons kan je produceren nou eenmaal niet compleet begrijpen van zodra je een programma opstart...Tijd, geduld, veel moeite en leren!

Ik ben in bundel met mijn M-audio Audiophile 192 begonnen met Live lite, maar die is erg uitgekleed (4 audio 4 midi tracks per project). Persoonlijk vind ik het niet het meest gebruiksvriendelijke programma voor productie, Live's kwaliteiten liggen meer bij 't livegebruik, waarbij je on-the-fly kunt mixen (met de volwassen editie).

Ik heb Fruity Loops 7 Producer edition geprobeerd en gekocht. Dit is een zeer uitgebreid programma en zeker editie 8 biedt erg veel mogelijkheden (en met de huidige dollarkoers erg betaalbaar). Als je 't koopt heb je lifetime upgrade recht...

Toch gebruik ik nu als Sonar 6.2 als hoofdpakket. Dit biedt veel mogelijkheden en zit naar mijn smaak overzichtelijk in elkaar. Ik heb er in ieder geval geen uren in hoeven steken om de basics door te krijgen en dingen in op te nemen (midi/audio). Binnenkort zal ik gaan upgraden naar 7.

Bottomline is: probeer meerdere demo's van software, bijt je tijdens de proefperiode er even in vast. Als 't niet bevalt, test je een andere.

Ook voor mij gold dat er in het begin best een steile leercurve is (in mijn situatie voornamelijk in de communicatie tussen synth en PC), maar IK vond het de moeite waard!

Het lijkt mij helemaal geen slecht idee om te beginnen met een 'sample workstation' als de MPC en deze dan compleet binnenstebuiten te keren. Je hebt dan 1 overzichtelijk apparaat waar je het mee zult moeten doen en niet de verleiding om steeds maar nieuwe plugins/updates/kaarten te kopen. Hardware is voor veel mensen een stuk intuitiever en kan daarnaast ook makkelijk meegenomen worden om naast de decks mee te draaien tijdens een DJ set.

Bedankt voor de (veelal ontmoedigende) reacties. Ik ben eigenwijs en heb Fruity Loops 7 maar weer geinstalleerd... Ik moet zeggen nu ik me een poosje in de hardware heb verdiept en een poos hier op het forum rond heb zitten dwalen begin ik de software interface ook wel een beetje door te krijgen..

Ik ga eerst maar een een paar weken pielen ZONDER geluidskaart en ZONDER keyboard gewoon om t programma een beetje onder de knie te krijgen. Ik moet zeggen dat ik al een paar vette beats heb gehoord...

Ik heb een MPC1000 voor 500.- maar afgeslagen 8D.. komt mischien later nog wel.

Achja, met vrijwel elk programma kan je goeie beats maken, het ligt er maar net aan wat je ermee doet.

Voordat je bijv in FL goeie beats maakt ben je wel een jaartje verder, als je wil dat het allemaal professioneel klinkt.

Het is een dure, en tijdrovende hobby en dat moet je maar net liggen.. Een chill nummer maken doe je in het algemeen niet 'eventjes'..

Back