Waarmee moet ik beginnen ?

Voordat je bijv in FL goeie beats maakt ben je wel een jaartje verder, als je wil dat het allemaal professioneel klinkt.

Voor dat 't prof klinkt nog wel langer als een jaartje denk ik. En dan bedoel ik wel zonder hulp van een pro producer dan he. Die dus naast jou uitlegt hoe het moet.

Enige wat ik zou zeggen is dat een snelle computer met een goede geluidskaart en monitors een must zijn om alles goed te kunnen horen en snel te kunnen werken zonder enig mankement. voor de rest kun je het vrijwel met software alleen en een hoop verstand in principe erg goed redden. En dat zeg ik niet omdat ik anti-hardware ben want heb zelf ook al spul staan. De paar hardware dingetjes die ik heb staan daar ben ik erg verliefd op. :luv:

Kun je het met software niet, dan met hardware ook niet. Succes zou ik zeggen en vergeet niet dat je er plezier in moet hebben! ;)

Vergeet de Yamaha Rm1x niet, die lijkt me veel geschikter voor de doeleinden van de topicopener.
Vette drumkits zitten er al in, groot scherm, gruwelijke sequencer en als klap op de vuurpijl zeer betaalbaar :eureka:

Ik denk dat 3 kwart van dit forum stiekem nog steeds geen idee heeft waar ze mee bezig zijn, maak je niet druk , doe je ding en luister vooral niet naar hoe het zou moeten volgens iemand. Doe waar je je goed bijvoelt en het allerbelangrijkste is dat je er plezier mee hebt! :okdan:

Enige wat ik zou zeggen is dat een snelle computer met een goede geluidskaart en monitors een must zijn om alles goed te kunnen horen en snel te kunnen werken zonder enig mankement. voor de rest kun je het vrijwel met software alleen en een hoop verstand in principe erg goed redden

Dat is het. Niets meer en niets minder.
Die ontmoedigende reacties moet je met een korrel zout nemen.

Goedkope tips: Renoise + 4 octaafs midi keyboardje en een handvol samples + VST's. Er zijn meer dan genoeg vst's gratis te halen die erg goed klinken en werkbaar zijn zodat je synths, samples en effecten hebt.
Www.kvraudio.com voor je vst's.
Reaper is een Cubase/Cakewalk look alike die je ook kan proberen voor niet geloof ik.

Hallo, Ik ben een DJ die wel eens wat verder wil met m'n muziek.
Ik wil graag zelf muziek produceren. Ik heb al diverse software geprobeert zoals Fruity loops en Cubase. Dit was echter allemaal veel te ingewikkeld voordat ik er een vette sound uit kreeg en heb mijn interesse verloren.

Reactie Murc..

vrees dat het niet gaat lukken met alleen een MPC-tje...als hard ware..

en met meer spullen wordt het echt wel meer ingewikkeld..mengertje, wat effects,
een goede synth erbij en.. verdomd die standaard geluiden moeten ook weer aanepast worden..
dan alles bij elkaar gooien,
maar dan blijkt het niet mooi samen te passen...
en zijn volume en dynamiek verschillen..etc..etc..en live is het niet meer te reproduceren...

VST's..lekker muziek maken met de muis..?..was dit niet een hardware synthesizer forum...en waarom ook alweer.
Alles kan dus met de vuilnisman mee want we hebben een pC met VST's..?

dus wat rest is

plaatjes blijven draaien...

groet..Murc :kimono:

Ik ga op zoek naar een RM1x.. lijkt me wel wat om mee te beginnen. Ik hoor er goeie verhalen over..

weet iemand er nog een voor weinig :-)

Ik heb de mijne net weg gedaan, maar ze staan regelmatig te koop in het marktplaats gedeelte hier. Qua prijs gaan ze meestal rond de 200 euro voor een net exemplaar.

Een goede keus denk ik, al moet ik zeggen dat 'ie qua sound niet écht fantastisch is. Maar wel een hele goede sequencer en zeker zeer bruikbaar om mee te beginnen. In een later stadium zou je er altijd nog een sampler of synth aan kunnen hangen en deze via de RM1x aansturen voor BAGGERVETTE BEATS. Het is in elk geval een leuk alles-in-een apparaat waar je meteen mee aan de slag kunt.

Ik ga eerst maar een een paar weken pielen ZONDER geluidskaart en ZONDER keyboard gewoon om t programma een beetje onder de knie te krijgen.

Maar dan maakt je het jezelf nou juist weer lastig, gek als 't misschien klinkt.

Probeer een akkoord te spelen met een muis: gaat niet.
Probeer 2 knoppen tegelijk te draaien met een muis: gaat ook niet.
Probeer een drumkit fatsoenlijk aan te sturen met een muis: gaat ook niet.

Speel een softsynth zonder ASIO-geluidskaart: je wacht een halve seconde totdat je wat hoort omdat de Windows drivers zo traag zijn.

Controller en geluidskaart zijn toch een beetje rock-bottom qua aanschaf.

Wat ontmoedigende reacties betreft; FL Studio heeft een heel stel handleidingen en tutorials. Vooral die laatste, daar struikel je bijna over. Echter, je moet niet zoeken naar les in hoe je een complete track bouwt; wat je leert zijn handige toepassingen. Steek er energie in om het te leren, want gewoon aankloten heeft niet het gewenste succes. Het wordt hier gewaardeerd als je zelf op zoek gaat of op z'n minst aangeeft dat je die tutorials of handleidingen al geprobeerd had, en dan specifiek erbij zegt waar het goed of misging. Ja, het komt over als een wise-ass opmerking van mensen die al alles wisten toen ze nog in de baarmoeder zaten, maar bekijk het zo; toen zij met muziek begonnen was er geen messageboard om even te vragen hoe wat werkte. Vaak is het gewoon een kwestie van aanmodderen en dan erachter komen dat het net wat anders werkt of helemaal niet; maar tijdens het aanmodderen heb je vaak al zoveel dingen erbij geleerd die je anders niet zou tegenkomen dat die tijd toch goed besteed is. Het idee dat je fouten -mag- maken is al een wijze les waar velen pas na jaren achter komen.

Wat Ableton betreft; eigenlijk is het niet eenvoudiger te maken als dat. Je sleurt & pleurt een .wav file die automatisch goed op tempo wordt gezet. Je sleurt & pleurt een softsynth, er wordt automatisch een nieuw spoor voor gemaakt. Als je niet weet wat iets is komt er in de linkerbenedenhoek gelijk een uitleg te staan, en de handleiding zit er bij de demo-versie gewoon bij.

Een hele hoop dingen die je toch al bij elk spoor moet doen worden al voor je gedaan, in tegenstelling tot sequencers met meer historie die verwachten dat je eerst alles even uitgebreid gaat instellen, of erger, denken dat je wel even een week investeert in het instellen van een standaard-startbestand waarvanuit je elke keer snel kan werken.

In een hardwarestudio heb je te maken met schaarste. Je hebt geen 20 reverbs; je hebt er maar 1. Dat heeft invloed op de manier waarop je het ding aansluit en gebruikt. Dito met synthesizers. Zo'n ding sleur je eerst de studio in, vervolgens zet je 'm ergens neer, sluit 'm aan, test het even en dan pas kun je aan de slag, en dan ben je al 5 minuten verder. Dat wordt gewoon afgedwongen, want het gaat om de fysieke wereld.

Software hoeft zich daar niks van aan te trekken. Da's an sich goed, want dat hoeft ook niet. Een sequencer die zegt dat je maar x effecten mag aansluiten is getikt; dat bepaal ik zelf wel, en ik zie wel als m'n CPU er aan onderdoor gaat. Een sequencer die zegt dat die effecten in een bepaalde volgorde moeten zitten; ik heb ook niet met kabels te maken, dus als ik niet gewoon kan doorschuiven klopt er gewoon iets niet. Al die limieten van de fysieke wereld, weg ermee, daarvoor gebruik je nou juist software.

Echter, dat vormt dan wel weer een probleem als je vanuit software naar hardware gaat. Mensen denken dat je geluidjes kunt uploaden, dat synthesizers net als computerapparatuur automatisch herkend wordt, dat je een reverb 20 keer kan gebruiken met aparte instellingen zonder problemen. Dat werkt nou weer juist niet; het is een gezonde reality check en het verklaard waarom sommige dingen in de softwarewereld werken zoals ze dat doen, omdat het het makkelijker maakt voor die mensen die weer van hardware afkomen.

Anyway, ga niet blind rondshoppen. Lees specificaties, en ja, daar komt het studeerwerk weer om de hoek. Wat betekent elk begrip?

Een MPC1000 is een leuk ding, maar het klinkt niet per definitie beter of vetter; zo ook met Cubase, iemand die van FL Studio overschakelt gaat niet automatisch betere producties maken (sterker nog, vaak juist het tegengestelde omdat het programma opnieuw geleerd moet worden en de oude trucjes werken niet meer).

Laatst gewijzigd:
Ik heb Fruity Loops 7 Producer edition geprobeerd en gekocht. Dit is een zeer uitgebreid programma en zeker editie 8 biedt erg veel mogelijkheden (en met de huidige dollarkoers erg betaalbaar).
Typisch, een Belgisch product dat goedkoper in de USA wordt verkocht.

Nu on topic: muziek zelf maken is een ambacht. Je moet het leren, het doet er niet zo toe wat je gebruikt. Gasten zoals Fatboy Slim of neem een hardcore producer(sorry, ik ken geen hardcore producers), die hebben de tijd genomen om hun ambacht te leren, hun stijl te perfectioneren.
Je moet zelf testen wat het beste bij je past, hardware of software. Ik heb lang eerst een aantal instrumenten leren spelen, daarna veel met software gewerkt en ben nu terug bij hardware. Hardware ligt mij beter, omdat ik daarmee productiever ben en meer lol heb. Je moet het zien als een leerproces.

Neem de tijd. Ik kon ook binnen 2 maanden redelijk gitaar spelen, door elke dag op dat ding te jengelen. Maar spelen in een band duurde iets langer. Muziek leren opnemen en bewerken met software nam ruim een jaar voordat ik het programma redelijk beheerste. Er komt veel bij kijken als je als leek met software aan de gang gaat zoals geluidtechniek, omgaan met effecten, sounddesign etc.
Iedereen is begonnen met muziek om andere redenen dan de muziek zelf(meiden, aandacht, je idool), maar op een gegeven moment gaat om liefde voor muziek.:D

Back