VST VST2 VST3? Wat zijn de verschillen?

RezonatoR

Ik hang wat rond..
Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen VST, VST2 en VST3, en waarom heet het niet gewoon VST? Hebben we over een paar jaar VST11? Wie kan me dit uitleggen? Is er ergens een vergelijkend overzicht?

Ik vermoed zelf dat de VST3 update te maken heeft met de nieuwe routingsmogelijkheden binnen de 4.1 update van Cubase.

Ik heb op steinberg.net gekeken, op Wikipedia en nog wat gegoogeld. Vergeef me als ik niet goed heb gezocht maar ik vond het ook wel een discussie op synthforum waard.

Het heet ook gewoon "VST" hoor. Wat jij aangeeft zijn gewoon versienummers van de VST standaard. Net als bijvoorbeeld met DirectX en andere soorten standaarden komt er om de zoveel tijd een nieuwe major versie uit waarmee nieuwe dingen mogelijk zijn. VST 1.x was de eerste versie die behoorlijk beperkt was. VST 2.x is de "defacto" standaard geworden en heeft het bijna 10 jaar uitgehouden! Bijna alle moderne VST plugins zijn VST 2.x.
VST 3 is harstikke nieuw... en wordt momenteel alleen door Steinberg zelf ondersteund in Cubase en Nuendo 4. Er zijn (buiten de standaard Steinberg plugins) ook nog nauwelijks of geen VST 3 plugins beschikbaar.

VST 3.0 is eigenlijk een complete redesign van de API t.o.v. VST 1.x en 2.x. Dit maakt het lastig om bestaande plugins even om te schrijven. Nieuwe dingen in VST 3 zijn support voor sidechaining, dynamisch resizable plugin GUI's en het automatisch stoppen van processen als er geen signaal is.

waves is altijd al een vervelend nestje geweest als het op sequencers ondersteunen aankomt

Hee goeie thread. :okdan:
Als mensen meer info hebben of een linkje waar het ook allemaal wordt uitgelegd; GRAAG.

Back