Twee modules aan een keyboard

phochos

Berliner School Artist
Hoi,

Ik wil mijn beide modules, de Yamaha DOM30 en de Kawai PHM samen gebruiken met een midicontroller. Hoe moet ik de MIDI aansluitingen precies aan koppelen om beiden te kunnen aansturen?

Phochos

midi contrller met 2 midi out gebruiken,
ofwel midi thru gebruiken.
Daarvoor werd het immers gemaakt

Wil je ze gelijktijdig hetzelfde laten spelen? Dan is het zo makkelijk als controller midi uit > module 1 midi in en dan module 1 midi thru > module 2 midi in. En dan beide modules op hetzelfde kanaal laten reageren. Anders moet je per module aangeven welk kanaal 'receive' channel is, en bijvoorbeeld op je keyboard een split maken waarbij de ene kant naar module 1 stuurt (via midi kanaal 1 bijvoorbeeld) en de andere naar module 2 (via midi kanaal 2). En dan was er nog iets met device numbers, maar dat zit volgens mij niet overal op.

Controller MIDI out naar module 1 MIDI in; module 1 MIDI thru naar module 2 MIDI in. Modules op verschillende MIDI kanalen zetten. Als je ze tegelijk wilt laten klinken zet je ze op hetzelfde MIDI kanaal. Het wordt misschien wat lastiger als je filter cutoff van beide tegelijk wilt moduleren, de modules kunnen daar een verschillende CC voor gebruiken.

Dank voor de respons. Ik ga het vanavond allemaal even proberen.

Phochos

Valt me een beetje tegen deze vraag van jou Phochos :D
Dat had jij toch wel moeten weten na al die jaren :biertje:

Ik heb nooit veel met midi gedaan, had vaak meerdere klavieren voor meerdere modules (dus een klavier per module - dat wist ik nog wel aan elkaar te koppelen:D)

Phochos:mega:

Kan iemand ook een website aanraden met dit soort informatie?

Ben namelijk mijn an1x, de editor op pc en me'n rm1x als sequencer aan het kopellen,
wat waarschijnlijk basistechniek is dus i.p.v. een antwoord ben ik ook wel blij met een link.

(ja ik heb google maar kom nooit door de eerste 3 pagina's; midistartpagina's, midi op ebay, vergelijk midi met prijswijzer en aangeboden; midisetje-links,
eigenlijk alles behalve info over midi)

Goed startpunt voor MIDI: 'MIDI for the technofobe' van Paul White (hoofdredacteur Sound On Sound). Zeer leesbare en begrijpelijke introductie in MIDI.
En daarna verder lezen, als je geavanceerdere dingen wil weten.

Back