AES/EBU/FW vraagje

boeklanoei

Ouwe rot
Daar ik redelijk groen ben op dit digitaal protocol gebied een paar kleine vraagje: Kan een aes kabel met aan de ene kant een enkel xlr plug verlopen in twee xlr pluggen? Verloopt dit protocol altijd stereo?
Is FW een alternatief een vervanging van aes? Zou dit zo gezegd kunnen worden, daar FW steeds meerdere functies krijgt?

AES/EBU is de "professionele"vorm van S/Pdif, als je EMU handleidingen er op na leest kun je het zo'n beetje zorgeloos door elkaar gebruiken. Het gaat hier om een stereo geluidssignaal. ADAT is meervoudig, 8 kanaals audio.
Als je met FW Firewire bedoelt dan is deze Apple-uitvinding in eerste instantie gemaakt voor data-uitwisseling (eigenlijk maakt je audio interface van geluid data) en dus ook voor harddisk, camera etc.
Ik ben echter geen technicus maar met deze "kennis" heb ik al aardig wat dingetjes gedaan dus het zal wel zo ongeveer kloppen:dubbel::dubbel::dubbel:

Laatst gewijzigd:
ik dacht dat je AES niet kan omzetten naar 2 XLR kabels
dit omdat AES digitaal is en XLR "vaak" analoog
je hebt hiervoor een converter nodig

ik dacht dat je AES niet kan omzetten naar 2 XLR kabels
dit omdat AES digitaal is en XLR "vaak" analoog
je hebt hiervoor een converter nodig

XLR is een connector, geen protocol. AES / EBU gaat meestal over XLR connectoren. of het te splitten is, weet ik niet.

De enige vergelijking die je kan maken is dat je allebei kan gebruiken om digitale audio doorheen te jassen.
Voor de rest zijn het totaal verschillende dingen.

Splitten kan niet echt. (omdat het digitaal gecodeerd is)

Je hebt overigens ook aes in meer kanalen (16) en dat lijkt heel veel op adat.

Je hebt ook nog madi en dat kan tot 64 kanalen maar dat is ook metteen een trapje duurder.

Firewire en USB zijn eigenlijk meer consumenten oplossingen om apparaten aan je computer te knopen. Al die andere standaarden zijn door de audio industrie bedacht en dus ook toegespitst is daarvoor.