AES/EBU/FW vraagje

boeklanoei

Ouwe rot
Daar ik redelijk groen ben op dit digitaal protocol gebied een paar kleine vraagje: Kan een aes kabel met aan de ene kant een enkel xlr plug verlopen in twee xlr pluggen? Verloopt dit protocol altijd stereo?
Is FW een alternatief een vervanging van aes? Zou dit zo gezegd kunnen worden, daar FW steeds meerdere functies krijgt?

AES/EBU is de "professionele"vorm van S/Pdif, als je EMU handleidingen er op na leest kun je het zo'n beetje zorgeloos door elkaar gebruiken. Het gaat hier om een stereo geluidssignaal. ADAT is meervoudig, 8 kanaals audio.
Als je met FW Firewire bedoelt dan is deze Apple-uitvinding in eerste instantie gemaakt voor data-uitwisseling (eigenlijk maakt je audio interface van geluid data) en dus ook voor harddisk, camera etc.
Ik ben echter geen technicus maar met deze "kennis" heb ik al aardig wat dingetjes gedaan dus het zal wel zo ongeveer kloppen:dubbel::dubbel::dubbel:

Laatst gewijzigd:
ik dacht dat je AES niet kan omzetten naar 2 XLR kabels
dit omdat AES digitaal is en XLR "vaak" analoog
je hebt hiervoor een converter nodig

ik dacht dat je AES niet kan omzetten naar 2 XLR kabels
dit omdat AES digitaal is en XLR "vaak" analoog
je hebt hiervoor een converter nodig

XLR is een connector, geen protocol. AES / EBU gaat meestal over XLR connectoren. of het te splitten is, weet ik niet.

De enige vergelijking die je kan maken is dat je allebei kan gebruiken om digitale audio doorheen te jassen.
Voor de rest zijn het totaal verschillende dingen.

Splitten kan niet echt. (omdat het digitaal gecodeerd is)

Je hebt overigens ook aes in meer kanalen (16) en dat lijkt heel veel op adat.

Je hebt ook nog madi en dat kan tot 64 kanalen maar dat is ook metteen een trapje duurder.

Firewire en USB zijn eigenlijk meer consumenten oplossingen om apparaten aan je computer te knopen. Al die andere standaarden zijn door de audio industrie bedacht en dus ook toegespitst is daarvoor.

Maar; de audio-wereld schrijft steeds meer audio functies toe aan FW. Je kunt toch ook steeds meer audio door FW heen sturen. Bijvoorbeeld 8 kanalen heen en terug sturen? Maar ik kan dit niet echt rijmen, daar FW eigelijk alleen dat is (vanuit vroegah :D). Waarom zou ik het een verkiezen boven het ander? Bijvoorbeeld binnen een keuze uit audio-streaming door FW of ADAT.

Mijn aes/ebu verhaaltje ben ik zo goed als uit al voor mezelf.

simpele vuistregel voor alles wat digitaal is:

Alle digitale signalen (wat dus in 1 en 0 over een kabel gaat ipv variabele voltages) zijn NOOIT te splitten met een simpele kabel maar hebben altijd een apparaat nodig wat dit kan.

Dus AES is niet te splitten zonder speciale splitter

Dat adat 'maar' tot 48khz kan (met 8 kanalen) wist ik al.
Kan het zijn dat FW de mogelijkheid geeft om 8 kanalen heen en terug te zenden. Zelfde vraag met AES (middels XLR), kunnen deze 8 kanalen heen en terug sturen?

AES3 is stereo:

Klopt mijn volgende beredering: AES XLR I/O connectoren altijd stereo? Tenzij er speciale connectoren zijn gebruikt bijv. 25 pins enz, dan is het wel mogelijk om 8 kanalen te verzenden?

Weet het antwoord inmiddels op m'n eigen vraag.
Wat ik grappig vind is; hoe kan (terwijl AES/EBU de proffesionele variant van spdiff is) AES maar een max. van 96 khz hanteren en spdiff een max van 192 khz (allebei stereo)?

AES3 is stereo:

Klopt mijn volgende beredering: AES XLR I/O connectoren altijd stereo? Tenzij er speciale connectoren zijn gebruikt bijv. 25 pins enz, dan is het wel mogelijk om 8 kanalen te verzenden?

lijkt mij wel
(8x3=24, 1 reserve)

welk digital protocol 2 channel kan runnen op 192khz?
Daar adat op 8 kanalen 48khz kan geven, op 4 kanalen 96khz, zou een logische stap zijn: 2 kanalen op 192khz.

welk digital protocol 2 channel kan runnen op 192khz?
Daar adat op 8 kanalen 48khz kan geven, op 4 kanalen 96khz, zou een logische stap zijn: 2 kanalen op 192khz.
lijkt me ook
alleen moet je apparatuur dit wel ondersteunen

Back