Ik ben al een tijd van plan om te beginnen met het spelen en kopen van een synthesizer. Zelf zat ik te denken om te beginnen met een MicroKorg, maar er is een probleem. Ik heb totaal geen verstand van synthesizers, en ben dan ook compleet nieuw.
Begin met de softwarekant. Je smijt dan geen geld weg - talloze gratis VST plugins (waarmee je de geluiden maakt) en goedkope sequencers - de programma's waarmee je componeert. Je kunt jezelf een beetje orienteren, en een controller keyboard en geluidskaart zijn nooit weg, ook niet als je daarna op harde waren overstapt.
Toch interesseert het me wel, maar ik vroeg me af hoe de mensen hier zijn begonnen met synthesizers/midi/etc.
Een Juno-60 op m'n 12e (1990) gekocht. Geen internet, geen handleiding, dus ga je maar stug alles uitproberen. Da's overigens helemaal geen verkeerde aanpak; ook al wist ik toen niet precies wat Cutoff of Resonance nou betekende, ik wist wel wat het effect was op het geluid. Dat stampte ik gewoon in m'n kop, dus wist ik van elke slider wel wat het deed. Later met natuurkunde op de middelbare haalde de leraar een oscilloscoop tevoorschijn, en nog later op de HBO leerde ik over filter-circuits. Zo ver hoef je niet te gaan; het is al voldoende als je begrijpt wat Cutoff precies voorstelt en wat het doet.
Door te doen en door iets te pakken wat overzichtelijk is, en vooral door fouten te durven maken.
Een hoop mensen komen hier op dit forum met het idee dat ze gisteren nog een hit moeten scoren en vragen voor de dikste vetst-klinkende plugins met alle trendy geluiden van dit moment, want het moet allemaal hard en vet klinken. Dat schiet niet op. Na 200 plugins ergens illegaal binnengetrokken te hebben komen ze dan hier met de vragen, want ja, ze weten niet hoe het werkt. Vette pech; voor downloaden is de straf heel eenvoudig, en dat is dat je het allemaal zelf mag uitzoeken.