laptop brom bij aansluiten op stroomnet

Pjotr G

funky lid
Hey,

Ik gebruik mijn laptop voor de liveset tegenwoordig. Nu had ik bij het laatste optreden het probleem dat als ik de stroom inprikte op de podium-groep, er een flinke brom op de output zat. Als ik de adapter uittrok, was de brom weg. Uiteindelijk hadden we geprobeerd de laptop in te steken in een stroompunt achter de bar; daar was er geen probleem. Uiteindelijk dus een verlengkabel gebruikt van de bar naar t podium....

In de toekomst wil ik natuurlijk niet meer voor zo'n verrassingen komen te staan. Weet iemand een oplossing voor dit probleem? Trafo ofzo?

was niet gewoon de stroomkabel bij het podium verrot? kabelbreuk of iets met de aansluitingen aarde weet ik het? Want in dat geval kan je er weinig aan doen lijkt me zo..maarja ik weet het verder ook niet, nog niet meegemaakt gelukkig

was niet gewoon de stroomkabel bij het podium verrot? kabelbreuk of iets met de aansluitingen aarde weet ik het? Want in dat geval kan je er weinig aan doen lijkt me zo..maarja ik weet het verder ook niet, nog niet meegemaakt gelukkig

Nee ik had compleet andere stopcontacten ook geprobeerd op dezelfde groep, zelfde probleem.

Probleem bij de batterij is ten eerste dat deze t maar een klein uurtje houdt, en dat is te krap, ten tweede dat op batterij de cpu trager gaat draaien en mijn project dan in de soep hakkelt.

het is toch je geluid out wat de brom geeft?

een D.I. ertussen?

het is toch je geluid out wat de brom geeft?

een D.I. ertussen?

waarschijnlijk goed idee. Alleen moet ik dan vanalles tussenpluggen om naar xlr's te komen en weer terug naar tulpjes voor mijn dj mixer.

toslink hebben we niet.

FF de aarde van je power snoer aftapen.

Heb het zelf ook veel gehad en dit werkt elke keer.

yup zoals Acidfever zegt, gewoon altijd een rol stevig plakband bij je hebben (ducktape ofzo). Deze tip kreeg ik van een PA-dude een paar jaar geleden, het werkt echt prima.

yup zoals Acidfever zegt, gewoon altijd een rol stevig plakband bij je hebben (ducktape ofzo). Deze tip kreeg ik van een PA-dude een paar jaar geleden, het werkt echt prima.

dan zal ik dat proberen. hopelijk krijg ik dan geen stroomschokken of zo'n geintjes.

En over zonder laptop live: dat doe ik sinds 2001. En vanaf nu met laptop én wat hardware. De laptop gaat er toch niet uit.

Het werkt idd, net ook gedaan, heb bij m'n laptop-stekker de metalen aarde gleuven afgedekt met tape en weg is de brom.

hopelijk krijg ik dan geen stroomschokken of zo'n geintjes.

Ik zou niet weten waarvan, zo'n laptopvoeding is van de buitenkant één en al plastic. En de laptop is allemaal zwakstroom. Ik begrijp überhaupt niet wat zo'n aarde op zo'n laptopvoeding doet.

Inderdaad, aarde weg=brom weg. Ik heb ook gemerkt dat die dmx podium-licht dimmers een brom kunnen veroorzaken, behalve als ze uit staan of juist helemaal open.

FF de aarde van je power snoer aftapen.

Heb het zelf ook veel gehad en dit werkt elke keer.

Zoals velen al hebben gemeld helpt dit prima, maar je kunt natuurlijk ook proberen een verdeeldoos zonder randaarde op de kop te tikken.... of die eruit te slopen... succes! Ik ben benieuwd naar je nieuwe tunes!! :halleluja:halleluja

Aardlus of losse aarde

Aardlus of losse aarde

Het is niet je laptop die de oorzaak is maar een aardlus of er zit een aarde in rommel van het podium gewoon los.
Waar is die aarde voor? Flikker een glaasje cola over je laptop dan merk je het wel.
Die aarde is voor de aardlek schakelaar. Dus als er contact komt door vloeistof tussen de fase en aarde of tussen de nul en aarde dan moet de aardlekschakelaar eruit knallen. Dat is dus veel veiliger dan een stukkie ducktape ertussen zadat het maar blijft werken.
Het werkt wel maar het publiek gaat natuurlijk uit zijn dak als jij zonder aarde opeens fantastisch ligt te kronkelen op je muziek op het podium.:doei:
De tip werkt, maar je kunt beter vragen of ze dan iets hebben wat wel met aarde werkt.

Als je een goeie voeding hebt dan werktie op 50hz eu en 60hz usa, omdatie dan een schakelende voeding heeft die vanaf 110v to 240v ongeveer werkt. En door het interne schakelen op zo'n 40khz de spanning opslingert naar 300v gelijk en er daarvan alle andere spanningen maakt zoals 5 en 12V. Zoals in tv's ook het geval is. Waarom 40kHz dat is 2 keer 20khz het bijna uiterste maximum wat iemand met een goed gehoor nog kan horen en heeft met bepaalde onderdrukking te maken.

Groetjes

@imipolex

@imipolex

Inderdaad, aarde weg=brom weg. Ik heb ook gemerkt dat die dmx podium-licht dimmers een brom kunnen veroorzaken, behalve als ze uit staan of juist helemaal open.

Dat komt omdat het dan troep is wat ze maken en zeer slechte netfilters gebruiken.
Hetzelfde als bij tl-balken. ALs je dan aan de sinus van het net gaat meten met een scoop dan zie dat de sinus niet heel meer is door alle storingen van het apparaat. En aangezien jou apparaat dan is uitgerust met een gewoon normaal filter die simple dingen weg kan filteren maar de vernielde sinus componenten niet kan dat brom geven. En als ze helemaal open staan dan vernielen ze op dat moment juist het minste aan de sinus. Net als je lamp dimmertje in de woonkamer.
groetjes

Echt niet.

Echt niet.

Ik zou niet weten waarvan, zo'n laptopvoeding is van de buitenkant één en al plastic. En de laptop is allemaal zwakstroom. Ik begrijp überhaupt niet wat zo'n aarde op zo'n laptopvoeding doet.

HEt is helemaal niet een en al zwakstroom. Zwakstroom kan jou het loodje leggen. Bij 60mA mili ampere kun je al het loodje leggen.
Tevens zit er op je lcd scherm wel een spanning die opgeslingert wordt naar tussen 20KV en 80KV weliswaar met een lage stroom maar met een zeer hoge frequentie. Dus zonder aarde, er gaat iets fout, het wordt nat, dan krijg je een lel van hier tot Tokio en de aardlek knal er niet uit dus kan het ff duren voor de stroom er van af knalt. Dus jou hart gaat lekker meetikken op die frequentie. Zeg maar dag met het handje.

Dus tape is misschien dom, maar ik zou eerder zeggen onwetendheid.

It's your life. Het lijkt misschien overdreven. Maar denk aan jezelf en laat ze de troep in orde hebben. Je bent sneller dood voordat je het weet.

Groetjes.

HEt is helemaal niet een en al zwakstroom. Zwakstroom kan jou het loodje leggen. Bij 60mA mili ampere kun je al het loodje leggen.
Tevens zit er op je lcd scherm wel een spanning die opgeslingert wordt naar tussen 20KV en 80KV weliswaar met een lage stroom maar met een zeer hoge frequentie. Dus zonder aarde, er gaat iets fout, het wordt nat, dan krijg je een lel van hier tot Tokio en de aardlek knal er niet uit dus kan het ff duren voor de stroom er van af knalt. Dus jou hart gaat lekker meetikken op die frequentie. Zeg maar dag met het handje.

Dus tape is misschien dom, maar ik zou eerder zeggen onwetendheid.

It's your life. Het lijkt misschien overdreven. Maar denk aan jezelf en laat ze de troep in orde hebben. Je bent sneller dood voordat je het weet.

Groetjes.

Dit is inderdaad zwaar overdreven. Denk je nu echt dat de aardlek er uit vliegt als jij water over je laptop flikkert? Hoe gaat dat in zijn werk dan? Leg dat eens uit. Daar ben ik wel benieuwd na. Dat komt namelijk niet overeen met de aardlekschakelaarfunctie zoals ik het op de MTS heb geleerd.

En 60ma KAN misschien dodelijk zijn. Volgens mij levert mijn laptopaccu meer stroom dan 60mAH, en ik durf er gerust twee kabels aan te solderen waarvan ik de ene in mijn reet steek en de ander in mijn neus duw. Ik doe het alleen niet.

Ik zou zelfs wel durven beweren dat je een laptop (op accu) in bad kan flikkeren waar je inzit.

Back