ik wil graag een nummer maken , maar....

sowhat

Ik ben Tof
Heeeee allemaal !

Ben al een tijdje met muziek bezig, maar er is bijna nooit iets compleet uitgekomen.
Probleem is dat ik niet weet met wat ik moet beginnen. Eest songtekst?? of muziek ????

Inprincipe vind ik alle muziek leuk. House maken, begint bij mij een beetje te vervelen.
Ik wil graag wat commercieele pop muziek maken. (bijv (lach niet!!!!!!!!) Britney Spears, Nsync, Backstreetboys)

:D

Ik luister veel naar instrumentaal muziek ! om te kijken hoe ze dat doen.
Nou.................. ik vind muziek maken echt een vak !!!!!

Graag wil ik wat suggesties krijgen.

Beetje zonde van die midi-files is alleen wel dat je daar juist de produktie niet ziet - dat soort muziek moet het voornamelijk hebben van de 'keigladde' produktie!

Wat is nou handig ?? of wat is gebruikelijk ???

eerst een songtekst of eerst muziek ???

of allebij tegelijk ??

Alledrie :)

Gewoon naar je gevoel, inspiratie en dat soort ongrijpbare zooi luisteren!

mm...lastig....muziek maken bestaat uit een aantal onderdelen...instrumentatie (maw welke geluiden/instrumenten worden gebruikt in een nummer), melodieen/harmonieen (het eigenlijke liedje zeg maar...refrein/couplet/intro/outro/brug/breaks etc.), arrangement (de structuur van het nummer, dus wanneer worden welke onderdelen van het nummer gestart en gestopt, en in welke combinaties) en mixage (effecten, mastering e.d.)...

de meeste popnummers die je opnoemt hebben een behoorlijke basis-instrumentatie, nl drums/ritme, bas, lead, accoorden en evt gitaar-achtige dingen en effect-dingetjes...en natuurlijk de vocalen die vaak met lead-sounds interacteren.... bij dingen die bv door de neptunes worden geproduceerd merk je dat de instrumentatie heel erg minimaal en simpel is, maar daardoor heel erg effectief en met precies de juiste geluiden en mixage, waardoor er genoeg ruimte voor de vocals overblijft en het geheel superhard knald en effectief is...

mijn tip: pak wat standaard geluiden, dus drums, bas, gitaarsampletjes, keyboard-soundjes en analyseer dan de nummers die je tof vindt per instrument...probeer het nummer vervolgens na te bouwen....dus bv eerst de drums en de fills, dan de baslijn etc.etc.... daar leer je heel erg veel van.....

Olaf

Het nabouwen van een nummer dat je (goed) kent, is inderdaad een goede tip. Het lukt meestal niet om gelijk een compleet geslaagd nummer te maken, probeer het daarom eenvoudig te houden, en niet te veel te gelijk te willen. En als het niet lukt, ga dan niet gefrustreerd door, maar begin met iets nieuws dat je aanspreekt, je leert zowiezo iets! :D

Wat ik altijd deed: luister naa nummers die je aanspreken, hou je van productie en arrangement, luister naar Nikita van Elton John. Of iets anders :)

Luister naar de bas. Luister naar de drums. Hoe klinkt de kick, de snare? Waarom komt er na 45 sec een stel string in? Wat doet de 2e stem in de vocals? Hoor je die wel? Hoeveel tracks hoor je? Wat voor effect zit er op?

Na 20 keer luisteren heb je een heel stel antwoorden. Je zou inderdaad zo'n nummer kunnen nabouwen. Als je dat na een maand of wat alsmaar niet goed lukt: shake it en vergeet het :kont:

Als het begint te lijken: na 25 nummers begit het ergens op te lijken en na 5 jaar continu [DSF TERM]"prutsen" [/DSF TERM] ben je misschien zo ver. Vergeet niet dat de hitmakers best bikkels zijn, dat doe je niet na alleen op talent en ambitie, je moet keigoeie oren (hersens) hebben en zelf flink wat muziekaal gevoel naast een berg ballast: de nummers die je ooit heb gehoord, want muziek is vaak een bonte herhaling van clichés, soms meer, soms minder en heeeel soms heb je echt wat nieuws. Die kans is doorgaans klein.

En soms, gebeurt het en heeft een simpele nieuweling toch een steengoeie track. Ik hoop er al niet meer op :) Volgens mij is ee hit maken gewoon knetterhard werken, met een goed idee te beginnen. En wat spulletjes.

bedankt voor de suggesties !!!!!!!!!!

ga er maar gelijk mee aan de slag !

umh............................ welk nummer ga ik nabootsen:confused:

als ik wat heb laat ik het snel horen .:peukie:

Origineel geplaatst door BasicSystem
Als je muziek a la Britney wilt maken lijkt een zangeresje dat er leuk uitziet en kan dansen (zingen hoeft niet, daar heb je autotune voor) me ook wel handig......

toch...als ze een beetje kan zingen is wel handig...
De Autotuner is namelijk niet zo'n wondermiddel als je denkt.
(iemand die slecht zingt, zingt daarna niet meer echt vals, maar het klinkt nog steeds voor geen meter)

equate

hahaha

Wesko !!!!! wat is dat dan ??? een orgol die springt in een weiland.:D

ennuh. 6trakx dat nummer van jouw is erg gaaf. Ik kom even snel niet op die naam van die groep , maar dat is toch het nr met die lelijke wijven? tof nummertje hoor.

Ik heb gisteren nacht besloten om Neptunes style te gaan nabootsen.

Als je goed luistert naar Britney e.d. hoor je dat het gezang begeleidt wordt door een vrij simpel melodietje met wat drums. De echte kracht van die nummers liggen vaak in de breaks door een krachtig accent ergens in de beat te leggen.

Je zou dus een korte break kunnen maken (of intro) waar jeje nummer op baseert. Hoe het precies werkt met tekst kan ik je neit vertellen omdat ik dat nooit gebruik.
Wel is tekst eignelijk gewoon een melodietje, maar dan i.p.v. eeninstrument een stem. Voordeel is wel dat je met tekst veel tijd kan vullen omdat het meer de aandacht vasthoudt dan een geluid.

En zoals al een eerdere tip werd gegeven... gewoon een paar midifiles downloaden. Daar moet je dan gewoon stukjes gaan vervangen door dingen die jij zelf hebt gemaakt. Zoek er een lekker mokkel bij en je superhit is klaar.

Origineel geplaatst door supermingwoe
hahaha
Wesko !!!!! wat is dat dan ??? een orgol die springt in een weiland.:D

Het was een orgel dat we in de ViaVia zagen staan voor noppes. In een weiland gezet, VS880 eraan en openschroeven. Dan mag iedereen met zijn handen ergens aanzitten en iemand mag erop springen. Vandaar het kraakgeluid. Het weiland was leuk voor de foto :)

We hebben ook eens een orgel in brand gestoken terwijl de ritmebox (zo noemt mijn oma mijn GrooveBox) nog speelde.

In het kader van "tja je moet wat he?"...

weet je supermingwoe, het beste wat er is om muziek te leren is het gewoon te maken. net zo lang klooien tot dat je iets gaafs heb. it;s the only way.

probeer hier en daar te kijken hoe dat andere mensen het doen, om je een idee te geven hoe iets moet klinken. ik bedoel dan niet dat je melodie lijnen enz moet gaan copien, maar hoe de balans is, de opbouw, enz. zo zit is bijv bij een GOEDE house productie de freq van de bass nooit lager als de basekick en bij RnB zit de freq meestal op hetzelfde niveau of soms zelfs lager als de kick. maar pas op, laat je ook weet niet al te veel leiden door 'regels', laat je oren beslissen of iets goed klinkt of wat dan ook.

maar zoals ik al zei, het belanrijkste is gewoon het doen, bijlven door gaan niet opgeven.
laat ik het volgende zeggen en ik ben er diep van overtuigd dat dit gewoon zo is....met veel talent en weinig doorzettings vermogen red je het niet, met weinig talent en een sterk doorzettings vermogen is je kans veeel groter om een sterke productie neer te zetten.

Origineel geplaatst door actionHank
met veel talent en weinig doorzettings vermogen red je het niet, met weinig talent en een sterk doorzettings vermogen is je kans veeel groter om een sterke productie neer te zetten.

Daar zit wel wat in !!! Ik ben er helemaal mee eens.

Soms....nee, ik bedoel VAAK, heb ik gewoon dat ik erg gefrustreerd word dat er niets uit komt.
dan ga ik gewoon een spelletje spelen !!!! OOk leuk !! TACTICAL OPS :D
Maar daar ga ik het niet over hebben, want dat is op een andere form :D

O ja , even een mededeling aan iedereen, ik heb gisteren van midi man C25 Oxygen8 gekocht. ERG geinig en
handig, nu hoef ik me niet meer naar mijn synth te draaien :D (Krijg vaak last van mijn rug er van)

Back