Synth Hulp - harde bass

Het is inderdaad ook lastig, ik ben al meer dan 10 jaar bezig met synths maar zou ook wel ff nodig hebben om een geschikte synth te vinden.

Digitaal ? Analoog ? Prijsklasse ?

Het beste zou eigenlijk zijn, als je al aardig thuis bent met Synthese.
Waarom ? Dan weet je welke opties je nodig hebt om een bepaald geluid te kunnen maken. Zo kom je sneller tot een synth die bij jou en je muziek-stijl past.

Analoog
Hierbij moet je goed naar de opties kijken op een synth. Het is wel leuk als er een mega-dijk van een toon uitkomt zetten, maar als je bepaalde opties mist wordt je toch minder blij.

ff als voorbeeld, een analoge synth zonder PWM kan niet dat typische geluid voortbrengen die zo populair is. Aan de bakken die je noemt zie ik dat je budget ruim is, PWM zit daar zo goed als gegarandeerd wel op.

In die prijsklasse zou ik meer kijken naar de routing-mogelijkheden. Waar kan je de LFO allemaal heen sturen ? hoeveel envelopes ? Hoeveel type filters (highpass/bandpass/lowpass 24db 12db etc) ? Zit er (pink/brown/white) noise op ? Wat voor arpeggiator-mogelijkheden ? Hoe is de aansturing > midi / Cv-gate? Aftertouch op het keyboard ? Dat zijn dingen waar ik naar zou kijken.

Ik ben bijv. helemaal weg van de klank van de Prophet600.. heerlijk rauw, aardig wat routing opties, midi-aansturing. Wel een belabberde arpeggiator maar dat maakt de midi weer goed. Heb de meest smerige/dreigende bassen eruit gehaald.

Onderhoud kan een nadeel zijn bij analoog .. een voordeel bij analoog is dat de synths waarde-vaster zijn. Daardoor kan je een paar 'misstappen' maken bij je keuze ; is het niks, dan verkoop je 'm door of ruil je 'm in.

Ik zeg "misstap" want elke analoge synth vind ik leerzaam en heeft wel iets.
Zelfs een van de meest simpele, de Yamaha CS05, vond ik geweldig.
Of de Jen Sx1000, ook zo een..

Digitale synths heb ik toch iets te weinig kaas van gegeten, maar ook daarbij zou ik naar de zelfde opties kijken ; de routing-mogelijkheden, aansturing van parameters, reviews van andere gebruikers.

Suc6 bij je keuze !!

Oja, nog een ding.. het is al zo'n lang verhaal hehe, uit de meest simpele analoge bakken in combinatie met puike rand-apparatuur (EQ / Distortion) heb ik de meest smerige en harde bassen weten te pompen.. het hoeft echt niet perse een bak van 800+ eu te zijn.

Laatst gewijzigd:
ok bedankt allemaal!

in afwachting van een Pro One, ben ik eens gaan rondkijken voor die 100f of 110f, maar vond er niet veel over (qua sound demo's enzo)

kan er mij iemand vertellen wat de voornaamste verschillen zijn en wat het meest geschikt is voor harde bass sounds & leads?
en hoe zit het met deze beestjes qua prijs?

+ als iemand mij een Pro One kan bezorgen via via, zeker doen ;)

weet iemand waar ik wat kan horen van die Siel Mono?

ik heb wat demo's gehoord van die Pro One en ik ben er gewoon verliefd op.

Als je even zoekt op de te koop aangeboden Siel MOno's zit er eentje van mij tussen met een (bagger) demo.

uitgegaan van die sound demo, is dat niet echt waar ik naar op zoek ben.

Oscillators: 2 VCO (Curtis CEM-3340) Filter: analog 4-pole lowpass (Curtis CEM-3320) with its own envelope generators (Curtis CEM-3310); Keyboard: 36 key keyboard; Arpeg/Seq - Sequencer: 2-track; Arpeggiator: up, down, up/down;

Om precies te zijn ;)

damn! toch chippies....

thx!

Een computer en een hoop gedownloade plug-ins.

Volgens mij gebruikt boys noize ook alleen een computer. Althans aan hun sound te horen wel. Zoveel diepte en druk zit er niet in die bassen.

op zich waren die opties van bikkel ook wel redelijk denk ik.

die ASB bakkies, wel minder nog dan een echte dikke monosynth maar wel midi e.d.

ojaaaa,

je kan natuurlijk ook een Waldorf pulse pakken en een sh-101!
lijkt me een leuke en betaalbare combi..

Laatst gewijzigd:
je zou ook een moog little phatty kunnen pakken, lekker nieuw en stevig
dikke sound.

MOno/poly is ook wel een geinige synth, tjek youtube eens voor een indruk...

en als je het graag wilt weten heb ik er shameboy ook al het podium zien mee betreden onder de handen van bobby ewing (jimmy dewit), maar een pro one lijkt me wel wat duur, toch als je zoals je zelf zegt nog niet zo bekend bent in het wereldje. Maar naar wat ik heb gehoord kan hij dat wel ja. Maar die gaat al makkelijk onder de hamer voor 800euro.
Kijk anders ook eens naar wat distortion, zeker dat je bij alex ridha wat distortion toevoegt (met een "t").

Gagarin

Koopt shameboy dan echt gear? Jeetje, ik dacht, dat geluidje pers ik uit een zwangere meid waar ik een biljartbal door haar strot ram. Of was dat eerder het gevoel dat die "muziek" bij me teweeg bracht?

een clavia nord lead ... lijkt ook wel harde, smerige sounds te kunnen produceren.

enig commentaar?
welke versie (1, 2 of 3) is aan te raden?

Ik zou persoonlijk dan toch eerder een Virus pakken dan een Nord Lead. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik de Nord Lead niet zo heel goed ken, dus wellicht kan hij een stuk meer dan ik er ooit uit heb horen komen.

Maar de suggesties voor een Pulse of Little Phatty vind ik beter als je echt harde bassen wilt hebben. Analoog klinkt toch bijna altijd vetter naar mijn idee.

Maar de suggesties voor een Pulse of Little Phatty vind ik beter als je echt harde bassen wilt hebben. Analoog klinkt toch bijna altijd vetter naar mijn idee.

Pulse of Little Phatty ... zou je die verkiezen boven een sequential circuits pro one of een korg monopoly?

Nee, dat denk ik niet. Maar een Pulse heb je al voor 200-250 euro, voor een Pro One of Mono/Poly ben je een stuk meer kwijt lijkt me. De prijs van de Little Phatty weet ik niet.

Moog little phatty pak je op ebay 2e hands voor 800 een stage edition....

ik vind 'em dik hoor die little phatty, vergeet niet dat je dan een midisynth heb he.. kan je leuke dingen mee doen i.c.m. ableton...

Boys Noize namaken? Zeker van dat hij een monomachine/machinedrum gebruikt heeft in bepaalde nummers. En waarschijnlijk veel pc/apple en goede productie. Goede boxen kopen is alvast een must :L dat heb ik zelf ondervonden. Dan klinken je VST's plots veel beter alsook je hard gerief daarrond.

ter info:
1) Boys Noize gebruikt Clavia Nord Lead 2, Korg MS-20, Roland Juno-106, Roland TR-808, TR-909 en inderdaad ook de Elektron Machinedrum SPS-1.
Zie http://remixmag.com/artists/electronic/remix_boys_noize/index.html voor een interessant artikeltje.

2) Ik heb op het podium van Shameboy het volgende gezien: 2 apples, midi-keyboardje, Korg MS-20 met daarop Sherman Filterbank, SCI Pro One, een Teisco en ik denk in het donker een Alesis Micron en misschien ook een MicroKorg gezien te hebben.

Heel wat analoge gear dus, alhoewel ik denk dat je in de buurt moet kunnen komen met een paar VSTs. Mijn poging:
my.php

Vergeet niet om gebruik te maken van de portamento!

Back