buizen distortion/overdrive

SCD

Gearlust [on]
Wat is er te krijgen op dit gebied en wie heeft er ervaring mee? Ik zoek de mogelijkheid om warme buizen oversturing toe te kunnen voegen aan mijn geluiden. Als FX send/return dus.
Het mag van mij van alles zijn, stompbox, rack etc. als het maar echt goed klinkt.
Wie heeft suggesties?

Gr, Boele

Heb al lang een Hughes & Kettner Tube Factor stompbox, die ik zo'n beetje voor alles gebruik; meest voor gitaar, maar ook bas, rhodes, synths. Weinig knoppen, wellicht een nadeel, maar toch veel bruikbare settings pour moi. De mijne blijft iig.

Ik heb wel een suggestie.

Als je wat zoekt dan schrik je de tering wat hier al over geboomd is. :D

welliswaar geen buizen, maar ik gebruik de moogerfooger lowpass filter om wat fijne overdrive toe te voegen. Klinkt bijvoorbeeld erg lekker op basgitaar.

-J-

Dank al voor de suggesties. Weet iemand hier misschien zo een paar top-apparaten op te noemen (buizen en/of analoog)?
Het gaat mij overigens ook niet om een scheurende lead te maken, integendeel, ik bedoel die fijne korrel over je geluid heen. Memorymoog mixerlevel 3 zal ik maar zeggen... :halleluja maar dan in een kastje.

Ik gebruik wat buizen hughes&kettner spul.

Maar als het niet om de [tube] overdrive gaat, is een buizen channelstrip dan niet beter geschikt ?

De meeste stompboxen zijn niet echt voor het subtiele werk.
Hiervan is de insteek toch meer ,dat de combo of stack het cleane tube geluid levert en het buizen pedaaltje[stompbox] het scheurwerk maakt.

Dank al voor de suggesties. Weet iemand hier misschien zo een paar top-apparaten op te noemen (buizen en/of analoog)?
Het gaat mij overigens ook niet om een scheurende lead te maken, integendeel, ik bedoel die fijne korrel over je geluid heen.

- The Culture Vulture van Thermionic Culture (van fijne korrel tot flinke keien) :D
- SPL Charisma (voor die fijne korrel)

In dit geval kan ik er maar een aanraden, omdat ik er maar 1 ken :D

Wel een heeele gave distortion, en ik weet bijna zeker dat het exact is wat je zoekt .. en het is nog een 19" rack ook.

De Chandler tube overdrive .. Werk er al jaren met veel plezier mee.

Hier een link : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=81933&highlight=chandler

Ben niet te beroerd om dat even voor je op te zoeken, in tegenstelling tot sommigen hier die alleen maar roepen dat je moet zoeken...

Ben niet te beroerd om dat even voor je op te zoeken, in tegenstelling tot sommigen hier die alleen maar roepen dat je moet zoeken...
Alsof dat wat uit zou maken he?

Maar goed, deze discussie is tenslotte ook nog maar een keer of 5 gevoerd met elke keer weer dezelfde argumenten. Om nog maar te zwijgen bij het mogelijke nut van zo'n ding.
God verhoede dat je wiel niet opnieuw uitvindt. Dat zou pas erg zijn. :W

Oh, die Culture Vulture is mooi zeg.

Maar goed, deze discussie is tenslotte ook nog maar een keer of 5 gevoerd met elke keer weer dezelfde argumenten. Om nog maar te zwijgen bij het mogelijke nut van zo'n ding.

Als jij 5 keer dezelfde discussie voeren al te veel vindt, zou je dan niet eens ophouden met bijdehand doen? Dat heb je al veel vaker dan 5 keer op dezelfde manier gedaan namelijk.

SCD>
Die Chandler Tube Driver is inderdaad een erg fijn apparaat. Is zowel in pedaalvorm als in 19" gemaakt. Het ding is ook onder de merknaam Tubeworks op de markt gezet.
Culture Vulture is ook mooi, misschien nog wel mooier maar ook een stuk duurder. Een Chandler Tubedriver koop je voor rond de 200,-.

niks beters te doen ?

SCD: ik heb de Culture Vulture gehoord en ik vind hem juist prachtig voor subtiele korreligheid

culturevulture2.l.jpg

Oe ... Dot is lack er, whore

Die Chandler Tube Driver is inderdaad een erg fijn apparaat. Is zowel in pedaalvorm als in 19" gemaakt. Het ding is ook onder de merknaam Tubeworks op de markt gezet.
Culture Vulture is ook mooi, misschien nog wel mooier maar ook een stuk duurder. Een Chandler Tubedriver koop je voor rond de 200,-.

Ja, DAT is nogal een verschil. Als je er daar twee van koopt zit je ook stereo, maar voor een stuk minder. De pest is dat je die dingen natuurlijk nergens kunt HOREN voordat je iets koopt. Lijkt me redelijk persoonlijk, het wel of niet mooi vinden van de warmte van een distortion...

Waar???

Waarschijnlijk bij onze lieve Trigg.
Die heeft er eentje.

Ik heb een Chandler Tubedriver in pedaalvorm.
Tegen onkostenverdgoeding wil ik hem wel naar je opsturen.
Dan kan je hem rustig uitproberen en terugsturen als je er klaar mee bent.
Moet je wel twee keer portokosten zelf betalen.

EDIT: de Chandler is overigens NIET te koop :D

Als jij 5 keer dezelfde discussie voeren al te veel vindt, zou je dan niet eens ophouden met bijdehand doen? Dat heb je al veel vaker dan 5 keer op dezelfde manier gedaan namelijk.
Je moet toch wat verzinnen als mensen je in de negeerlijst hebben gezet. :o:

Maar dan zal die vast ook mijn vraag niet kunnen lezen.
Vroeg me nl. af dat hij eigenlijk een buizen pre-amp zoekt ipv een distortion.
Die zijn wat subtieler vaak.

Zowieso zijn er best wel wat merken die je op dit forum nooit tegen komt die ook wel interessant kunnen zijn. Maar dan zit je qua budget vaak een tandje hoger.

Maar dan zal die vast ook mijn vraag niet kunnen lezen.
Vroeg me nl. af dat hij eigenlijk een buizen pre-amp zoekt ipv een distortion.
Die zijn wat subtieler vaak.

Zowieso zijn er best wel wat merken die je op dit forum nooit tegen komt die ook wel interessant kunnen zijn. Maar dan zit je qua budget vaak een tandje hoger.

Geld speelt natuurlijk ook een rol, en een buizen pre amp zou het misschien ook kunnen doen. Ik zoek gewoon iets wat warmte en distortion aan mijn opnames kan toevoegen ZONDER al te overduidelijk te worden en zonder teveel karakter.

Mocht je voor plugins gaan (wat ik niet verwacht), Trash van Ozone doet heel leuke dingen, plus dat je allerlei amp simulaties kado krijgt. Truc is om niet voor de presets te gaan, maar zelf lekker aan de knopjes draaien voor het gewenste effect.

Ik heb deze al een tijdje (gooi er een syntecno teebee doorheen) en die klinkt lekker zelfs al doe je de gain dicht ;)

blackstar tube filth

Back