ik heb een oude hughes & kettner Tubeman [versie 1].
dat is een mini preamp in pedaal vorm met buis en zou volgens de gegevens intern met hoog voltage op de buis werken.
ik hoor ook duidelijk verschil met andere buisapparaatjes
Dit zijn de buizen uit een Tubeworks Real Tube II.
Tweede foto met licht uit genomen ;-)
En nee, er zitten geen LEDjes onder.
Foto's genomen met onderkant open geschroefd. Normaal zie je dus niets van de buizen.
Even off-topic. Weet iemand waar die zooi die over de componenten heen gedrapeerd is voor dient? Is niet alleen bij de mijne, op foto's van het net van Real Tube's zie ik dit ook.
ik ben aan het onderzoeken waardoor geluid mooier, warmer enzvoort door wordt
en dit is wat ik begrijp:
buizen geven even (2th order) harmonischen.
even harmonischen klinken een stuk warmer en strakker dan oneven (3th order) harmonischen. die meer
koud en scherp klinken.
het is ook wel logisch als je de boventonen bekijkt:
even harmonischen van uit C als fundamental : C C C G C E
dat is een consonant klinkend majeur drieklank van C
oneven: C G E Bb D F#
dat is een dissonant klinkend C septiem (C7 ) met grote none en overmatige kwart. Dus tweemaal
een tritonus, of te wel de duivelskwint/ diabola in musica. of te wel: Auw!
en juist oneven boventonen onstaan vaak bij hard clipping. zoals in veel distortion pedaaltjes.
maar ik las ook dat oneven harmonischen ontstaan bij analoge tape saturation en in transformatoren.
Maar dit dan wel heel subtiel en niet over het hele spectrum. bij tape geloof ik in het hoog en bij transformatoren in het laag.
Van die trafo's en tape weet ik het niet zeker, maar van de even harmonischen bij buizen heb je idd gelijk.
Transistors doen ook de oneven en daardoor klinken buizenbakken aangenamer bij oversturing.
Welke buizen distortie is dan geschikt voor kicks? De Culture Vulture doet het super op leads, maar kicks oversturen doet hij niet heel erg lekker (gaat niet goed om met het laag).
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.