MG 206c: inkomend USB signaal

MAartenL

Electroccordion
Hoi!

Ik heb een vraag over de werking van de Yamaha MG 206c. Ik kom er met de handleiding op de Yamaha site niet helemaal uit.
Ik heb na 10 jaar met andere dingen bezig geweest te zijn weer eens 'pingelen' en wil naast een nieuwe synthesizer ook een mengpaneeltje kopen. Ik werk de hele dag achter de compu, dus mixen wil ik het liesft lekker analoog doen. Ik speel zelf accordeon (jawel :mega:!) en ben van plan eens te gaan kijken of zo'n ding ook lekker klinkt met zo'n Virus erbij.

Afijn ik stel mij voor dat ik een nummer in Cubase bouw met mididata, en één track daarbij zet met de opname van de accordeon. Om dan een goede eindmix te maken heb ik dus op de mixer genoeg kanalen en ingangen nodig voor alle synthezisers, maar ook wil ik de opgenomen track met de accordeon 'inmixen'. In de handleiding staat dat er geluid vanuit de computer terug naar het mengpaneel kan, maar het wordt mij vervolgens niet duidelijk of dat geluid dat op bepaalde kanalen terecht komt zodat je het met de equalizer en een volume schuif kan bewerken.
Er staat wel een korte beschrijving in de handleiding: het zal wel liggen aan mijn beperkte kennis maar ik begrijp er eigenlijk geen moer van wat ze daar zeggen.

Iemand die mij kan zeggen wat deze mixer doet met inkomend USB signaal?

Alvast dank!
Maarten

Laatst gewijzigd:
Op pagina 22 van de manual staat dit uitgelegd. Het signaal komt binnen op de "2 track/USB" ingang. je kunt kiezen of deze naar de Monitor uitgang gaat of naar de L/R uitgang.

Je kunt die dus niet op de mixer bewerken. Maar waarom zou je dat willen als je in Cubase een uitgebreide mixer hebt??

Hoi!

Dank voor je ractie!
Het lijkt mij dan een beetje vreemd dat je twee keer gaat afmixen:
De 'begeleiding' mix je op het mengpaneel en neem je op in cubase.
Vervolgens mix je die opname samen met een andere opname, waarbij je er wellicht achterkomt dat de mix van de begeleiding niet helemaal aansluit bij de opname van die accordeon, en dan lijkt het me omslachtig worden. Of is dit met een analoge mixer de enige manier?

Groet,
Maarten

De meest gebruikelijke manier om zoiets te doen (als je Cubase hebt) is om alles op te nemen als audio in Cubase (dus het geluid van al je synths opnemen op audio tracks) en dat vervolgens allemaal te mixen binne cubase. Als je wilt mixen op je mengtafel kan dat natuurlijk ook. Je zult echter maar 2 uitgangen vanuit cubase op je mixer kunnen binnenhalen. Je zult dus alles wat je aan audio in cubase hebt naar 1 stereo uitgang van cubase moeten sturen.

Zolang je alleen maar een accordeon track hebt lijkt me dat geen probleem. Je kunt dan gewoon op je Analoge mixer de mix maken. Alleen het bewerken van dat audio (eq, galm etc...) zul je binnen cubase moeten doen aangezien die USB uitgang op de 2 track van je mixer binnenkomt en daar geen eq of aux faciliteiten op kunnen worden gebruikt.

Ik werk de hele dag achter de compu, dus mixen wil ik het liesft lekker analoog doen
en dat vervolgens allemaal te mixen binne cubase

Als je een geluidskaart hebt met 2 in en 2 out, kun je natuurlijk ook de accordeon track naar de outs sturen en die in twee mono of 1 stereo kanaal van je mengpaneel steken. In de mengert eq/fx je je accordeon en mix je het met je synth en stuur je het geheel weer terug naar de ins van je geluidskaart om daar de mix op te nemen. Op deze wijze heb je de mix functies van cubase niet nodig.

De usb-return functies op dit type yamaha mixers (en ook op de allen-heath zed serie) zijn eigenlijk alleen voor monitor doeleinden (of om je pc als fx-bak te gebruiken (moet je wel op een andere pc of op tape, etc. je opnames maken)).

Oke, dat gaat dus een twee stappen plan worden; voorlopig even wat omslachtiger werken op de wijze die Meesha voorstelt werken, en me dan eens in die geluidskaarten verdiepen. Ik had daar helemaal niet een gedacht, maar het klinkt inderdaad alsof dat inderdaad de mogelijkheden biedt die ik zoek.

Bedankt!

Er is wel een manier om via je mixer buiten je daw om te mixen natuurlijk.
Hier heb je dan wel een interface met meerdere outs voor nodig.
Zou ook via adat kunnen geloof ik.
Ben zelf ook nog naar zoiets op zoek.
De firepod van presonus lijkt mij hiet wel een geschikte kandidaat voor.

FirePod ziet er gaaf uit, maar wel een beetje duur en heeft wel weer erg veel in en uitgangen. Dat ding kost ook bijna even veel als de mixer die ik op het oog heb.
Zowieso ben ik gaan twijfelen of ik niet gewoon een analoge mixer zonder USB moet kopen en er een interface bij neem die meerdere uitgangen heeft. Die Yamaha mixers nemen maximaal op cd kwaliteit op, terwijl het wellicht de moeite waard is om op net iets hogere kwaliteit te werken zoals met die FirePod kan. Eerst maar eens zien welke optie prijstechniesch het meest itneressant is.

Ik had ook eerst de yamaha usb mixers op het oog als vervanging van mijn huidige set-up , maar door de redelijk beperkte usb functie vond ik het eigenlijk zonde om daar me geld in te investeren... Ik ga toch maar denk ik voor een card + een (tweedehandse) mixer zonder usb (hoewel er recentelijk veel interessante nieuwe (firewire) mixers op de markt zijn gekomen, dus wellicht dat er binnenkort toch nog een komt die wel kan wat ik wil).

Ik heb na een welverdiende vakantie nog eens opnieuw de mogelijkheden nagelopen en heb uiteindelijk een keuze gemaakt, en het leek me wel aardig die hier even met jullie te delen.

Ik las vorige week ineens over de N12 mixer (wederom van Yamaha) c.q. interface die op de yamahasite niet tussen de mixer line-up wordt genoemd, maar wel degelijk heel erg interessant is.

Het ziet eruit als een analoge mixer, en zo kan je er ook mee werken. Elke kanaal kan je van een live input voorzien (microfoon of line-in) maar je kan er ook voor kiezen er een kanaal vanuit cubase op te zetten. Je kan dus vooraf gemaakte opnames (of soft synth) samen met externe synths mixen. Je kan ook in Cubase je track bouwen, en hele reut afmixen op de n12. Elk kanaal heeft een eigen compressor. Ook is er eensimpele, maar toch bruikbare reverb effect aan boord. de A/D en D/A conversie is het onwijs vet: wanneer je een cd afspeelt op de computer hoor je ineens veel meer detail dan wanneer je deze op een gewone cd speler afspeelt. Ik heb er direct een Rode NT2-A mic. bijgekocht (een gokje) en die blijkt de klank van mijn accordeon ook prima op te pikken. Kortom, doorsparen voor een Virus synth!

Dank voor jullie hulp!

Back