geluidskaarten?

funkEtechnician

Ingeburgerd
Ik ga iets vragen wat hier waarschijnlijk al honderd keer gevraagt is (heb de zoekfunctie al zonder bevredigend resultaat geprobeerd). Mijn excuses daarvoor.

Maar goed... Ik wil een geluidskaart kopen om wat loopjes op te nemen, om die in cooledit overelkaar te leggen. Ik wil rond de 200 euro uitgeven. Wat zou de beste optie zijn?
Geluidskwaliteit heeft bij mij een prioriteit boven een lage vertraging.
Heb de volgende modellen al op het oog:

m-audio delta audiophile 2496 (midi aansluiting) - vind ik wel aan de dure kant -

m-audio dio 2496/2448

terra tec ewx24/96

marian marc 2

marian marc 4 (midi aansluiting) - eveneens aan de dure kant -

Ik heb niet noodzajelijk een midi aansluiting nodig, hoewel dit in de toekomst misschien handig kan zijn.

Oh ja het is de bedoeling dat hij op een 100 mhz, 24 mb ram, WIN95 geinstalleerd wordt. Is dit wel mogelijk bij deze kaarten?

alvast bedankt!

Die kaarten van M-audio zullen niet werken op jouw PC

de systeemvereisten voor deze zijn:

• Windows 95, 98,NT, 2000, ME, or XP
• Pentium III 500Mhz - (96kHz operation)
• Pentium II 400 - (48kHz operation)
• 128 MB of PC100 RAM - (96kHz operation)
• 64 MB of SDRAM - (48kHz operation)
• UDMA EIDE or ATA 33/66 HDD

Voor de resterende kaarten ken ik de systeemeisen niet maar dat zal ook wel in die trant zijn...

Ja maar is het niet mogelijk om een oudere driver van het net te halen? Dat zei een gast bij 'midi-amsterdam'.

Ik denk dat die meneer van midi-amsterdam lult dan..
maar idd. de chips op die kaarten [ad/da converters] zijn nogal veeleisend.
ik denk dat je beter voor een soundblaster awe64gold/terratec ewx64xl ofzoiets kunt gaan

suc6

het gaat hier nl niet zozeer om de drivers maar om je systeem-eisen.....

denk dat je ff idd een oude geluidskaart moet zien op te duikelen..

Olaf

Hou er rekening mee dat veel PCI-kaarten van tegenwoordig een PCI versie 2.1 vereisen, wat meestal pas op moederborden te vinden is die Pentium 133-233MHz (MMX) ondersteunen. Zelfs sommige moederborden die tot de 233MHz range ondersteunen hebben niet altijd PCI versie 2.1 (meestal 2.0, je kunt dit als het goed is terugvinden in de handleiding van je moederbord).
Het is dus uberhaupt de vraag of de betere PCI-geluidskaarten wel zullen werken op zo'n PC. ISA geluidskaarten (nieuw) zijn erg schaars!
Daarnaast is met win95 werken ook niet altijd een pretje, kijk dan tenminste of je nog iets kunt beginnen met win98se op die pc.

Bedankt voor de adviezen. Ik ga mij eens beter orienteren op de mogelijkheden. Khad mij bijna zo'n kaart laten aansmeren.

Zo zie je maar weer: pas op voor verkopers.

Origineel geplaatst door olafmol
denk dat je ff idd een oude geluidskaart moet zien op te duikelen...

Wat zijn dan kaarten die in het Windows95-tijdperk voor mijn doeleinden gebruikt werden?

soundblaster awe64gold/terratec ewx64xl ?

Of is 'pc-multitracken' echt iets van de laatste paar jaar?

ik heb nog een oude turtle Beach kaart in mijn pc zitten....maar idd in die tijden had je nog niet echt goede snelle drivers dus je werkt dan met veel vertraging (latency)

Olaf

Origineel geplaatst door funkEtechnician

Zo zie je maar weer: pas op voor verkopers.

Precies, zo zie je maar weer wat voor adviezen verkopers soms geven.... Zou voor mij
een reden zijn om noooooooooit meer naar die tent te gaan....

ik ben ook verkoper :erm: en ik smeer mensen niets aan..
vind het juist meer een streven dat de klant juist een goed product krijgt!...anders komt ie of terug, of nooit meer terug :frons:

maar ik weet niet wat je wilt verder ermee..
ik heb een oude isa geluidskaart.. met alleen de verzend kosten mag je em zo van me hebben.. (yamaha opl3)

ik denk als je wat serieus wilt gaan doen gewoon dan beter een celeron kastje kan kopen voor een euro of 200
met daarin minimaal een 600MHz proc, dan kan je tenminste IETS.. anders heb je zoveel latency, of je moet met FastTracker en alleen midi willlen werken :D

Gitaarwerk heeft helemaal gelijk. Je kunt prima met een oudere pc aan de slag, maar die van jou is wel heel errug 'slapjes'.
Koop dus voor een paar centen een iets minder gedateerd model, dan heb je meer keuze qua nieuwe audiokaart en meer mogelijkheden wat betreft je muzieksoftware.

Maar echt het enige waar ik hem voor wil gebruiken is 'cool edit pro'. En dat is toch een vrij oud en klein programma dat heel weinig werkgeheugen gebruikt? Of ben ik echt eigenwijs aan het doe als ik denk dat het wel moet lukken om daarin een paar 'scratchloopjes' over elkaar te leggen?

Is die 'latency' dan ook merkbaar wanneer je een 'layer' opneemt terwijl de rest van je track afspeelt?
- Dus dat je niet synchroon kan inspelen. Dit omdat je dan mogelijk achter de waves aan opneemt omdat je het geluid pas later hoort dan ze door cool edit worden opgeroepen. -

Ik dacht namelijk altijd dat die latency de vertraging was tussen een 'midi-event' en het door een vst-instrument geproduceerde geluid. Maar ik kan me inderdaad ook voorstellen dat dit bij een wave-editor ook het geval is.

Bedankt voor de reacties.

Begin er niet aan, gebruik die PC alleen om te sequencen.

Niet voor VST of audio toepassingen gebruiken. Daarvoor moet je een nieuw systeem kopen.

Origineel geplaatst door funkEtechnician
Maar echt het enige waar ik hem voor wil gebruiken is 'cool edit pro'. En dat is toch een vrij oud en klein programma dat heel weinig werkgeheugen gebruikt? Of ben ik echt eigenwijs aan het doe als ik denk dat het wel moet lukken om daarin een paar 'scratchloopjes' over elkaar te leggen?

Forget it... Audiobewerking vreet geheugen en processortijd. Je zal voor enig resultaat toch minimaal een Pentium 200mmx processor nodig hebben met 64Mb geheugen.

Iets nabewerken met een galm of delay kost je al een uur op zo'n P100. Je kan nog beter een snellere PC met een cheapo geluidskaart hebben dan met een "state of the art" kaart in een pauperbak gaan prutsen.

Mijn advies: scoor een ouwe P3 met voldoende geheugen en een Soundblaster PCi128 . Zet daar Protools Free of Cubase Rewire op. Uiteraard kan je dan ook lekker vrotten in CoolEdit.

Zorg gewoon even dat je van iemand een ouwe soundblaster 16 of zo kan krijgen.
Er is altijd wel iemand in je buurt die die 'ouwe rommel' bewaart.
Dan kun je het gewoon eens proberen.

hahaha

hahaha

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
ik ben ook verkoper :erm: en ik smeer mensen niets aan..
vind het juist meer een streven dat de klant juist een goed product krijgt!...anders komt ie of terug, of nooit meer terug :frons: anders heb je zoveel latency, of je moet met FastTracker en alleen midi willlen werken :D

Je zal wel niet zo lang werk meer hebben dan!

Re: Tweedehands:

Re: Tweedehands:

Origineel geplaatst door ><i
Lexicon Core geluidskaartje, die kan je voor onder de 200 euro scoren... is dat geen idee?

Systeemvereisten:

Windows 95/98

Pentium processor, PII or PIII supported
200 MHz minimum processor speed ( this is minimum, a faster processor will yield better performance)
Intel SE 440BX motherboard and chipset, without onboard soundcard - recommended
AGP Video card
64 MB RAM ( this is minimum, 128 MB will yield better performance)
A/V compatible IDE drive, dedicated to audio (in addition to system drive)
Windows 95 or 98 OS
Parallel port interfaceable MIDI controller (USB interface not supported; Soundblaster also makes a number of compatible PCI bus MIDI interfaces)

Gaat denk ik niet werken op zijn systeempje.

Back